یک فیلمساز سینمای کودک و نوجوان با تاکید بر اهمیت سینما و جشنواره کودکان و نوجوانان، ضمن نقد نقشآفرینی و مشارکت حداقی سایر نهادها در ساخت فیلم کودک درباره رفتار برخی مسئولان در جریان برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره کودک را مستمسک ارتقای پست و منصب خود نکنیم.
رهبر قنبری، با تاکید بر اینکه جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان مهمترین جشنواره ما و حتی از منظر اهمیت، مقدم بر جشنواره فیلم فجر است، در گفتوگو با میزان گفت: یکی از دلایل اهمیت سینما و جشنواره کودک به اعتباری که این رویداد به سینمای ما در مجامع بینالمللی داد بازمیگردد. در نظر داشته باشیم که اگر زمانی سینمای ما در یک دوره بلند و طولانی در جهان به عنوان یک سینمای فرهنگی شناخت می شد، وامدار سینما و جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان بود.
کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» با تاکید دوباره بر اهمیت برگزاری و موجودیت جشنواره کودک، ضمن اشاره به اینکه تقریبا میتوان گفت جشنواره فجر در انظار بینالمللی برای ما هیچی نداشت، افزود: جشنواره کودکان و نوجوانان که البته باید این دو را هم از یکدیگر جدا کرد، برای ایران ما در مجامع بینالمللی بسیار تاثیرگذار بوده است که البته در این بین باید برای سینمای نوجوان سهم بیشتری قائل شد.
قنبری تفاوت سینمای کودک با نوجوان را اینگونه تعریف کرد. «فیلم کودک، فیلم خصایل و آموزشهای اولیه مبتنی بر تصاویر برای کودک است. اما فیلم نوجوانان، شاعرانگی و رئالیتههایی دارد که قرار است بر مبنای آن به جهان نوجوان در حال رشد، شاعرانگی بخشیده شود، بنابراین سینمای نوجوان مهمتر از سینمای کودک است.
ارزش و اهمیت سینمای کودک و نوجوان
کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» در ادامه صحبتهای خود درباره ارزش و اهمیت سینمای کودک و نوجوان، گفت: فرهنگیترین سینمای ما سینمای کودکان و نوجوانان بوده است که «سازدهنی» امیر نادری، «ماهی» ناصر تقوایی، «سفر» بهرام بیضایی، «مسافر» عباس کیارستمی، «عمو سیبیلو» شاپور قریب و بهویژه بعد از انقلاب، فیلمهایی چون «دونده»، «آب، باد، خاک»، «خانه دوست کجاست» و آثار ابراهیم فروزش بهترین شاهدمثال بر این ادعای بنده هستند. و از بعد دهه ۷۰ است که آرامآرام فیلمهای بزرگسال ما در مجامع بینالمللی سر در سرا پیدا میکنند.
دغدغهمند باشیم
قنبری با بیان اینکه باید سالانه برگزار شود، تصریح کرد: تمامی مسئولان فرهنگی و متصدیان حوزه کودک و نوجوان دغدغهمند، اعم از آموزش و پرورش، بنیاد سینمایی فارابی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوج، حوزه هنری، کانون و سینمای بخش خصوصی، باید با حضور متعهدانه و قدرتمندانه خود، در فربه کردن این فرهنگیترین بخش سینمای ما نقشآفرینی کنند.
تسلیحات فرهنگی
او با ابراز تاسف از اینکه کودکان ما در حال رشد بدون تسلیحات فرهنگی هستند، درباره برگزاری جشنواره در اصفهان گفت: اصفهان موزهشهر ماست و نباید حذف شود، اما درعین حال باید وظایف فرهنگی به آنان تفهیم و گوشزد شود. ما و همکارانمان این همه جشنواره خارجی رفتیم، کجا دیدیم که بگویند مثلا فلانی که کنارت نشسته یا اینجا حضور دارد شهردار یا استاندار یا صاحبمنصبی شبیه به یکی از اینهاست.