علیرضا تابش گفت: طی برگزاری سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، روابط عمومی جشنواره گزارشی را در خصوص تنوع اقلیمی آثار در سراسر ایران و گونههای مختلفی که داریم منتشر کرده که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص میزان تاثیرگذاری فیلمهای این جشنواره بر روی مخاطبان کودک و نوجوان با وجود دیدگاه منتقدان که معتقدند میزان تاثیرگذاری پائین بوده، اظهار کرد: البته نظر اصلی در این رابطه را مخاطبان باید بدهند و ما به نظر منتقدان رسانهها هم احترام میگذاریم، اما معتقدیم آثار کودک و نوجوانی که امسال در پلتفرمها و سالنهای سینما عرضه شده، متنوع است.
تابش ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: طی برگزاری سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، روابط عمومی جشنواره گزارشی را در خصوص تنوع اقلیمی آثار در سراسر ایران و گونههای مختلفی که ما داریم منتشر کرده که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.
لزوم مشارکت صدا و سیما برای رونق سینمای کودک / تلویزیون در گذشته بیشتر به کودک و نوجوان اهمیت میداد
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: البته منتقدان به سالن میآیند و فقط حدود ده فیلم را میبینند در حالی که فیلمهای جشنواره بیشتر از ۷۰ عنوان است و حتی امروز از یکی از مراکز فرهنگی و سیاستگذاری در حوزه نمایش خانگی به ما پیغام دادند که چقدر فیلمهای شما در فضای مجازی مناسب خانوادهاست و چگونه میتوان از صاحبان اثر این آثار را خریداری کنیم.
وی اذعان کرد: البته این موارد را منتقدان مطرح نمیکنند و یا حتی نمیدانند که این فیلمها توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و تشخیص داده شده که این جنس کار برای کودک و نوجوان مناسب است و همچنین اقبال فیلمسازان به اکران فیلم کودک که تولید کرده اند را مشاهده نکرده و قضاوت کردند.
تابش با شاره به این موضوع که این موارد را اگر کنار نظر منتقدان بگذاریم، به نظر من منصفانهتر است، تشریح کرد: خوشبختانه مجموعه اخباری که از شهرهای مختلف میآید امیدوار کننده است، زیرا ما امسال در ۲۳ شهر ایران فیلم را به صورت حضوری برای کودکان و نوجوانان نمایش دادیم و مسلما نظر آنها در اختتامیه که رای اعضا است و توسط هیئت داوران اعلام میشود نیز برای ما حائز اهمیت است.
لزوم مشارکت صدا و سیما برای رونق سینمای کودک / تلویزیون در گذشته بیشتر به کودک و نوجوان اهمیت میداد
این مقام مسئول در خصوص داوران جشنواره توضیح داد: در این جشنواره از حضور داوران حرفه ای استفاده کردهایم و در کنار اینها نیز داوران کودک و نوجوان هستند و باید ببینیم داوران حرفه ای به چه مجموعه آثاری جایزه میدهند و داوران کودک و نوجوان هم اثر انتخابیشان چیست که البته امیدوارم نظر داوران این دو گروه به هم نزیک باشد تا ما به استانداردهایی نزیک شویم که برای جذب مخاطب خوب است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا ما با دوران اوج و شکوفایی سینمای کودک و نوجوان در دهه ۶۰ و ۷۰ فاصله گرفته ایم عنوان کرد: بخشی از این موضوع مربوط به انسجامی که سازمانهای فرهنگی در سالهای آغازین دهه ۶۰ و حتی۷۰ داشتند و صدا و سیما نیز نقش موثری در تولید آثار برجسته کودک و نوجوان داشت.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان افزود: در آن زمان صداو سیما برنامه های تلویزیونی کودک میساخت و بعد یک خروجی از آن در سینما میآمد و اکران میشد، به عنوان مثال شهر موشها، گلنار و کلاه قرمزی برنامههای تلویزیونی بودند که نسخههای سینمایی آنها در سینماها اکران شد و این یعنی برای تلویزیون جمهوری اسلامی در آن سالها، مخاطب گروه سنی کودک و نوجوان بسیار اهمیت داشت.
تابش ادامه داد: همچنین رسانههای پرقدرت رقیب صدا و سیما در آن سالها کم بودند چون سیستم آنالوگ بود، اما حالا فضا دیجیتال شده است و مخاطبان کودک و نوجوان به انواع و اقسام سریالها و انیمیشنهای خارجی متنوع کره ای، چینی، روسی، آلمانی،آمریکایی، فرانسوی و هندی دسترسی دارند، بنابراین حالا که باید نهادی مثل صداو سیما در کنار بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری بیایند سرمایه های فکری و مالیشان را تجمیع کنند، این اتفاق نمیافتد.
لزوم مشارکت صدا و سیما برای رونق سینمای کودک / تلویزیون در گذشته بیشتر به کودک و نوجوان اهمیت میداد
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: البته خوشحالم که در سه چهار سال اخیر توانستیم اقدام مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته باشیم ودر این سالها نیز در جشنوارههای کودک و فجر هم خروجی این محصول مشترک را مشاهده کردید که تعدادی فیلم تولید شده که بیشتر برای گروه سنی نوجوانان بوده و یا المپیاد فیلمسازی را برای نوجوانان به راه انداخته ایم.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این هم افزایی به رغم تلاشی که ما در بنیاد فارابی کردیم وجود ندارد و بخشی از آن موفق شده و همچنین اتمسفر کلی فضای جامعه تغیییر پیدا کرده و من معتقدم فضای فرهنگی امروز جامعه ایران با اتمسفر فرهنگی و هنری دهه ۶۰ و ۷ تغییر پیدا کرده و حال و احوال فرهنگی مرم هم تغییر یافته، چنانچه به آمار مرکز پژوهشهای ارزشها و نگرشهای ایرانیان دقت کنید، متوجه میشوید که متاسفانه در جوامعی که این گسست اجتماعی وجود دارد سطح اعتماد کاهش مییابد و کار برای سازندگان و تولید کنندگان آثار هنری به مراتب سخت تر میشود اما در مواقعی که اعتماد و امید اجتماعی بالاست هم افزایی نهادهای فرهنگی در کنار نگاه مدیرتی منتقدان همدیگر را تکمیل میکند و این پازل تکمیل شده و به رونق سینمای کودک کمک میکند.
انتهای پیام/
سیده سمیه حسینی