به نام خدای زیباییها
امروز و در «روز جهانی کودک» در اصفهان آیین سپاس از تلاشگران سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شد. به همین مناسبت و در این یادداشت نکاتی را یادآور می شوم:
۱) برخلاف آنچه در ظاهر به نظر میرسد، سالهاست در دنیای کسب و کار ، نسبت میان فضای کسب و کار خلاقانه، و جامعهی پیرامون آن، پیوندی وثیق و جدی است. منطقه «سیلیکون ولی» Silicon Valley به عنوان موفقترین جامعهی کسب و کار محور، به هیچ رو در هر محیط و جامعهای قابل الگو برداری نیست. امروز که عازم شهر اصفهان بودم، با خود فکر میکردم کدام شهر مثل اصفهان، میتواند فضای مناسب جغرافیایی و اجتماعی برای «کسب و کارهای محتوا محور» و «صنعت تصویر برای کودک و نوجوان» را فراهم کند؟ و به نظرم رسید همین نکته را با خوانندگان این یادداشت در میان بگذارم.
۲) شواهد این تناسب، کم تعداد نیستند، استقبال گرم داوران کودک و نوجوان و اهمیتی که امسال در جشنواره برای سینما قائل شدند، همچنین ثبت رکورد جدیدی توسط «داوطلبان» مشارکت در فرآیند این دوره از جشنواره، حضور نشاط بخش «خبرنگاران نوجوان» در تمام لحظات جشنواره، و آمادگی و استقبال «مدیریت شهری» از برگزاری این جشنواره، همه برای اهالی فن، نشانه محسوب میشوند، نشانهی اینکه اصفهان، فضایی مناسب، و حتی شاید مناسبترین جامعهی شهری برای استقرار یک جامعهی کسب و کاری، یا به بیان دیگر «سیلیکون ولیِ سینمای کودک و نوجوان» در شهر اصفهان است. اتفاقی که میتواند اصفهان را به «قطب خلاقیت صنعت تصویر» برای کودکان و نوجوانان تبدیل کند.
۳) نکات فوق، وقتی در کنار حضور و کمک به توان خواهان و معلولان عزیز، و استقبال کم نظیر مناطق کمتر برخوردار شهری از سینما سیار، در نظر گرفته میشود، ما را مصممتر میکند که نگاهی متفاوت به شهر اصفهان، جامعهی شهری این منطقهی جغرافیایی داشته باشیم. گویی همهچیز برای یک جهش و خلق یک قطب فرهنگی جدید آماده است. من از این مناسبت، یعنی روز جهانی کودک، مفتخرم اعلام کنم، بنیاد سینمایی فارابی و دبیرخانهی جشنوارهی فیلمهای کودکان و نوجوانان ایران، این آمادگی را دارد که با رعایت الزامات مشخص، با نهادهای همکار برای تبدیل اصفهان به قطب جدید صنعت تصویر کودک و نوجوان همکاری کند.
۴) میزبانی از سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، رخداد معنادار دیگری بود که ما را قانع ساخت جدیتر به مرکزی برای پرورش صاحبان فکر و ایده، در میان کودکان و نوجوانان بیندیشیم و به رابطهی میان اهالی هنر کودک و نوجوانان، و مخاطبانشان بیشتر بیاندیشیم، و انتقال تجارب بزرگترها را، به شیوههای نوین و مبتنی بر مفاهیم دنیای کسب و کار، پیگیری کنیم.
۵) از جملهی این الزامات میتوان به فعالیت مستمر دبیرخانهی جشنواره در تهران و اصفهان، پایش مداوم فیلمهای خارجی، همکاری های بین جشنواره ای، برگزاری دورههای آموزشی و آشنایی بیشتر جوانان، نوجوانان و کودکان با مفاهیم هنری از یک سو، و فرآیندهای کسب وکارهای نوین از سوی دیگر، تاسیس مراکز و نهادهای مروج فناوریهای نو ظهور و… اشاره کرد، برخی از این فعالیتها به تنهایی از دست ما برمیآید و برخی دیگر نیز نیازمند همکاری با نهادهای دیگری مثل شهرداری اصفهان، استانداری و دیگر نهادهاست که امیدواریم پس از اعلام این پیشقدمی از سوی سازمان امور سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی و دبیرخانه جشنواره، این نهادها هم به میدان بیایند و با هم، به اصفهان، این شهر هنر و زیبایی، عنوان دیگری نیز بیافزاییم، که بیش از هرچیز پیامآور امید و آیندهای روشن است.
۶) بار دیگر این روز ویژه را به همه کودکان و نوجوانان، و کسانی که عمر و انرژی خود را مصروف آیندهای بهتر برای آنان میکنند، تبریک میگویم و امیدوارم این گامهای کوچک نیز، در تاریخ بلند بالای خدمتگزاران به فرهنگ کودکان و نوجوانان سرزمینان به یادگار بماند و تا سالها پس از ما دنبال شود.
علیرضا تابش
۱۶ مهر ۱۳۹۸