گزارش نشست «برزنگی» در خانه جشنواره

نشست پرسش و پاسخ فیلم «برزنگی» با حضور عوامل و بازیگران با اجرای «فرانک آرتا» در سالن شماره ۲ سینما فرهنگ برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «حسین قاسمی‌جامی» کارگردان فیلم «برزنگی» در این نشست که به صورت برخط از تلویزیون تعاملی تیوا پخش شد، درخصوص دلیل پرداختن به دنیای کودکان گفت: کرونا محدودیت‌هایی به وجود آورد اما در نهایت شرایطی فراهم شد تا ساخت فیلم به قوت خود باقی بماند. من در طول فعالیتم حتی اگر فیلم دفاع مقدس ساختم هم دنیای کودکانه را با خود حفظ کردم. من در سن ۱۱ سالگی از کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان کار خود را آغاز کردم و در سال ۱۳۵۳ اولین فیلم خود را ساختم و این نگاه به دنیای کودکان همچنان با من همراه است و علاقه‌مندم برای کودکان فیلم بسازم. از بین کارهای من، فیلم‌های «برزنگی» و «پریا» فانتزی بوده‌اند اما «پسران دریا» ژانر متفاوتی دارد. با این حال، همه این آثار به دنیای کودکان اختصاص داشته‌اند.

او ادامه داد: قطعا فیلم‌هایی که می‌سازیم از لحاظ صحنه‌پردازی به فیلم‌های غربی نمی‌رسد اما در فضاسازی و قصه سعی کردم از مادرم و قصه‌گویی‌هایش کمک بگیرم و رنگ و لعاب ایرانی به فیلم‌هایم بدهم.

«آرمین طهماسبی» یکی از دو فیلمنامه‌نویس فیلم درباره نحوه شکل‌گیری ایده اولیه فیلم توضیح داد:  ایده اول فیلم از قصه «جوجه اردک زشت» آمد و به تفاوت‌های کاراکترهای کودکان پرداختیم تا کودک فیلم در خلال قصه، به دنبال هویت خود برود. قصد داشتیم اقتباس مستقیم و غیرمستقیم داشته باشیم و اشارات قرآنی هم به فیلم اضافه شده است.
در ادامه «علی رهگذر» بازیگر فیلم درباره بازی در «برزنگی» گفت: من وقتی به مانی اسلامی (بازیگر نقش برزنگی) نگاه می‌کنم، فقط عشق و علاقه را در وجود او می‌بینم. من دو فرزند دارم و هدفم این بود تا عشق بیشتری به کودکان بدهیم و در همین راستا خواستم سرمایه‌گذاران به بخش کودک بیایند و کاری که با عشق تولید شده است، بازگشت مالی هم داشته باشد.

«سپیده دستینه» بازیگر نقش پریزاد نیز در ادامه این نشست، درباره حال و هوای حضور خود در این اثر، گفت: قبلا تجربه کار کردن با کودکان را در تئاتر داشتم و بازی برای مخاطبان کودک، خصوصا برای کودکان این نسل که بسیار آگاه هستند، چالش بزرگی بود. کودکان به واسطه فضای فعلی جامعه و دنیا از نسل ما آگاه‌تر هستند و همیشه ساخت فیلم برای نسل جدید برای من مهم بود. تجربه بسیار شیرینی از بازی در «برزنگی» داشتم و از این بابت خوشحال هستم.
«الهام اسماعیلی» هم درباره نقش خود گفت: من نقش شبح را بازی کردم و تجربه اولین کار سینمایی را با «برزنگی» پشت سر گذاشتم. از کودکی عاشق بازیگری بودم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم ورود من به سینما با ژانر کودک و نقش منفی باشد. همیشه سعی کردم بهترین بازی خودم را در این نقش ایفا کنم و خانم دستینه و آقای قاسمی‌جامی به من کمک کردند تا این نقش را بازی کنم. امیدوارم تجربه بازی، باز هم برای من اتفاق بیفتد.

«حمیدرضا یراقچیان» آهنگساز فیلم «برزنگی» در ادامه با اشاره به نقش موسیقی در فیلم‌های کودک عنوان کرد: زمانی که مخاطب موسیقی فیلم را بپسندد، یعنی کارم را درست انجام داده‌ام. نویسنده فیلم برداشت صحیحی از «جوجه اردک زشت» داشت و همیشه این کاراکتر در کتاب، معصومیت و زیبایی خاصی داشت که به نظر من «مانی اسلامی» هم از این جذابیت برخوردار بود و بابت حس خوبش سپاسگزارم.
او ادامه داد: من سعی کردم در این فیلم موسیقی ایرانی را با انواع موسیقی تلفیق کنم، در واقع توازن را به هم زدم تا با وجود آوردن الاکلنگ، موسیقی در سرعت فیلم موثر باشم و سعی کردم موسیقی هالیوودی را ایرانیزه کنم. در واقع جایگاه موسیقی در این کار پررنگ است و در کل به نظر من اگر در فیلمی موسیقی نباشد، آن فیلم نقصان دارد.

قاسمی جامی؛ کارگردان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به تولید این فیلم در شرایط کرونایی عنوان کرد: به قدری در سال ۱۳۹۹ حال بدی داشتم و به کرونا مبتلا شدم که فکر نمی‌کردم بتوانم سال ۱۴۰۰  را ببینم، چه برسد به اینکه فیلم سینمایی «برزنگی» را بسازم…! من ساخت فیلم را به فال نیک می‌گیرم.
همچنین «مانی اسلامی» بازیگر نوجوان کاراکتر «برزنگی» هم صحبت‌های خود را با جمله «سلام من جوجه اردک زشت هستم» آغاز کرد و از قاسمی‌جامی بابت اعتمادش به او تشکر کرد.