درباره جشنواره

تاریخچه

جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که به آن جشنواره فیلم کودک نیز می‌گویند، جشنواره‌ای است سینمایی که از سال ۱۳۶۱ تا کنون طی 32 دوره برگزار شده‌ است که 20 دوره از آن در شهر اصفهان، ۶ دوره در شهر تهران، ۵ دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شده‌ است. همچنین این جشنواره بین‌المللی در طول 32 دوره برگزاری؛ ۱۶ دوره در مهر ماه، ۶ دوره در بهمن ماه، ۳ دوره در آبان ماه، 3 دوره در شهریور ماه، ۲ دوره در تیر ماه، 1 دوره در اردیبهشت ماه و 1 دوره در مرداد ماه برگزار شده‌ است.

نسل جدید کودکان و نوجوانان تفاوت‌های عمده‌ای با نسل گذشته خود دارند و از بدو تولد، دیجیتال زندگی کرده‌اند، لذا جشنواره در ارائه خدمات و نحوه تعامل با مخاطبان خود در دوره سی و دومین تحولی جدی را هدف قرار داده است. از این رو در حوزه سیاست‌گذاری، رویکردهای تازه‌ای در بخش‌های مختلف سی و دومین دوره از این جشنواره اتخاذ شده است.

اضافه شدن 4 بخش جدید به مقررات جشنواره سی و دوم

  • بهترین فیلم از منظر نوآوری و کار خلاقه
  • بهترین فیلم از منظر کسب و کار که بتواند ارزش اقتصادی در صنایع مجاور خود خلق کند.
  • بهترین فیلم از منظر پیوست‌ فرهنگی (ظرفیت‌های یک فیلم برای گسترش به صنایع مجاور)
  • توجه ویژه به آثار وب‌سری در راستای تلاش برای تولید محتوای بومی در فضای مجازی

با این شرایط علاوه بر وجوه هنری و فرهنگی یک فیلم، می‌توان نگاه کسب و کاری به آن داشت و مثل هر صنعت دیگری برای رونق تولید ملی در آن تلاش کرد، که مهمترین گام آن در این مسیر ورود نسل جدید به سینمای کودک و نوجوان و تبیین اهمیت خلق ثروت برای فیلمسازان این عرصه خواهد بود.

سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

در سه دوره گذشته که المپیاد فیلمسازی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد، هدف این بود تا فرصتی برای کشف استعداد‌های نوجوان در عرصه فیلمسازی پدید آید، اما در این دوره بخش‌های «ایده» و «فیلم» به برنامه‌های المپیاد اضافه شده است تا تمرکز بیشتر بر ایده‌های ناب با نگاه ویژه‌تری باشد.

کتابخانۀ ویدیویی برای افزایش سهم بازار در حوزه سینمای کودک و نوجوان

در دوره سی و دوم تلاش شد تا برای به دست آوردن سهمی از بازار جهانی و کمک به عرضه محصولات سینمای کودکان و نوجوان ایران، برای نخستین بار خریداران مطرح منطقه‌ای و بین‌المللی به جشنواره دعوت شوند. کتابخانۀ ویدئویی به عنوان یکی از ارکان مهم برای عرضه و معرفی محصولات تصویری در بازارها و جشنواره‌ها برای نخستین بار در سی و دومین دوره از جشواره با بیش 250 اثر از سینمای کودک و نوجوان راه‌اندازی گردید.

پنل‌های تخصصی تولید متشرک

این مقوله در حال حاضر مهمترین سیاست و استراتژی بین‌المللی سینمای ایران است. در یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام گرفته است که به تفاهم‌نامه‌ها و زمینه‌های همکاری گوناگونی منجر شده است. در این دوره تلاش شد تا جشنواره در حد بضاعت؛ محلی برای تبادل اندیشه‌ها و گفتگوهای تخصصی این حوزه برای تقویت تولیدات مشترک سینمای کودکان و نوجوانان باشد. در مجموع شش پنل تخصصی در جشنواره سی و دوم با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی و علاقه‌مندان به سینما برگزار شد.

اکران همزمان فیلم‌ها در 34 شهر کشور و داوران کودک و نوجوان در استان‌ها

با توجه به اهداف و رویکردهای سازمان امور سینمایی کشور از جمله تحقق هدف توسعه فرهنگی استان‌ها در حوزه صنعت تصویر و سینما و بهره‌گیری از قابلیت‌ها، امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای توسعه و رونق فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری با نگاه ملی، برای دومین سال متوالی بطور همزمان با برپایی جشنواره در شهر اصفهان، 10 فیلم بخش اصلی جشنواره از تاریخ 31 لغایت 4 شهریور ماه 98 در سایر استان‌ها اکران شدند. مهمترین ویژگی این دوره در برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها، داوری فیلم‌ها درهر استان توسط داوران کودک و نوجوان و انجام نظرسنجی از مخاطبان جشنواره بود.

سینماسیار در مناطق محروم کشور، همزمان با جشنواره

در دوره سی و دوم نظر به بهره‌مندی بیشتر مردم مناطق کم برخوردار از برنامه‌های جشنواره، با هماهنگی انجمن سینمای جوانان ایران و استفاده از ظرفیت سینماسیار، 5 فیلم خاطره انگیز سینمای کودک ونوجوان در 26 استان، 179 روستا و 6 موسسه خیریه و بیمارستان کودک که مورد استقبال کودکان و خانواده‌های آنها قرار گرفت، برای کودکان و نوجوانان به نمایش در آمد.

اضافه شدن بخش وب‌سری و تشکیل کمیتۀ تحلیل اقتصادی آثار

با توجه به ظهور و تاثیرگذاری بازارهای نو، و تحول جدی صنعت تصویر در سال‌های اخیر و ضرورت توجه به تولید محتوای ملی در فضای مجازی با بهره‌گیری از خلاقیت‌های نهفته صنعت تصویر، بخش وب‌سری در این دوره از جشنواره به عنوان بخشی جدید معرفی شد.

کمیته‏ی تحلیل اقتصادی فیلم‌های بخش سینمای ایران،  به صورت غیرعمومی در قالب نشست‌های تخصصی، برای هر اثر به تحلیل اقتصادی آثار پرداختند که نتیجۀ این تحلیل‌ها در قالب فرم‌های نظرسنجی، از سوی تحلیل‌گران جداگانه به دبیرخانه‏ تحویل شد. اعضای این کمیته در قالب چهار نشست به صورت رو در رو به بررسی ظرفیت‌های اقتصادی هریک از فیلم‌های متقاضی استفاده از این خدمات پرداختند که مورد استقبال تهیه کنندگان و سازندگان این فیلم‌ها قرار گرفت.