گزارش کارگاه «جایگاه ریتم در کارگردانی فیلم کودک» در بخش بین‌الملل؛

ویژگی‌های ریتم و کارگردانی در ساخت جهان قهرمان

عبدل فیفتی بایف به بررسی نمونه‌ای ویژگی‌های ریتم و کارگردانی در ساخت جهان قهرمان در فیلم‌های «هری‌پاتر» پرداخت.

 

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ نشست تخصصی«جایگاه ریتم در کارگردانی فیلم کودک» با حضور عبدل فیفتی‌بایف کارگردان، تدوینگر و تهیه کننده از قزاقستان شهر آلماتی برگزار شد.

عبدل فیفتی‌بایف در ابتدای کارگاه درباره ریتم در هنر عنوان‌کرد: ریتم در هر هنری پیدا است به عنوان مثال در نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما، در سینما سرعت فیلم ریتم به حساب می‌آید. هر ریتم نمایش‌دهنده یک کشمکش هست که مخاطبان به ندرت از این کشمکش آگاه هستند و عنصر ضروری و جدایی ناپذیر در هر مرحله از فیلم سازی و فیلم‌بینی در سینما است.

فیفتی‌بایف درباره ریتم در تدوین عنوان‌کرد: واضح‌ترین مثال تشخیص ریتم در سینما از خلال تدوین است. مهمترین پارامترهای این بخش سرعت، تضاد و تشابهات هستند. زمانی که تعداد کات‌ها زیاد می‌شوند مخاطب میزان کات را به وضوح احساس می‌کند.

او ادامه داد: هنگامی که در حال ساخت ریتم به وسیله تدوین هستید، باید به روش فیلمبرداری توجه ویژه داشته باشید.

این کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده درباره فیلم مورد علاقه‌اش تصریح‌کرد: قسمت سوم هری پاتر به کارگردانی آلفونسو کوارون یکی از فیم‌های مورد علاقه من است. کوارون در این فیلم از تکنیک‌های فوق‌العاده‌ای استفاده کرده ‌است.

او‌ ادامه داد: کوارون در فیلم هری‌پاتر در تلاش است که در حال و هوای داستان تغییر ایجاد کرده و لحن داستان را عوض کند.

بیایید نگاهی به یک صحنه مهم بیندازیم. درس در مورد دفاع از خود در مقابل دروازه تاریکی است و اینکه چگونه محصلان مدرسه هاگوارتز باید در مقابل بوگارد از خود دفاع کنند که این صحنه با تِرَک کردن دوربین آغاز می‌شود.

کوارون از تکنیک خارق العاده خودش دوبار در این صحنه استفاده می‌کند، بار دوم دوربین از خلال آیینه عبور می‌کند، آن هم زمانی است که که لوپین در حال اتمام تدریس خود است که بوگارد رو به درون کمد دیواری بر می‌گرداند. آیینه در کمد پر از راز، ترس و وحشت است و کوارون سعی‌دارد که تنهایی هری‌پاتر را به مخاطب القا کند.

عبدل فیفتی‌بایف در این نشست گفت: با وجود اینکه دوستان هری‌پاتر او را احاطه کرده‌اند و قصد دارند به وی کمک برسانند، هری خود را از آنها جدا افتاده و تنها می‌بیند.بازیگران فوق‌العاده‌ای مانند گری اولد من و دیگر بازیگران کاربلد و محبوب در فیلم حضور دارند؛ وقتی همه بازیگران بزرگ با هم در یک اتاق جمع می شوند، بچه‌ها باید کنار بایستند و از او فرابگیرند.

او‌ درباره کارگردان فیلم هری‌پاتر خاطرنشان کرد: مهمترین نکته‌ای که او را از کارگردان‌های دیگر متمایز می‌کند، آزادی در پس‌زمینه است و این پس زمینه، جهان قهرمان را می‌سازد، همچنین مسئله مهم دیگر این است که بچه‌ها در یک مدرسه استثنایی درس می‌خوانند، اما مثل دیگر کودکان با لباس‌های ساده حضور داشتند تا قهرمان‌هایش را شبیه مخاطب کند و همذات‌پنداری امری راحت‌تری برای مخاطب باشد.