آخرین جلسه میان منتورها و مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار شد

ظهر امروز منتورها و مربیان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با «حبیب ایل‌بیگی» مدیر المپیاد در جلسه جمع‌بندی شرکت کردند.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، حبیب ایل‌بیگی در این نشست گفت: امروز تا ساعت ۳ بعدازظهر قرار بر این است که نوجوانان طرح‌هایشان را در ۳ دقیقه به شیوه‌ای خلاقانه ارائه دهند. پارسال بچه‌ها نتوانستند ارائه طرح‌های یکدیگر را بشنوند و ببینند. لذا ترجیح ما این است که رویکردی را طراحی کنیم تا بچه‌ها بتوانند در جریان ایده یکدیگر قرار بگیرند.
در ادامه منتورهای گروه‌های مختلف نقطه‌نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. «لیلا میرهادی» گفت: روش کار المپیاد همراه با دستاوردی تازه و جذاب بود. مهم تلاش بچه‌ها برای یادگیری بود که این تلاش در زمینه بهتر فکر کردن به یاری آن‌ها می‌آید. در نهایت نیز تلاش بچه‌ها اهمیت دارد و برنده شدن یا نشدن آن‌ها به هیچ‌وجه ملاک نیست.
ایل بیگی نیز گفت: رقابت جذاب است اما بچه‌ها همگی مدال می‌گیرند چون نمی‌خواهیم سنگینی برنده نشدن، آن‌ها را بیازارد.
«مونا شاهی» از مربیان المپیاد گفت: کاش جایزه برای بچه‌ها، ساخت ایده‌شان باشد و این‌گونه میزان تاثیرگذاری این المپیاد بسیار بیشتر از گذشته می‌شود.
ایل بیگی در پاسخ به این درخواست گفت: ما با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این خصوص صحبت کرده‌ایم اما چند مانع داریم؛ برای مثال ما تنها امکان برگزاری المپیاد را داریم و امکان مالی ساخت ایده‌ها برایمان فراهم نیست. نکته دیگر نیز دور بودن بچه‌ها از یکدیگر است که این چالش را پدید می‌آورد که کدامشان ایده را بسازد.
او ادامه داد: پیش‌تر انجمن سینمای جوانان ایران یکی از بانیان اصلی المپیاد بود. خیلی از مدیران در گذشته فکر می‌کردند کار نوجوانان به ما مربوط نمی‌شود ولی سوال من این است که جایگاه نوجوانان در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کجاست و نقش آن‌ها چیست؟ همه ما را به «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» ارجاع می‌دهند اما کانون چنین المپیادی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد. وقتی کسی قدمی را در مسیر رشدو توسعه بر می‌دارد، ما همگی موظف هستیم که از او حمایت کنیم.
«امیر فیضی» نیز پیشنهاداتش را ارائه داد و گفت: کاش بتوان ایده‌های بچه‌ها را در قالب یک کتاب فیلمنامه چاپ و منتشر کرد.
«نادره ترکمانی» نیز گفت: به نظرم ما بیشتر از این که نیاز به تربیت فیلمساز داشته باشیم باید کار گروهی را به بچه‌ها آموزش دهیم.
«فرهاد توحیدی» در این نشست گفت: نیاز است که برای بهبود اوضاع از خودمان شروع کنیم. حسن برگزاری این المپیاد، جسارت پیدا کردن بچه‌ها است. راه توسعه از ایجاد سوال و پرسش کردن می‌گذرد چراکه تولید فکر از این راه عبور می‌کند. چاره ایجاد پرسش نیز در دیالوگ کردن است. نیاز ما داشتن بچه‌هایی شاد و پرسش‌گر است.
پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان صبح فردا چهارشنبه ۲۱ مهر به کار خود پایان خواهد داد.