ببینید: گفت‌وگو با حامدجعفری تهیه‌کننده و کارشناس سینمای انیمیشن

🔸 در دوران کرونا یکی از تهیه‌کننده‌ها پیشنهاد کرده بود جشنواره کودک تعطیل شود و هزینه برگزاری آن به سینمای بدنه تعلق بگیرد. من آن زمان نگران چنین صحبت‌هایی بودم، چراکه این جشنواره، کور سوی امیدی است برای افرادی که در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند.

🔸 اگر جشنواره‌‌ای تعطیل شود، راه‌اندازی دوباره آن بسیار مشکل است و سال‌ها زمان می‌برد تا به همان سطح قبلی بازگردد.

🔸این نکته را باید درنظر گرفت که دبیر جشنواره تازه به این سمت منصوب شده و فرصت زیادی در اختیار او نبوده است. با این وصف، منفعت برگزاری جشنواره برای سینمای کودک بسیار بیشتر از عدم برگزاری آن است.

🔸 کودکان از طریق قوه تخیل خود با قهرمانان سینمای انیمیشن ارتباط برقرار و با آن‌ها همذات‌پنداری می‌‌کنند و این شاخصه بسیار عمیقی در این گونه از سینما به شمار می‌رود.

🔸 در تلویزیون، محور و مولف یک اثر تهیه‌کننده آن است و در تئاتر، کارگردان مولف نهایی یک کار به شمار می‌رود. اما در صنعت انیمیشن، کمپانی‌ها مولف یک اثر هستند. شکل گرفتن چنین ذهنیتی در کشور ما زمان‌بر بود و به‌تدریج استودیو‌ها شکل گرفتند.

🔸 زمانی که «فیلشاه» و «شاهزاده روم» اکران شد، گروه‌های دانشگاهی را روانه سینماها کردیم تا متوجه شویم ضعف کارمان کجاست و درنهایت، مواردی را اصلاح کردیم… این همان روحیه‌ای است که بر آثار کمپانی‌های مطرح حاکم است.