در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛ نوجوانان فیلمساز و منتخب به عضویت باشگاه سینمای کودک و نوجوان فارابی درمی‌آیند

آزاده غفاری دبیر اجرایی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور با اشاره به سازوکارها و روند اجرایی این رویداد گفت فیلم‌های برگزیده المپیاد ششم در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نمایش داده خواهند شد و خلق کاراکترهای جذاب سینمایی محور این دوره از رویداد است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از خبرگزاری پانا، آزاده غفاری دبیر اجرایی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور درباره اهداف و جزییات این رویداد فیلمسازی مختص نوجوانان بیان کرد: «این رویداد در دو بخش اصلی فیلم و ایده به همت بنیاد سینمایی فارابی در حال برگزاری است. منظور از ایده طرح اصلی شامل شخصیت، کشمکش و تعریف کلی از یک فیلمنامه کوتاه است و بخش فیلم نیز شامل فیلم‌های ۵ دقیقه‌ای می‌شود که ابتدا ایده‌هایش در گروه‌ها مطرح شده و اعضا به جمع بندی درباره آن می‌رسند و در کارگاه‌های المپیاد آن را تبدیل به فیلمنامه و فیلم می‌کنند.»

وی افزود: «تمرکز در‌این دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بر طراحی کاراکتر و خلق شخصیت‌های جذاب سینمایی است که نوجوانان بر اساس خلاقیت ذهنی خود به آن‌ها می‌رسند.»

غفاری درباره مسیر اجرایی رسیدن از ایده به فیلم‌نامه و فیلم در کارگاه‌های المپیاد ششم گفت: «فراخوان المپیاد ششم از اواسط مهر ماه اعلام شد و تا پایان آذر ماه آثار را از نوجوانان دریافت کردیم اما به دلیل استقبال آن‌ها این مهلت تا ۵ دی ماه تمدید شد. در حال حاضر سامانه برای ثبت آثار بسته شده و آثار رسیده در اختیار هیات انتخاب برای به‌گزینی قرار گرفته است و در نهایت از بین منتخبان در این مرحله، نوجوانانی در دوره‌های منتورینگ که منجر به فیلمنامه‌ نویسی و ساخت فیلم می‌شود، شرکت خواهند کرد.»

وی در پاسخ به این که هدف از برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشف استعداد است یا نیاز به تقویت مهارتی خاص در این گروه سنی، بیان کرد: «قطعا نوجوانان مستعد و ایده پرداز نیاز به بستری برای دریافت آموزش‌های لازم دارند و این آموزش‌ها توسط منتورها و سینماگران باسابقه و درجه یک به آن‌ها ارائه خواهد شد. همچنین بسیاری از نوجوانانی که در ادوار گذشته المپیاد شرکت کرده بودند، امروز جوانانی فعال در صنعت سینما هستند و به عنوان استعدادهای جوان این حوزه معرفی شده‌اند و از این رو المپیاد می‌تواند بستر خوبی برای معرفی فیلمسازان جوان و کشف استعدادهای نو باشد.»

دبیر اجرایی المپیاد خاطر نشان کرد: «داوری‌ها و دعوت از نوجوانان از سراسر کشور صورت می‌گیرد و طی سه روز از اول تا سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ میزبانشان خواهیم بود. در این روزها کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز خواهیم داشت. همچنین دو ساعت جلسه ارائه و پیچینگ آثار نیز قبل از اختتامیه صورت می‌گیرد. نوجوانان نیز با ایده‌های هم‌گروهی‌های خود و زیر نظر مربیانشان درباره ایده به جمع بندی رسیده و آن را در طول کارگاه‌ها می‌پرورانند و آن را در جلسه پیچینگ ارائه می‌کنند و داوری نهایی نیز در جلسه انجام و با سه مدال برنز، نقره و طلا برگزیدگان تقدیر خواهد شد. همچنین خبر خوب این است که فیلم‌های برگزیده المپیاد ششم در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نمایش داده خواهند شد و منتخبان می‌توانند از مزیت عضویت در باشگاه سینمای کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی استفاده کنند.»