گزارش نشست «والدین امانتی» در خانه اجرایی جشنواره | حسین قناعت: این فیلم هدیه کوچکی برای فعالان فضای‌سبز است

کارگردان «والدین امانتی» با بیان اینکه موضوع این فیلم درباره خانواده و محیط زیست است، آن را هدیه کوچکی برای فعالان فضای‌سبز دانست.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست معرفی فیلم «والدین امانتی» با حضور حسین قناعت نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، محمد حسن‌پور فیلمبردار، پریسا پروین‌نیا تدوین‌گر، محمدمهدی گورنگی آهنگساز، شیرین بوریایی دوست طراح صحنه و لباس، حسین پوراسماعیلی مجری طرح، بیژن بنفشه‌خواه، شبنم قلی‌خانی، رامین ناصرنصیر، عسل قرایی، پارسیا شکوری، سامیار محمدی، مانلی قناعت، پارسا نژادآذر، آمیتیس حجت‌الاسلامی، دیبا قدیری، رها آقازاده، مهسا ایرانیان بازیگران فیلم و با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.

حسین قناعت در این نشست با بیان اینکه موضوع این فیلم درباره خانواده و محیط زیست است، توضیح داد: این فیلم هدیه کوچکی برای فعالان فضای سبز است.

او ادامه داد: سعی کرده‌ایم فیلمی با فضای شاد برای بچه‌ها بسازیم و امیدوارم این کار شرایط خوبی برای اکران داشته باشد. سینما علاوه بر اینکه هنر،صنعت است، فیلم «سلفی با رستم» و این فیلم هردو با سرمایه شخصی تولید شده‌اند. تمام تلاشم را می‌کنم تا بچه ها از فیلم خوششان بیاید و این فیلم گیشه خوبی داشته باشد. این کار برای بچه‌هاست و باید با خانواده‌هایشان بیایند و آن را ببینند.

«شبنم قلی‌خانی» بازیگر این فیلم با اشاره به اینکه خوشحالم که برای بار چندم در فیلم کودک کار کرده‌ام، گفت:«حسین قناعت سینمای کودک را خیلی خوب می‌شناسد و مولفه‌هایی که باعث می‌شود تا کودکان و خانواده هایشان را تقریب کند تا فیلم را ببینند بلد است،زمانی که فیلمنامه این کار را خواندم برایم جالب بود، مسئله محیط زیست نکته آموزشی فیلم است و کودکان باید حتما آن را ببینند و طرز رفتار با محیط زیست را یاد بگیرند.
«بیژن بنفشه‌خواه» بازیگر با اشاره به اینکه به فیلم کودک توجه کافی نمی‌شود و از آن استقبال نمی‌شود،گفت: کسانی که برای کار کودک سرمایه گذاری می‌کنند عشق این کار را دارند اما آن طور که باید توجهی به این سینما نمی‌شود. محیط زیست مسئله بسیار مهمی است چنان که در فضای مجازی خواندم که ۸۰ درصد از محیط زیست‌مان نابود شده است.
او ادامه داد: یک زمانی تلویزیون فیلم‌ها و سریال‌های بسیار جذابی برای کودکان می‌ساخت، بسیاری از بزرگان ما کارهای کودکی ساخته‌اند که همچنان ماندگارند، هنوز هم گاهی فیلم‎‌های قدیمی را نگاه می‌کنم. نمی‌دانم چرا از سینمای کودک فاصله گرفته‌ایم و این خلاء احساس می‌شود.
بنفشه‌خواه با اشاره به این که یکی از دلایلی که آقای قناعت همچنان دغدغه فیلم کودک دارد به خاطر دخترش است، گفت: حتما به بازی در فیلم های کودک ادامه خواهم داد.
در بخش دیگری کارگردان این فیلم افزود: قبل از اینکه دخترم به دنیا بیاید هم کار کودک می‌کردم، بیشتر از دخترم عاشق سینمای کودک هستم، کودک درونم هنوز هم با وجود تمام تلخی‌های جامعه به دنبال شادی می‌گردد. زمانی که کارتون می‌بینم، اگر صحنه احساسی داشته باشد گریه می‌کنم.
او ادامه داد: شاید روزی به خاطر شرایط اکران کنونی مجبور شوم از سینمای کودک بروم.
قناعت گفت: فیلم «والدین امانتی» را زمان شیوع ویروس کرونا ساختیم و استرس زیادی داشتم. زمانی که بازیگران کودک در فیلم حضور دارند خصوصا در چنین شرایطی کارگردان پروژه احساس خطر زیادی می‌کند. هنوز هم استرس زمان فیلمبرداری را دارم.

«عسل قرایی» بازیگر کودک این فیلم، در این نشست گفت: قبل از هر چیز تشکر ویژه‌ای از حسین قناعت می‌کنم، او از ما حمایت بسیاری داشته و هنگام فیلمبرداری راهنمایمان می‌کرد. تجربه جذابی برای من بود. تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کردیم و با تمام زحماتی که عوامل پشت صحنه می‌کشیدند کارمان به خوبی به اتمام رسید. من ۱۲ ساله هستم و این فیلم نهمین تجربه بازی من بود.
«پارسیا شکوری» دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: از آقای قناعت تشکر می‌کنم زیرا به من افتخار داد و برای ششمین بار در فیلمشان از من دعوت کردند. او هرسال فیلم کودک می‌سازد و به بچه‌ها بها می‌دهد. اینجا تنها جایی است که ما دیده می‌شویم و با هم رقابت می‌کنیم.
«حسین پوراسماعیلی» مجری طرح فیلم «والدین امانتی» با بیان اینکه این فیلم ویژگی‌های خاصی داشت،گفت: امیدوارم تمام بچه‌های ایران زمین آن را ببینند و لذت ببرند. زمانی که فیلمی با ذوق ساخته می‌شود، انرژی آن به مخاطبانش سرایت می‌کند. بچه‎‌ها مهم‌اند و باید به آنها رسیدگی شود.»
او ادامه داد: سرباز تعلیم و تربیت هستم و غیر از کار سینما معلمم، در کل به سرمایه و اقتصاد فکر نمی‌کنم و آنچه که برایم تاثیرگذار است، اثر تربیتی که بر جامعه می‌گذارد.
«مرتضی زارع» بازیگر با اشاره به اینکه قصه به نقش‌های منفی نیاز دارد،گفت: به عنوان بازیگر، هر نقشی که فکر کنم از پس آن برمی‌آیم را به عهده می‌گیرم. بازی در این فیلم باتوجه به دوگانگی که در نقش وجود دارد، برایم جالب بود.
رها آقازاده بازیگر گفت:«خوشحالم که با آقای قناعت و باقی عوامل کارم را شروع کردم. اولین باری بود که در یک پروژه سینمایی ایفای نقش می‌کردو نمی‌دانستم قرار است در این نقش بازی کنم اما از همکاری با اقای قناعت راضی بودم.»
«مانلی قناعت» دیگر بازیگر فیلم «والدین امانتی» هم گفت: این فیلم اولین پروژه سینمایی من بود. بازیگری خیلی سخت است و باید امادگی داشت.
«دیبا قدیری» بازیگر این فیلم، توضیح داد: اگر آقای قناعت نبود اینجا نبودم و از او تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم به خاطر تن صدایم این نقش خشن را به من داد.
در پایان این نشست حسین قناعت، گفت: به جز آقای پوراسماعیلی دو سرمایه‌گذار دیگر داشتیم و از آنها به خاطر اینکه ریسک کردند متشکرم، از خانواده‌های بازیگران خردسالم متشکرم که در کنار کنار ما بودند و تمام خطرات را به جان خریدند. از پریسا پروین‌نیا همسرم که تدوین‌گر، حامی و مشاور تمام کارهایم است متشکرم.