مدیرعامل پلتفرم فیلمنت گفت: ظرفیت برگزاری جشنواره آنلاین در ایران به واسطه پلتفرمهایی که سالهاست فعالیت میکنند، وجود دارد. وقتی قراراست جشنواره را به صورت آنلاین برگزارکنیم، این امر مستلزم یکسری طراحی است و بر اساس آن، باید یک رابطه بین کاربر و اتفاقاتی که در جشنواره میافتد، داشته باشیم.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، «محمد صراف» مدیر پلتفرم فیلمنت درباره برگزاری این دوره جشنواره گفت:«جشنواره طبعا با جمع شدن افراد در کنارهم و تبادل نظرات تبدیل به یک رویداد میشود که در صورت آنلاین برگزار کردن آن یک سری از بخشها را نخواهیم داشت، اما با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا خیلی از امورات رسانهای به صورت آنلاین برگزار میشود.»
او افزود: «ظرفیت برگزاری جشنواره آنلاین در ایران به واسطه پلتفرمهایی که سالهاست فعالیت میکنند، وجود دارد. وقتی قراراست جشنواره را به صورت آنلاین برگزارکنیم، مستلزم یکسری طراحیهایی است و بر اساس آن، باید یک رابطه بین کاربر و اتفاقاتی که در جشنواره میافتد داشته باشیم تا کاربر بتواند واکنشی به اتفاقاتی که در این رویداد میافتد، نشان دهد. به طور مثال اگر فردی در اینستاگرام لایو بگذارد، افراد میتوانند آن را لایک کنند و یا نظری راجع به آن بدهند که احساس میکنند یک ارتباط دونفره است.»
رئیس انجمن صنفی شرکتهای نمایش آنلاین VOD و IPTV توضیح داد:«از لحاظ فنی، کاملا قابلیت برگزاری این نوع جشنواره را در ایران داریم و پلتفرمهایی که در این راستا فعالیت میکنند، خوب هستند. از منظر طراحی نیز به یک طرح ویژهتری نیازمند هستیم که کاربر فقط تماشاگر نباشد و بتواند تعامل داشته باشد.»
صراف بیان کرد:«جشنواره یکسری کارگاه دارد که در آن هم کاربرها میتوانند یک رابطه دو طرفهای را تجربه کنند، بنابراین جشنواره کودک را میتوانیم با پیشرفتهایی که در زمینه فناوری اطلاعات داشتهایم، به صورت آنلاین برگزار کنیم. فقط این نکته وجود دارد که چون با رده سنی کودکونوجوان در ارتباط هستیم، به فضای خلاقانهتری محتاجیم»
مدیر فیلمنت با اشاره بهاینکه ۲۸ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل میدهند، گفت: «میتوانیم بگوییم یک بازار و جامعه هدف بزرگ در این جشنواره وجود دارد. اصولا جشنوارهها تا کنون در یک محل خاص از مخاطبین میزبانی کردهاند و به همین خاطر پذیرای تعدادی محدود از علاقهمندان در این زمینه بودهاند، اما امسال به خاطر شرایط موجود و آنلاین برگزار کردن جشنواره محدودیتی وجود ندارد و هرتعداد کاربر که بخواهند میتوانند در این رویداد حضور داشته باشند. البته این یک امکان است و قرار بر این نیست که لزوما اگر شما جشنواره را آنلاین برگزار کنید، تعداد بیشتری در آن شرکت خواهند کرد.»
او خاطر نشان کرد: «در آمارهایی که ارائه شده است، نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در سرویسهای vod فعال هستند. زمانی که در فضای آنلاین جشنواره را برگزار میکنیم باید جامعه هدف را مشخص کنیم تا با توجه به جامعه هدف، سبک برگزاری جشنواره هم مشخص شود. میزان مخاطبان جشنواره به استراتژی برگزارکنندگان بستگی دارد.»
محمد صراف ادامه داد :«طبق آماری که در سرویسهای VOD وجود دارد حدود ۷۰ درصد از کودکان و نوجوانان بیننده انیمیشنهای خارجی هستند. وقتی راجع به دنیای کودک و نوجوان صحبت میکنیم، این تولید محتوا یکسری اقتضائات دارد. اگر بخواهیم این حوزه را تجاری کنیم که انیمیشنهای تولیدات داخلی دیده شوند، این فرایند قواعد خاص خودش را دارد. به طور مثال در فرایند تجاریسازی و مرچندایز، بر مبنای انیمیشن بنتن، خطکش و خمیردندان در ایران تولید میشود. درست است برای تولید یک محصولی به این کیفیت هزینه بسیاری را باید صرف کرد،اما بعدها خودش بازار سرمایه گذاری را نیز ایجاد خواهد کرد. در کشور ما آن طور که باید به این اتفاق توجه نشده است. در اینجا در نهایت یک «شکرستان» تولید میشود که تولید کننده در نهایت عروسکش را وارد بازار میکند.»
او با تاکید براینکه عرصه کودک و نوجوان، یک صنعت است، بیان کرد: «اگر به این مقوله به چشم یک صنعت نگاه شود، به تکتک جزئیات آن فکر خواهد شد واینجاست که میتوانیم آن را وارد بازار کالاهایمان کنیم. زمانی که نگاه برندینگ به تولیدات انیمیشن نداریم، تولیدات تبدیل به کارهای مقطعی میشوند. زمانی که به انیمیشنهای تولید شده در دنیا نگاه میکنیم، متوجه میشویم که استراتژیهای بزرگی پشت آنها پنهان است.»
صراف با اشاره به اینکه ما بسترتولیدات بزرگ را در کشور داریم، توضیح داد:«ما دارای محتوی غنی و داستانهای اسطورهای هستیم که میتوانیم آنها را به فیلمهای بسیار جذاب تبدیل کنیم. باید به این توجه کنیم که همیشه در کنار نگاه فرهنگی، نگاه اقتصادی هم وجود داشته باشد. فیلمی که مخاطب آن را نبیند، یعنی به هدفش نرسیده است و دیده نشدن یک محصول یعنی عدم جذب سرمایه، چیزی که در این زمان احتیاج داریم، برخورداری از یک سازمان است که با نگاه خلاقانه به تولیدات این حوزه برسد.»
مدیر فیلمنت در ادامه درباره احتمال سرقت آثار حضور یافته در جشنواره در فضای پلتفرمها، گفت:«برای تمام این مشکلات یک سری راه حل وجود دارد. البته این را هم باید بگویم جلوی سرقت را نمیشود گرفت. نتفیلیکس هم که یکی از بزرگترین سرویسهای VOD در دنیا است، اعلام کرده که ماهیانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولاتی که ارائه میدهم، قاچاق میشود. باید یکسری زیرساخت در کشور به وجود باید که آنها بتوانند جلوی این سرقتها را بگیرند. به طورمثال اگر من یک فیلم را دانلود کردم، IP من مشخص شود بتوانند من را بازخواست کنند.
افزود:«این سیستم در کشور ما ضعیف است. بنابراین باید کاربری که میخواهد در جشنواره حضور پیدا کند باید از طریق کد ملی ثبت کند تا بتوانیم ازاین طریق پیگیریهای لازم انجام شود. تمام این فرایندها باعث میشود تا جذب کاربر کمتری را داشته باشیم. البته ناگفته نماند که کشور در این زمینه پیشرفتهایی مانند سازمان ساترا را داشته است که تمام پخش کنندهها را زیر مجموعه خودش کرده و از این طریق بر آنها نظارت دارد.»
ادامه داد:«برای جلوگیری ازقاچاق میتوانیم چند کار را انجام دهیم برای سرویس یوتیوب دوستانی هستند که با مدیران این سرویس در ارتباطاند و تهیه کنندگان میتوانند در آن جا ثبت نام کنند و جلوی قاچاق محصولشان از این طریق گرفته شود. برای تلگرام نیز میتوانیم ایمیل بزنیم و مبادی انتشار بلاک شوند و اگر در سایتهای داخلی بارگذاری شوند، حتما با خاطیان برخورد میشود.»
محمد صراف درپایان توضیح داد:«ما به اینکه حوزه کودک و نوجوان یک بخش بسیار پولسازی است، اعتقاد داریم. برای این حوزه برنامهریزیهایی نیز داشتهایم و انتظار تسهیل برخی امور توسط سازمانهای دولتی را داریم تا بتوانیم راحتتر در این زمینه قدم برداریم.»