مرور آثار خاطره‌انگیز دنیای کودکان به بهانه سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان

«قاب خاطره» با «پاتال و آرزوهای کوچک»/ پیوند خیال با دنیای کودکان

در ادامه مرور آثار پرخاطره سینما و جشنواره فیلم کودک و نوجوان که کم‌تر از بیست روز به شروع آن مانده، در «قاب خاطره» سراغ اثر ماندگار و نام آشنایی از مسعود کرامتی رفتیم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، قاب خاطره امروز به فیلم«پاتال و آرزوهای کوچک» به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور اختصاص دارد.
پیوند دنیای خیال با جهان کودکان محوریت اصلی قصه این فیلم است.
داستان«پاتال و آرزوهای کوچک» از این قرار است که وحید که آرزوهای ناممکنی در سر می‌پروراند با موجودی عجیب به نام پاتال که از یک کره جغرافیایی می‌آید، آشنا می‌شود. پاتال به شرط آن که وحید اجازه بدهد او به سرزمین اصلی‌اش برگردد، می‌پذیرد آرزوهای ناممکن اما کوچکش را محقق کند، طبق آرزوی وحید جای او و خواهرش با پدر و مادرشان عوض می‌شود اما در ساعاتی بعد وحید پشیمان از وضع پیش آمده از پاتال در خواست می‌کند که اوضاع را به روال گذشته برگرداند و بعد از آن، با موافقت وحید، پاتال غیب می‌شود.
در کنار داستان پر از خیال این فیلم، ترانه‌های جذاب آن هم یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باعث شده تا«پاتال و آرزوهای کوچک» تبدیل به یک اثر چندجانبه در حوزه کودک شود، فیلمی که جزو منتخبین ۲۵ سال سینمای کودک و نوجوان ایران هم بوده و برای اولین بار در سال ۱۳۶۸ در پنجمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، بین ۱۹ فیلم، به عنوان یکی از سه فیلم متعلق به فیلم‌سازان ایرانی، اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت.
رضا کیانیان، علیرضا رئیسی، احمد آقالو، فریبا جدیکار، کامبیز صمیمی مفخم، منصوره شادمنش و… برخی از بازیگرانی‌اند که در این سینمایی بازی کردند و نویسندگی داستان این اثر که از نقاط قوت آن محسوب می‌شود را هم رضا کیانیان و مهدی سجاده‌چی به عهده داشتند.
در آخر می‌توان گفت «پاتال و آرزوهای کوچک» جزو آثار فانتزی است که با رنگ‌آمیزی ویژه‌اش در کنار دیگر مواردی که به آن اشاره شد با خط داستانی مناسب کودکان و نوجوانان، در گروه کارهای ماندگاری قرار می‌گیرد که با گذشت بیشتر از ۳۰ سال از ساخت آن، هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به‌دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.