اولین نکته در شکلگیری یک پروژه تولید مشترک در پیدا کردن وجوه و نقاط مشترک هستند و در مرحله دوم انگیزه و تخصص طرفین است که بسیار اهمیت دارد.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، پنل «تولید مشترک ایران» صبح امروز یکشنبه سوم شهریور با حضور علیرضا شجاعنوری، کارگردان، بازیگر و کارگردان و مصطفی احمدی نماینده بنیاد سینمای فارابی، در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
مصطفی احمدی در ابتدای این پنل ضمن اشاره به حضور بینالمللی ایران در پروژههای مشترک گفت: لازم است حضور و تولیدات ما در پروژههای مشترک صرفاً به سمت تولیدات تجاری و درآمدهای مالی گرایش نداشته باشد و البته شکل حضور چه به عنوان تهیهکننده و چه به عنوان عوامل اجرایی و… در فرمتی درست و قانونی انجام گیرد و تولیدکنندگان از پخشکننده عمومی بهرهمند باشند و نهایتاً از سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران در مرحله اکران در سینما و .. تبعیت کنند تا شاید در کنار سرمایهگذاری روند اعتمادگذاری برای سینماگران خارجی را با جدیت بیشتری صورت گیرد. سابقه ما در این زمینه به دو شکل قابل ارائه است، بخش اول از تولیدات تجاری است و بخش دوم که کمتر اتفاق افتاده است، در شکل بینالمللی و رسمی آن است، به صورتی که شما به عنوان عامل اجرایی و ساخت فیلم میتوانید از منافع مالی آن اثر نیز بهرهمند باشید.
وی با اشاره به سابقه تولیدات مشترک اخیر ایران با سایر کشورها گفت: طی سالهای اخیر پروژههای مشترکی با پشتیبانی بنیاد سینمایی فارابی، از جمله پروژه سینمایی «یهوا»، که با همکاری کارگردان ایرانی و عوامل اجرایی و ساخت ایران و بازیگران ارمنستان انجام شد، ساخته شد. همچنین فیلم «یلدا» نیز که با همکاری کشور ایران، فرانسه، آلمان، سوییس، لوگزانبرگ و لبنان بود. ساخت «درخت گردو» نیز با حضور کشورهای ایران، ترکیه و بلغارستان انجام شده است. سینمایی«دوقلوها» نیز به کارگردانی علی مصفا در مراحل انتهایی ساخت است. همچنین چند پروژه در دست بررسی هستند که تولید مشترک بین ایران و صربستاناند و پروژه دیگری میان ایران و لهستان در دست بررسی و در مرحله توافقات اولیه است. بسیار لازم است که این مراحل و فرآیندها به شکل لایق و شایستهای، معرفی و انجام شود.
نماینده بنیاد سینمایی فارابی ضمن معرفی و اشاره به منابع تاریخی و فرهنگی ایران اظهار داشت: ایران سرزمین پهناوری با منابع غنی زیستی، مناطق کویری وسیع، جنگلهای مختلف با بافت و موقعیتهای جغرافیایی گسترده است که گستره وسیعی از موقعیتهای جغرافیایی ویژهای را در اختیار کارگردانان و فیلمسازان جهان قرار میدهد. ایران، از وجود ملیتهای گوناگون، اقوام مختلف با گویشها و پوششهای متنوع، داستانها و افسانههای منحصر به فرد برخوردار است. همچنین در این بخش سینمایی، ایران دارای شهرکها و دکورهای از پیش ساخته و همچنین مکانهای تاریخی حقیقی است که منابع بسیار با ارزش برای ارجاعات معماری و تاریخی در هر دوران هستند.
وی ادامه داد: همچنین عوامل هنری و اجرایی ایران، به عنوان نیروهای انسانی و هنرمند، با حضور در پروژههای مشترک بسیاری در جهان، به عنوان افراد متخصص و البته مؤلف شناخته شده هستند. هماکنون نیز عوامل ساخت و اجرایی بسیاری در حال شرکت و حضور در پروژههای بسیاری هستند که در حقیقت حضور مستقل از بنیاد فارابی و نهادهای دولتی دارند و با قراردادهای بینالمللی شخصاً در پروژههای بسیاری فعالیت دارند.
احمدی با بیان این مطلب که رعایت موازین سینمای ایران برای تمامی عوامل ایرانی و خارجی در زمان ساخت و اجرا فیلم در ایران لازم است، گفت: برای تولید و ورود به هر پروژه تولید مشترک نیازمند دانش و قوانین بینالمللی هستیم تا روند مراحل قانونی درست خود را طی کنند و شرایط لازم به صورت جدی قابلیت پیگیری داشته باشند. به همین جهت به نوعی راهنما برای تولید مشترک لازم داریم که البته این راهنما در بنیاد فرهنگی فارابی تبیین و تعریف شده است و هر پروژه مشترکی برای ساخت و اجرا در ایران ملزم به اجرا و پیروی از این راهنما است.
وی در پاسخ به این پرسش که در بنیاد فرهنگی فارابی چه برنامههایی، در چه ابعادی برای مشارکت فرهنگی صورت گرفته است، توضیح داد: مشارکت فرهنگی پیش نیاز اصلی و بنیان تولید مشترک است. بنیاد سینمایی فارابی خود را موظف به حفظ دستاوردهای فرهنگی دانسته و صیانت خود را در پاسداری از هنر سینما میداند.
احمدی با اشاره به برنامهریزی برای ساخت تولیدات مشترک با مخاطب کودک و نوجوان گفت: این یک برنامه کلی است و قوانین و ساختارها را برای همه فعالان سینما در همه حوزههای فعالیت سینمایی برنامهریزی و مشخص کرده است. پس مشمول تولیدات در حوزه کودکان و نوجوانان نیز خواهد بود. البته هم اکنون نیز درحال بررسی و مطالعات اولیهای برای مشارکت با چینیها در همین حوزه هستیم. نکتهای که لازم است اینجا به آن اشاره کنم این است که اتفاقاً در حوزه کودک و نوجوان به دلیل محدودیتهای کمتر در مسائل و اشتراکات فرهنگی و تنوع داستان بستر لازم برای تولید و خلق اثر بیشتر و بهتر از بزرگسالان است. سینمای ایران بسیار راغب به پرداخت در موضوعات جهان شمول و موضوعاتی مطرح در سطح جهانی است. هدف از شرکت در پروژههای مشترک، تنها برای پرداختن به مسائل فرهنگی داخلی نیست، چرا که ما در داخل کشور نیروهای قابل و متخصص برای ساخت و پرداخت به مسائل فرهنگی داخلی داریم.
همچنین در ادامه این جلسه علیرضا شجاعنوری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره گفت: من تا امروز چندین پروژه تولید مشترک را انجام دادهام، بی آنکه از حمایتهای مالی دولتی برخوردار باشم. پروژههایی با ژاپن و همینطور پروژه دیگری با همکاری کشورهای آلمان، سوئیس، انگلستان و چند کشور اروپایی با حضور کارگردان تونسی به نام ناصر خمیر داشتهام. درست است که بخش اقتصادی به ویژه در بخش تولید مشترک اهمیت بسیاری دارد اما اینطور نیست که صرفاً آیندهنگریهای اقتصادی در انتخاب مؤثر باشد. انگیزه و ویژگیهای مشترک میان طرفین پروژه بسیار بیشتر از مسائل مالی مطرح هستند، در واقع این اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و .. هستند که میزان درآمدهای مالی را تحت تأثیر قرار میدهند.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: اولین نکته در شکلگیری یک پروژه تولید مشترک در پیدا کردن وجوه و نقاط مشترک هستند و در مرحله دوم انگیزه و تخصص طرفین است که بسیار اهمیت دارد. همین نکته موجب میشود تا تولید حاصل از پروژه مخاطب بیشتری داشته باشد و با ملیتهای بیشتر و البته مخاطبهای فراملیتی ارتباط برقرار سازد. اگر ما بتوانیم نقاط مشترک فرهنگی و البته نیاز و تخصصهای خود را پیدا کنیم موفق خواهیم بود. باید بدانیم در چه زمینهای دارای سرمایه و در چه زمینهای نیازمند هستیم. تهیهکننده نباید صرفاً به بازده مالی توجه داشته باشد . تهیهکننده یک شخصیت فرهنگی و اقتصادی است و باید پیامی برای گفتن داشته باشد تا انگیزه کافی برای سرمایه گذاری و تهیه یک اثر پیدا کند.