همه خبرهای جشنواره‌۳۵ در نشست مجید زین‌العابدین با خبرنگاران

از خبر خوش دبیر تا اتفاقات نو در بخش‌بین‌الملل / تلاش شد تا جشنواره‌۳۵ دارای شأنی بلند باشد

نشست خبری دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان با اصحاب رسانه، صبح امروز در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط سیدعلی الفت و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اهالی رسانه‌های گروهی حاضر در این نشست، از مجید زین‌العابدین دعوت کرد تا بر روی صحنه حاضر شود.

دبیر جشنواره سی و پنجم در ابتدای سخنان خود اعیاد ماه ربیع‌الاول را که در آن نام پرآوازه رسول اکرم (ص) می‌درخشد، تبریک گفت و اظهار داشت: از زمانی که فعالیت خود را در بنیاد سینمایی فارابی شروع کرده‌ام، دوستان و کارشناسان رسانه نقطه نظرات خود را در قالب یادداشت‌هایی ارائه کرده‌اند که از بسیاری از آن‌ها استفاده کردم. از دوستانی که مشفقانه مطالبی را نوشته‌اند تا جشنواره بهتری داشته باشیم تشکر می‌کنم. ستاد سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان از ابتدای مردادماه، دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد و تلاش کردیم ستادی چابک‌تر به لحاظ ساختاری داشته باشیم. عده‌ای اعلام داشتند چابک‌سازی امری ضروری است و سعی کردیم این فرآیند را از تعداد نفرات شروع کنیم و با توجه به ظرفیت‌های موجود در اصفهان تلاش کردیم افرادی را انتخاب و تفویض اختیار کنیم. در این فکر هستیم که جشنواره هم به در حوزه ملی و هم در حوزه بین‌المللی دارای شأن بلندی باشد.

٭ چرا جشنواره‌۳۵ در یک بخش برگزار نشد؟

زین‌العابدین در ادامه گفت: ابتدا پیشنهاد دوستان در ستاد این بود که بخش ملی و بین‌الملل به صورت یک بخش واحد برگزار شود اما به دلیل اهمیت تولیدات داخلی، خواستیم بخش ملی به صورت جداگانه برگزار شود. این مسئله منوط به میزان استقبال صاحبان آثار از جشنواره بود که خوشبختانه تعداد زیادی فیلم در بخش ملی و بین‌المللی به دست ما رسید. از همان ابتدا قرار به تمدید زمان ثبت نام نبود و زمانی که تعداد قابل‌توجهی فیلم به دست ما در دبیرخانه این جشنواره رسید تصمیم گرفتیم این جشنواره را به صورت مجزا در بخش ملی و بین‌الملل برگزار کنیم.

زین‌العابدین درباره تقویم برگزاری این جشنواره گفت: مراسم افتتاحیه این جشنواره روز چهاردهم مهر در اصفهان که شهر زندگی نامگذاری شده برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه در روز پنجشنبه بیستم مهر برگزار خواهد شد. نمایش فیلم‌ها هم زمان با هفته جهانی کودک، از روز پانزدهم مهر آغاز خواهد شد. از نویسندگان و منتقدان برای تماشای آثار دعوت می‌کنم تا با حضور و ارائه نقطه‌نظرات خود سینمای کودک و نوجوان را به پویایی برسانند.

 

٭ شعاری پیش‌برنده برای همه گروه‌های سنی

او در ادامه اظهار داشت: شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است. کودکان روحیه‌ای آرمان‌گرایانه و کمال‌طلبانه‌ و میل بسیاری به پیشرفت دارند. به این دلیل این شعار را انتخاب کردیم تا این میل در آن‌‌ها تقویت شود و از لحاظ انگیزشی نیز به این سمت هدایت شوند و البته این شعاری پیش‌برنده‌ برای همه گروه‌های سنی است و می‌تواند به سینمای کودک نیز کمک کند.

زین‌العابدین درباره آمار آثار متقاضی در این دوره از جشنواره گفت: ۵۵۹ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور جهان را شامل می‌شدند. همچنین ۵۱ اثر بلند داستانی، ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

 

٭ چهارباغ و ساحل خانه جشنواره‌۳۵ در اصفهان

او در ادامه گفت: جشنواره برای بیست و سومین بار است که در اصفهان برگزار می‌شود. خانه جشنواره پردیس سینمایی چهارباغ و ساحل انتخاب شده که داوران کودک و نوجوان ما در این دو پردیس سینمایی فیلم‌ها را داوری خواهند کرد و سالن سوره نیز میزبان گروهی از هنرمندان و کارشناسان خواهد بود. ستاد اجرایی جشنواره در اصفهان در حال برنامه‌ریزی برای افراد دارای معلولیت‌های جسمی هستند تا آنها بتوانند در سالن‌های  جشنواره حاضر شوند.

زین‌العابدین در ادامه گفت: ۸۳۵ داور کودک و نوجوان در این دوره حضور دارند که تعداد دختران و پسران در این آمار تقریبا به یک نسبت است و این افراد در دو سالن حاضر خواهند شد و به داوری آثار می‌پردازند.

۳۷۷ کودک و نوجوان اصفهانی برای خبرنگاری دوره‌های آنلاین و حضوری را گذرانده‌اند و در تلاش هستیم تا همه این افراد را به جشنواره متصل کنیم و به عنوان مهمان در این جشنواره حاضر باشند.

 

٭المپیاد هفتم همزمان با جشنواره آغاز می‌شود اما پایان نمی‌پذیرد

او تاکید کرد: امسال همزمان با این جشنواره، هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان آغاز می‌شود. فکر کردیم این المپیاد باید برای سینمای کودک ثمره مهمی داشته باشد و بتواند به  پویایی آن کمک کند و به همین دلیل تلاش کردیم امسال المپیاد به صورت بسیط‌تر برگزار شود. المپیاد هفتم هم‌زمان با این جشنواره آغاز می‌شود اما با اتمام جشنواره پایان نمی‌گیرد و طی سه ماه بچه‌ها آموزش بیشتری می‌ببینند و با فضای سینما بیشتر آشنا می‌شوند تا بتوانند وارد سینمای کوتاه و بعدها بلند شوند و در سال‌های بعد و در المپیادهای بعدی بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. به زودی از طراحی جدید پوستر المپیاد رونمایی خواهد شد و برنامه‌های آن اعلام می‌شود.

زین‌العابدین درباره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ادامه داد: طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه دو محور تخصصی المپیاد فیلمسازی هستند. محرومیت‌زدایی آموزشی و ایجاد شرایط یکسان برای افراد در این مسیر راهبرد اول و تربیت نسل آگاه با بینش ایران اسلامی محور دوم راهبردی در این برنامه است. من و خانواده عزیزم، من و قهرمانان وطنم، من و دوستان با وفایم، من و شهر زندگی‌ام، خدایی که مرا دوست دارد، دنیای هیجان‌انگیز نوجوانی از جمله موضوعاتی است که برای آثار ارسالی المپیاد امسال در نظر گرفته شده که بچه‌ها می‌توانند ایده دهند یا مطابق با آن فیلم کوتاه بسازند.

او همچنین اظهار داشت: تعدادی کارگاه‌ آموزشی پیش‌بینی شده است که برخی از مدرسان در داخل کشور هستند و طی پنج روز، کارگاه‌های موضوعی فیلمسازی را برگزار می‌کنند. این کارگاه‌های آموزشی از روز شنبه ۱۵ تا چهارشنبه ۱۹ مهرماه با موضوعات «یافتن بهترین میزانسن برای مفهوم سکانس»، «فیزیک صدا، کار با ابزارهای صدابرداری» و «ریتم در تدوین»، «انتقال تجربه، تولید فیلم به زبان ساده» و «بازیگری به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان»، «نقش و کارکرد فیلم‌های آموزشی»، «نقد فیلم»، «تولید و عرضه فیلم‌های کودکان»،«تولیدات مشترک فیلم‌های کودکان» و «نگاه خاص به جشنواره آشوکینوی لهستان» برگزار خواهد شد.

 

٭ خبر خوش دبیر جشنواره در نشست با خبرنگاران

زین‌العابدین در ادامه این نشست گفت: شورای عالی سینما در دو هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیرآموزش و پرورش با موضوع «زنگ سینما» جلساتی را برگزار کرده است که این مسئله دغدغه افراد زیادی است و این شورا مصوب کرد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه اندازی شود. وزارت آموزش و پرورش در خصوص ساز و کار اجرایی آن بحث‌هایی داشتند و در شوراهای آموزش این ساز و کارها بررسی خواهند شد و سازمان سینمایی با دستور وزیر ارشاد مسئولیت پیدا کرد تا به وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کمک کند. امیدواریم هم فیلم‌های خارجی و هم ایرانی متناسب با سینمای کودک و نوجوان در زنگ سینما به نمایش درآیند و این اتفاق قطعا می‌تواند به حوزه تولید و اقتصاد سینما کمک کند و منجر به افزایش تولید شود.

او ادامه داد: در بخش بین‌الملل از ۴۰ کشور متقاضی، در بخش فیلم بلند داستانی ۱۲ کشور در جشنواره حاضر هستند و اندونزی، بلژیک، امارات، پرو، کانادا، ترکیه چین، روسیه، کره، لهستان و هلند از جمله این ۱۲ کشور هستند. در بخش بین‌الملل فیلم‌های کوتاه و داستانی فیلم‌های ۱۱ کشور آرازنتین، آلمان، ارمنستان، جمهوری چک، عراق، کانادا، فرانسه و کره حاضر هستند که از این میان ۸ اثر پویانمایی و ۴ فیلم کوتاه داستانی هستند.همچنین در بخش ملی شاهد تنوع فراوان بومی و جغرافیایی هستیم. از ۳۵۹ فیلم متقاضی در بخش بلند داستانی (شامل فیلم‌های ویدئویی، تله فیلم و سینمایی) آثاری از آذربایجان شرقی و غربی، البرز، یزد، قم، گیلان و اصفهان حاضر هستند که فیلمسازان با تنوع بومی فراوان و با فرهنگ‌ها و آداب مختلف در جشنواره شرکت کرده‌اند که این مسئله نشان دهنده نگرش آن‌ها به سینمای کودک و نوجوان است.

زین‌العابدین افزود: ۷۲ درصد از فیلم‌های بخش ملی تولید بخش خصوصی هستند و این مسئله نشان می‌دهد که بخش خصوصی توجه زیادی به تولید فیلم‌های کودک و نوجوان دارد و تنها ۲۸ درصد فیلم‌ها از حمایت نهادهای مختلف دولتی بهره برده‌اند.

او اظهار داشت: در بخش پویانمایی، به جهت گران بودن این هنر، وضعیت متفاوت است و ۶۴ درصد آثار مربوط به بخش دولتی و ۳۴ درصد فیلم‌ها مربوط به بخش خصوصی است. در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، غلبه با بخش خصوصی است و ۷۵ درصد متعلق به تهیه‌کنندگان مستقل سینما و ۲۵ درصد آثار با حمایت‌های نهادهای مختلف ساخته شده‌اند.

زین‌العابدین درباره سایر بخش‌های سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودکان و نوجوانان گفت: بخشی از جشنواره به مرور آثار بین‌المللی اختصاص یافته است. فیلم‌هایی از روسیه با همکاری موسسه روسکینو که معتبر‌ترین شرکت تولید و توزیع فیلم در روسیه است، در این بخش حاضر هستند و از سینمای چین نیز با همکاری شرکت سینمای کودک و نوجوان چین، هر روز یک فیلم در بخش مرور آثار در خانه جشنواره و در بخشی خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

زین‌العابدین گفت: تعدادی کودک و نوجوان از کشورهای خارجی مهمان جشنواره هستند که آن‌ها به عنوان داور کودک و نوجوان خارجی با جشنواره همکاری خواهند داشت.

او ادامه داد: در بخش سیفژ نیز میهمانانی داریم. سیفژ قدیمی‌ترین نهاد سینمای کودک و نوجوان بوده که دبیرخانه آن در تهران واقع شده است.

همچنین پنج‌ کارگاه تخصصی برای نقد فیلم خواهیم داشت و کشورهایی چون صربستان و… کارگاه‌های بخش بین المللی را ارئه می‌دهند.

دبیر جشنواره سی و پنجم، در ادامه اسامی فیلم‌های بخش داستانی بلند، پویانمایی کوتاه و فیلم‌های کوتاه داستانی بخش ملی جشنواره را اعلام کرد.

او در پایان این بخش از نشست اعلام کرد: هفته آینده و در نشست خبری دوم جشنواره در شهر اصفهان، اسامی داوران و نیز نام فیلم‌های بین‌الملل اعلام خواهد شد.

*پرسش‌های خبرنگاران و پاسخ دبیر

در ادامه، مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی جشنواره سی و پنجم مجددا بر روی صحنه حاضر شد تا نشست پرسش و پاسخ با حضور خبرنگاران آغاز شود.

او در ابتدا به طرح پرسش «رضا استادی» درباره بودجه این دوره جشنواره پرداخت. مجید زین‌العابدین در پاسخ به این پرسش گفت: در دوران کرونا و پس از کرونا باید به مسئله تولید توجه می‌شد. آن زمان شرایطی وجود داشت که متعاقب آن، برگزاری جشنواره ممکن نبود. جشنواره با مشارکت و حمایت بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود. هر جشنواره سرفصل‌های مشخصی برای هزینه‌‌کردها و مسائل مالی دارد. خوشبختانه تفاهم بسیار خوبی با شهرداری اصفهان داشتیم و من از مجموعه مدیران شهری اصفهان تشکر می‌کنم که کمک کردند و بخشی از هزینه‌ها طبق سرفصل‌های مربوط به میزبانی برعهده شهرداری اصفهان خواهد بود و برگزاری امور حرفه‌ای جشنواره مانند حق‌رایت فیلم‌ها و… نیز برعهده بنیاد سینمایی فارابی است. من معتقدم هر اندازه که ما برای سینمای کودک هزینه کنیم کم است. با این وجود، همه می‌دانیم که برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، از تولید یک فیلم سینمایی هزینه کمتری دارد.

او در ادامه افزود: تصمیم گرفتیم در هزینه‌های جشنواره از جمله در مسائل مربوط به اقامت و پشتیبانی صرفه‌جویی کنیم.

«امیرحسین اشرفی» از خبرگزاری پانا پرسید: از چهارده فیلم حاضر در بخش ملی، سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حاضر بوده‌اند. سال گذشته جشنواره برگزار نشد زیرا تعداد فیلم ها به حد نصاب نرسیده بود. از میان ۱۴ اثر جشنواره امسال نیز، تعدادی از آثار را تله‌ فیلم‌ها و فیلم‌های ویدئویی تشکیل می‌دهند. باعث تأسف است که تعداد فیلم‌های سینمایی همچنان به حد نصاب نرسیده است. یک سال جشنواره تعطیل شد و حالا چرا چنین اتفاقی برای این جشنواره رخ داده است؟ یک یا دو فیلم جشنواره نیز از محصولات سازمان سوره هستند. درباره زنگ سینما تفاهم‌نامه‌هایی نوشته شده که هیچ وقت جدی گرفته نشده است و… ‌

زین‌ا‌لعابدین در پاسخ گفت: من بیست و چند سال عقبه مدیریت فرهنگی دارم. در فاصله دو ماه مانده به جشنواره فیلم کودک و پنج ماه به جشنواره فیلم فجر، هر کسی مسئولیت این نهاد را نمی‌پذیرد و چراکه حل و فصل مسائل، نیازمند زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی است.  فیلم‌های کودک برای احیا شدن نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند. تعداد آثار تولید شده در این گونه از سینما عدد قابل اعتنایی نیست و سال‌هاست در سینمای کودک دچار اختلال و کسری تولید هستیم و فیلمسازان نیازمند حمایت بسیار بیشتری هستند. در دوره بعد از کرونا، تولید فیلم‌های کودک و نوجوان متوقف شد. تا زمانی که اکران رونق نداشته باشد، تولید راه به جایی نمی‌برد و شاید باید مهندسی معکوس صورت پذیرد و حل مشکل را ابتدا از اکران فیلم‌ها شروع کرد. البته نقطه‌ای برای ناامیدی وجود ندارد چراکه در جشنواره امسال ۵۱  فیلم متقاضی حضور بودند ولو این که برخی از آن‌ها با تغییر پروانه ویدئویی به سینمایی تبدیل شده‌ باشند. این را هم باید اضافه کنیم که در این مدت بخشی از فیلم‌های کودک و نوجوان اکران شده‌اند و به همین دلیل این فیلم‌ها نتوانستند در جشنواره شرکت کنند. همه این‌ها موجودیت سینمای کودک هستند که البته با نقطه آرمانی هنوز فاصله داریم.

او اظهار داشت: با گفت و گوهایی که با سازمان سینمایی داشتیم، مأموریت پیدا کردیم تا از سینمای کودک در دو حوزه اکران و تولید حمایت کنیم و باید تسهیلاتی را برای این نوع از سینما فراهم کنیم. سازوکار مربوط به این اقدام در سازمان سینمایی در حال تدوین است تا در ادامه نقشه راه حمایت از اکران و تولید به تصویب برسد.

دبیر جشنواره فیلم کودک گفت: ما از اقدام هیجانی در حمایت از تولید پرهیز داریم. عده‌ای قصد داشتند در این مدت کوتاه باقی مانده تا جشنواره ما در فارابی تولید داشته باشیم اما من معتقد هستم که یک فیلم نباید صرفا برای جشنواره تولید شود. جشنواره محل تجلی سینماگران و آثار سینمایی است و اصل ماجرا در اکران و استقبال مخاطب است. ما از تصمیمات هیجانی پرهیز کردیم چراکه این جزیی از راهبرد ما در بنیاد سینمایی فارابی است.

او همچنین درباره بخش دوم این پرسش درباره ضمانت اجرایی طرح «زنگ سینما» گفت: متاسفانه تفاهم‌ها چون با سازوکارهای دقیق سنجیده نشده‌اند پایدار باقی نمی‌مانند. درباره موضوع «زنگ سینما» هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید شخص وزیر و هم وزارت آموزش و پرورش، در حال طراحی سازوکارهای برای قوام و دوام این تفاهم‌نامه هستند.

«نسرین بختیاری» از جام جم پرسید: در شرایط فعلی دیگر فیلم کودک و نوجوان مانند گذشته ساخته نمی‌شود و در اکران مشکلاتی وجود دارد. همچنین در فیلم‌های سال گذشته فارابی نیز فیلم کودک وجود ندارد. در این وضعیت، ضرورت برگزاری جشنواره چیست؟ فارابی به جای تاکید بر روی  برگزاری جشنواره بهتر نیست تلاش کند تا فیلم‌هایی باکیفیت تولید کند؟

مجید زین‌العابدین در پاسخ گفت: بحث کارشناسی در این زمینه دارای دو سوی مختلف است و عده‌ای معتقدند باید جشنواره سالانه برگزار شود و برخی معتقدند باید این جشنواره را به صورت دوسالانه برگزار کرد و دو نظر متفاوت وجود دارد. ما در فارابی از کمی‌گرایی پرهیز داریم. به دنبال کار باقوام هستیم و نگاه ما به سینمای کودک، نگاهی کیفی است. جشنواره محل بروز خلاقیت و ارزشیابی کیفی است و نبود آن باعث اجحاف در حق سینماگران می‌شود. یک سویه سینمای کودک تولید و سویه دیگر آن اکران و دیگری مخاطب است و این مسئله نیاز به محل بروز و جلب توجه دارد که بخشی از آن بستر، همین جشنواره است و به همین دلیل ما در تلاشیم تا این جشنواره را هر ساله برگزار کنیم.

«احمدرضا معراجی» از خبرگزاری میزان پرسید: شهردار اصفهان به چه دلیل برای مراسم  رونمایی از پوستر جشنواره در سالن حاضر نشد؟ چه اصراری به برگزاری این جشنواره در اصفهان است؟ گفتید به فکر اکران و مخاطب هستید. یکی از فیلم‌هایی که توسط فیلمسازان بخش بلند داستانی این دوره جشنواره در اکران سال گذشته دیدیم، طی دو ماه ۲۷ میلیون فروخت و فیلم فیلمساز دیگر در اکران تنها یک بلیط در یک روز فروخته بود…

زین‌العابدین در پاسخ به این پرسش گفت: برگزاری جشنواره در اصفهان مورد تقاضا و پیگیری مسئولانه مدیران اصفهان بوده است. تا کنون ۳۴  دوره از این جشنواره برگزار شده که ۲۲ دوره آن در اصفهان بوده است. بحث اولیه ما این بود که امسال جشنواره فیلم کودک در کدام شهر برگزار شود. استقبال و پیگری شهرداری اصفهان باعث شد این شهر را انتخاب کنیم. رونمایی پوستر قرار بود با حضور شهردار اصفهان انجام شود اما در آن روز، اجلاس اضطراری مربوط به کلا‌ شهرها در وزارت کشور برگزار شد و ایشان نمی‌توانست در این مراسم حضور داشته باشد. در مراسم رونمایی از پوستر این دوره در شهر اصفهان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان و اعضای شورای شهر اصفهان هم حاضر بودند.

زین‌العابدین همچنین به توضیحاتی درباره چگونگی انتخاب آثار سینمایی از فیلمسازان مختلف در این دوره جشنواره پرداخت.

او سپس در خصوص برنامه «زنگ سینما» هم گفت: «زنگ سینما» نیازمند سازوکار قوی است و برای برگزاری پرقدرت آن در تلاش هستیم. سینمای کودک آسیب دیده است و در اکران مشکل دارد و ما وظیفه داریم از آن حمایت کنیم. ما در بنیاد سینمایی فارابی، علاوه بر حمایت در تولید، به حمایت در اکران هم می‌اندیشیم. سینما اگر اکران و فروش نداشته باشد دیگر معنای سینما نخواهد داشت. اما باید در این زمینه کمک کرد تا سینمای کودک و نوجوان به سال‌های درخشان خود برسد.

«رضا منتظری» از سینماپرس پرسید: ما نیازمند احیای سینمای کودک و نوجوان هستیم. در اسامی فیلم‌هایی که اعلام شدند، کم تر خبری از اسم‌های مطرح این حوزه وجود دارد و همه این افراد امروز بیکار شده‌اند. با توجه به همه شوآف‌های گذشته، طرح و برنامه شما برای احیای سینمای کودک چیست؟

زین‌العابدین در پاسخ به این سوال گفت: باید پیوسته کار کرد تا به نقطه‌ای رسید که امکان عرضه کارنامه وجود داشته باشد. خصوصا فعالیت در عرصه سینما نیازمند زمان است تا نتیجه پایدار حاصل شود. اگر می‌خواهیم کار ریشه‌ای انجام دهیم باید صبور باشیم. صندوق پروانه دو بخش دارد یکی سازوکار اجرایی برای اتصال فیلم‌سازان به صندوق است که ثبت نام اولیه در سامانه فارابی انجام شده و طی آن سیصد نفر ثبت نام کرده‌اند. و بخش دیگر نیازمند حمایت مالی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده می‌شد اما تامین مالی برای این برنامه  در بنیاد سینمایی فارابی صورت نگرفته است. در تلاشیم با کمک سازمان سینمایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری اصفهان اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم. ما در تلاش برای تهیه زیرساخت مالی هستیم. زمانی فارابی امکان ارائه تسهیلات داشته است اما الان این سازوکار متوقف شده و قصد داریم با حمایت سازمان سینمایی و وزارت ارشاد این سازوکار به جریان بیفتد و محقق شود تا بتوانیم دست به اقدام عملی بزنیم.

«داود کنشلو» از خبرگزاری ایکنا در بخش پایانی نشست اظهار داشت: ثبات برگزاری جشنواره به حق و اقدام مثبتی است و برخی شهرها به واسطه برگزاری یک رویداد شناخته می‌شوند و شهر اصفهان نیز با این جشنواره فیلم کودک پیوند خورده است. از سویی باید بگویم برخلاف نظر دوستانم، مدیر یک جشنواره نمی‌تواند با توجه به شرایط فعلی کشور، اتفاق خارق‌العاده‌ای رقم بزند. گویی توان رونق بخشی به سینمای کودک را در کشور نداریم. مسائلی مثل تحریم باعث شده این اتفاق نیفتند و در این شرایط بخش خصوصی امکان بازگشت سرمایه ندارد. او سپس از دبیر جشنواره پرسید با توجه به حجم تولیدات با کیفیت خارجی، توجه به امور دینی و فرهنگی ایران تا چه اندازه مورد توجه جشنواره است؟

زین‌العابدین در پاسخ به این پرسش گفت: اصفهان میزبانی بسیار شایسته است و انگیزه بسیار زیادی در شهر اصفهان وجود دارد تا این رویداد در این شهر حفظ شود و این فرصت مغتنمی است و به ما هم انگیزه مضاعف می‌دهد. البته تلاش‌های ما در بنیاد سینمایی فارابی کافی نیست و حتما باید همه کنش‌گران و نهادهای مرتبط به صحنه آمده و امکانات مالی خود را در اختیار جشنواره قرار دهند.

او با اشاره به دغدغه‌های جشنواره در خصوص تقویت باورهای ملی و دینی کودکان و نوجوانان ادامه داد: در جشنواره امسال و در شورای سیاستگذاری درباره شعار این دوره بسیار فکر می‌کردیم و شعارهای مختلفی مطرح می‌شد که برخی مضمون‌محور نبودند و بیشتر حال و هوایی فانتزی و کودکانه داشتند اما ما به فکر شعاری بودیم که با روحیه فرهنگی و دینی ما همخوانی داشته باشد و بچه‌ها را به سمت انگیزه بیشتر پیش ببرد.