عضو هیئتانتخاب بخش فیلم هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: بچههای نسل جدید از نظر فنی و تکنیکی نسبت به سن خودشان دارای پختگی بیشتری هستند که همین موضوع برای سینمای ایران امیدبخش است.
سید سجاد قافله باشی، عضو هیئتانتخاب بخش فیلم هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حضور نوجوانان علاقهمند به فیلمسازی را در این دوره از المپیاد قابل توجه خواند و ادامه داد: در بخش فیلم نزدیک به ۲۶۰ فیلم بازبینی و داوری شد که برای رویدادی در این محدوده سنی، عدد قابل توجه و خوبی است. تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه در بخش فیلم نشاندهنده این است که بیش از ۲۶۰ نوجوان در کشور در حال تلاش برای فیلمسازی هستند و احتمالا این عدد، تنها معطوف به بخشی از علاقهمندان به سینما باشد.
وی در مورد سطح کیفی آثار در این دوره از برگزاری المپیاد عنوان کرد: سطح کیفی آثار به قدری خوب بود که هیئت انتخاب را برای انتخاب آثار نهایی شرکتکننده در رویداد دچار محدودیت کرد.
تهیهکننده فیلم «تاسوکی» در اینباره ادامه داد: در زمان بازبینی فیلمها به دلیل سطح کیفی خوب فیلمها، سر ذوق آمده و حتی در بعضی موقعیتها مدتی درمورد برخی فیلمسازان نوجوان مستعد و آیندهدار بحث میکردیم. خوشحالم که چنین فیلمسازانی از این رده سنی درحال رشد و پیشرفت هستند.
قافلهباشی با اشاره به ویژگی خاص نسل جدید و جسارت آنها در ساخت آثار خلاق بیان کرد: بچههای نسل جدید به سبب امکانات بیشتری که سطح مشاهده آنها را افزایش داده و امکانات یادگیری بهتری دارند، ازنظر فنی و تکنیکی نسبت به سن خودشان دارای پختگی بیشتری هستند. همچنین در انتخاب موضوع، سوژه و حتی روایت، بسیار جسورتر رفتار میکنند.
این تهیهکننده، ویژگی این رده سنی را جسارت عنوان کرد و افزود: همین ویژگی باعث شده تا بچهها قالبهای از پیش تعیین شده را در مباحث سوژه، محتوا و تکنیک طی نکنند، بلکه خیلی جسورتر، بروزتر و نوآورانهتر رفتار کنند.
عضو هیئتانتخاب بخش فیلم هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان تصریح کرد: جسارت بیشتر باعث میشود دست انسان در خلاقیت باز باشد و فعالتر کار کند و این موضوع در کار بچهها مشهود بود و خلاقیت تکنیکی و محتوایی در آثار آنان دیده میشد. برای مثال اثری از یک بچه ۱۱ ساله با وجود ساخت کمی ضعیف، به قدری روایت خلاق داشت که هیئتانتخاب را سر شوق آورد.
باید برای آموزش بچهها دغدغه درستی داشت
قافلهباشی در رابطه با لزوم آموزش خلاقیت و زیست خلاق به بچهها گفت: در مباحث آموزشی باید به بچهها یاد بدهیم که زیست خلاق داشته و خودشان را در قید و بند چارچوبهای مرسوم قرار ندهند. صحبت درباره این موضوع با بچهها اهمیت فراوانی دارد البته براساس مشاهده برخی آثار ارسالی، متوجه شدیم که بعضی از بچهها در این امر از ما پیشی گرفتهاند.
کارگردان فیلم «مادران گمنام» نگرش را موتور محرک فیلمسازی خواند و با تاکید براینکه باید بیشتر در این باره با بچهها صحبت کرد، گفت: برای آموزش مباحث تکنیکال به بچهها عجلهای نیست، چراکه همیشه در طول کسب تجربه میتوان این موارد را به آنها یاد داد. وقتی یک نفر دغدغه درستی داشته و نگاه خلاق به آن داشته باشد، میتواند برای آن دغدغه یک اثر خلاق و موثر تولید کند.
این کارگردان در پایان تصریح کرد: در مباحث آموزشی این نکته نیز حائز اهمیت است که مباحث تکنیکال نباید به بچهها القا شود، زیرا این مباحث، قوانین غیرقابل شکستی هستند که مانع خلاقیت بچهها و زیست خلاق آنها میشود.