تحلیلی بر فیلم بازیوو؛

بازی موسیقی در بازیوو

شیرین حال‌کوئی – دانشجوی کارشناسی موسیقی

 

فیلم سینمایی “بازیوو” به کارگردانی امیر حسین قهرایی، با آن که کاملا موزیکال نیست اما در بخش‌هایی از آن با قسمت‌های موزیکال مواجه می‌شویم. فانتزی بودن فیلم بستر مناسبی برای استفاده از موسیقی را پدید آورده است. تأثیرگرفتن آهنگساز از موسیقی‌های مشابه در همین سبک بسیار مشهود است و در مجموع به نتیجه‌ی نسبتا مطلوبی دست پیدا کرده است. آن چه در خلال موسیقی باید به آن توجه کرد این است که متن شعرها واضح و معنادار باشند چراکه کلمات به انضمام موسیقی بیشتر در ذهن کودکان و نوجوانان جای می‌گیرد. ایده‌ی اصلی فیلم از آثار مشابه الهام گرفته شده ولی این امر خدشه‌ای بر بدنه و پرداخت ایده وارد نکرده است. برای نسل کودک و نوجوان کنونی که به بازی های اینترنتی علاقه دارند و روزمرگی های آن‌ها با این بازی‌ها گره خورده دارای جذابیت‌های بصری زیادی بود. به وجود طنز در دیالوگ‌ها و حرکات و کاراکترها نیز می‌توان اشاره کرد. سوالی که ما با آن مواجه میشویم این است که رسالت موسیقی در فیلم چیست؟ به طور کلی موسیقی فیلم به موسیقی اطلاق می‌شود که منحصرا برای یک مجموعه تلوزیونی یا فیلم سینمایی ساخته شده و بخشی از یک قطعه‌ی موسیقی یا مجموعه‌ای از صداهای ضبط شده‌ای است که بر روی فیلم قرار می‌گیرد. شایان ذکر است که موسیقی فیلم گرایشی مجزا از هنر موسیقی است و تقریبا قدمتی برابر با قدمت هنر سینما دارد و در زمان سینمای صامت این موسیقی بود که جایگزینی برای کلام و دیالوگ بود و در القای پیام نقش به سزایی داشت. موسیقی فیلم در زمان‌های متفاوت برای تکامل احساساتی که یک اثر منتقل می‌کند به یاری تصویر می آید و واصفی از جنس نت و صدا در روند کلی یک داستان است.