به گزارش ستاد اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به نقل از روزنامه سیاستروز، در پی درج مطلبی با عنوان «فستیوال فیلم کودک و نوجوان یکی به نعل یکی به میخ!» در سایت و روزنامه سیاست روز مورخ ۴ آبان ماه ۹۹، برگزارکنندگان جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان جوابیهای را به دفتر روزنامه ارسال نمودهاند که بر اساس اخلاق حرفهای و نیز ایجاد بستر مناسب برای بیان دیدگاههای متعدد بهویژه در حوزه فرهنگی کشور، جوابیه مذکور در ادامه آورده میشود:
پیرامون درج مطلبی با عنوان «فستیوال فیلم کودک و نوجوان یکی به نعل یکی به میخ!» در سایت و روزنامه سیاست روز مورخ ۴ آبان ماه ۹۹ که به نظر کاملا شتاب زده، نشات گرفته از اطلاعات غلط و با تکیه بر دادههای نادرست نگارنده، به رشته تحریر درآمده است، ذکر توضیحاتی لازم و ضروری به نظر میآید:
۱ـ به اذعان بسیاری از هنرمندان و چهرههای شاخص فرهنگی و هنری که بدون شک، اظهارنظر تخصصی آنها ملاک بهتری برای قضاوت است، برپایی جشنواره کودک در شرایط روحی و جسمی حاکم بر بسیاری از خانوادهها و کودکان آنها حتی به صورت مجازی، امری پسندیده، لازم و قابل تامل بود. این اظهارنظرها را میتوان در خلال گفتگوهای رسانهای این افراد یافت و دریافت؛ به اعتقاد کارشناسان و هنرمندان سینما به ویژه فعالان سینمای کودک و نوجوان، استمرار برگزاری جشنواره در این شرایط، اقدام ارزشمندی بود که نشاط اجتماعی خانوادهها، طراوت و شادابی کودکان جای جای کشور و بیرون کشیدن آنها از فضای رخوت وغم ناشی از شرایط کرونا را به دنبال داشت که البته این تاثیرات، فارغ از تاثیرات فرهنگی، مهارتی و تربیتی سینما برای آینده سازان کشور و خانوادههای آنهاست.
همچنین در این زمینه میتوان به صراحت سخنان وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام تصویری به اختتامیه این جشنواره را مورد اشاره قرار داد که گفت: «یکی از گروههایی که به شدت تحت تاثیر پدیده منحوس کرونا قرار گرفتند، کودکان و نوجوانان بودند. فاصله گذاری اجتماعی برای کودکان و نوجوانان برابر با انزوا است. دور شدن از مدرسه یعنی دور شدن از هم بازیها و دور شدن از فضای اجتماع؛ جشنواره فیلم کودک، در این شرایط توانست یک بار دیگر نشاط را به کودکان و درون خانوادهها بازگرداند و انزوای ناشی از کرونا را به حداقل برساند.»
از این رو آنجا که نویسنده این یادداشت در بخشی از متن چنین استدلال میکند که: «… جشنواره را تنها به دلیل حفظ منافع شخصی و یا حرفی برای زدن داشتن و همچنین لیستهای حق الزحمه پسا جشنوارهای به صورت مجازی و آنلاین روی پرده و صحنه ببرند.» میتوان دریافت که این برداشت تا چه اندازه از روی بی اطلاعی و یا حب و بغض، صورت گرفته است. استفاده از دو عبارت کلی و بدون سند در این نوشتار یعنی «برای حفظ منافع شخصی و لیست حقالزحمه پساجشنوارهای» که قطعا بیان آن برای یک روزنامهنگار حرفهای نیاز به مستندات و اطلاعات متقن دارد به کنار؛ اما درباره این نویسنده، هدف برگزاری جشنواره را «حرفی برای زدن داشتن» نامیده است باید گفت: بله؛ حرف برای زدن داشتن درست است چنانچه بدانیم جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان، بخشی از برند اصفهان در عرصه بینالملل، بخشی از برند اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک و بخشی از خاطره کودکان و نوجوانان چندین نسل در ایران است و قطعا از این منظر باید تلاش میکردیم که امسال هم حرف برای گفتن داشته باشیم؛
اگر بدانیم این جشنواره، یکی از جشنوارههای تراز اول جهان است و استمرار آن یعنی «حرف برای زدن داشتن» در عرصههای جهانی سینما و فرهنگ، حضور در طیف رویدادهای جهانی برای انتقال پیام هنرمندان این کشور به دیگر کشورها و برای انتقال پیامهای فرهنگی و هنری ایران به جهان و جهانیان.
۲ـ در بخشهایی از این مطلب، جشنواره را به زیر پا گذاشتن مصوبات ستاد کرونا و لگدمال کردن تعهدات کرونایی متهم کردهاید. بدیهی است اگر چنین بود و باشد ستاد کرونا خود در این خصوص وارد عمل میشد. اگر مصداق شما برای این موضوع آن بخش ازمطلب است که نوشتهاید: «… در اجرای فستیوال فیلم کودکان و نوجوانان اینگونه عمل نشد و افتتاحیه آن در شهرک ولی عصر اصفهان و در فضایی مصفا بوده و حدود ششصد نفر از ساکنان آپارتمانها موفق به تماشای آن شدند…» باید گفت به احتمال زیاد، نگارنده محترم، کل شیوه برپایی این افتتاحیه را به غلط متوجه شده است. افتتاحیه نه در شهرک ولی عصر بلکه بر بام یک فرهنگسرا، با تعداد محدودی از افراد در فضای باز و البته مصفا برپا شد! که بعید میدانیم مصفا بودن، تناقضی با مصوبات ستاد کرونا داشته باشد!
نکته دیگر آنکه ذکر شده است: «حدود ششصد نفر از ساکنان آپارتمانها موفق به تماشای افتتاحیه شدند» که قطعا تماشا کردن خانوادهها از داخل بالکن و پنجره خانهها نیز منافاتی با پروتکلهای بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا ندارد. به نظر میرسد نگارنده به طور کل از شیوه برپایی این مراسم بی اطلاع بوده و به قول خودش فقط برای «حرفی برای زدن داشتن» چنین مطالبی را در اختیار رسانه قرار داده است!
اما آنجا که نویسنده مدعی میشود: «… تا طرف کار پیمانکارها با شهرداری این کلان شهر که اکثر از شرکتهای خانوادگی بعضی از مدیران آن تشکیل شده، دستشان در این رکود فراگیر به نان و آبی از برگزاری فستیوال برسد!…» دیگر نمیتوان آن را به پای بی اطلاعی نویسنده گذاشت بلکه برعکس برای بیان چنین اتهاماتی باید مستنداتی درست و قابل دفاع در دست داشت و اگر بیان آن فارغ از سند و برهان روشن، بوده باشد، چاره ای نیست جز آنکه نسبتهای ناروای وارد شده را اقدامی ناصواب و کاملا غیرحرفهای و مغرضانه خواند.
اما این نوشتار، از این دست اطلاعات غلط و بدون پشتوانه کم ندارد:
«… دبیر مادامالعمر پایتختنشین و پروازی این جشنواره که امسال هم سعی داشت بدون توجه به نقصان بودجه و درآمد در معین آن یعنی شهرداری اصفهان و همچنین حضور بی امان و کشنده ویروس کرونا خوش بدرخشد….»
لازم به ذکر است دبیر این دوره جشنواره، تنها در سال جاری و دوره گذشته (سال ۹۸) دبیر این رویداد بوده است و ذکر عنوان مادامالعمر برای دو سال، قطعا اشتباهی سخیف و خندهدار است. دیگر آنکه اصفهان در بحرانهای طبیعی، معین منطقه استان تهران است نه برای کلیه مسایلی که میتوان با خلط مبحث و به شکلی غیرحرفه ای، آنها را با موضوع این نوشتار درهم تنید.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «… شهردار این کلان شهر هم که تازه سر از بالین قرنطینه برداشته است به دیدار کارگاههای فستیوال برود…» معمول است که در کارگاهها شرکت میکنند و به دیدار آنها نمیروند! با این حال از آنجا که کلیه کارگاهها به صورت مجازی برگزار شده است، احتمالا شهردار اصفهان از طریق تلفن همراه خود در این کارگاهها حاضر شدهاند. علام بر آن از آنجا که براساس این یادداشت معتقدید «این رویداد کمی هم رنگ و جلای فستیوالهای غربی از جمله: کن، اسکار و نیز و … به خود گرفته»، شما را به استفاده از کلمه فارسی «جشنواره» به جای «فستیوال» توصیه میکنیم.
۳ـ در مجموع باید گفت برپایی جشنواره امسال به صورت مجازی، با کاهش هزینههایی که در راستای مسئولیت اجتماعی جشنواره و به دستور دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، صرف خرید تجهیزات آموزشی برای کودکان مناطق کم برخوردار اصفهان شد و در عین حال با میزبانی از ۴۹۸ فیلم داخلی و بین المللی، ایجاد امکان داوری آنلاین از سوی بیش از هزار کودک و نوجوان سراسر کشور و ایجاد زمینه رشد و ارتقای مهارتها و خلاقیتهای فرهنگی آنان، افزایش چهار برابری آثار رسیده به چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور که همزمان با این جشنواره برگزار شد و آمار افتخارآمیز دیگری چون افزایش ۲۰ درصدی مخاطب در کلیه بخشها، رسالت خود را تا حدود زیادی به جای آورده است.
امید که این رویداد با رهنمودهای حرفهای، صحیح، سازنده، آگاهانه و راهگشای رسانهها و اصحاب رسانه، از غرض ورزیها به دور ماند و در سالهای آتی هم بتواند معرف و پرچم خوبی برای کشور عزیزمان ایران باشد.
ایمان حجتی؛ مدیر اجرایی جشنواره سی و سوم در اصفهان