مرور آثار خاطره‌انگیز دنیای کودکان به بهانه سی‌و‌‌پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان

«قاب خاطره» با «کلاه قرمزی و پسرخاله»/ قاب آشنای پرخاطره

مرور آثار پرخاطره سینما و جشنواره فیلم کودک و نوجوان در «قاب خاطره» امروز به«کلاه‌قرمزی و پسرخاله» اختصاص دارد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فیلم نام‌‎آشنای «کلاه قرمزی و پسرخاله» ایرج طهماسب قاب پرخاطره امروز را به خود اختصاص داده است. فیلمی که عروسک‌های آن جزو محبوب‌ترین شخصیت‌های عروسکی به شمار می‌روند.

فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، سال ۷۳ متولد شد و توانست سهم جالب‌توجهی از گیشه را به خود اختصاص دهد، فیلمی که فقط برای بچه‎‌ها نبود و بزرگ‌ترها را هم با خود همراه می‌کرد. شخصیت‎‌پردازی عروسک‌ها در این اثر به گونه‌ای است که مثل دیگر آثار ایرج طهماسب و حمید جبلی این امکان را فراهم می‌کند که هر کسی در هر سن وسال با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

در این فیلم هم از یک سو کلاه‌قرمزی را با تمام ویژگی‌های یک کودک از کنجکاوی و شیطنت گرفته تا معصومیت و گاه لوس‌بازی‌های بچه‌گانه می‌بینیم و از سوی دیگر پسرخاله با اخلاق جدی، آرامش جالب و مرامش که با نوعی حس حمایت‌گری همراه است… تقابل این دو فضایی را شکل داده که پر از قصه است و حس همراهی مخاطب را برمی‌انگیزد: کلاه قرمزی که بزرگ شده، مشغول تحصیل است اما بازیگوشی‌هایش باعث اخراج‌اش از مدرسه می‌شود. تلاش او برای اینکه شغلی به دست آورد هم نتیجه‌ای ندارد، تا اینکه از طریق تماشای تلویزیون و تماشای برنامه آقای مجری تصمیم می‌گیرد تا روانه تلویزیون شود و…

در کنار اینها موزیکال بودن«کلاه قرمزی و پسرخاله» هم وجه دیگری از این اثر است که آن را دوست‌داشتنی‌ و ماندگارتر کرده است. در واقع این فیلم را می‌توان ترکیبی از چینش مناسب قصه در کنار شخصیت‌پردازی، موسیقی و پیوند آن با دنیای عروسک‌ها دانست که باعث شده با گذشت نزدیک ۳۰ سال از ساخت آن هنوز هم با شنیدن اسمش، لبخند روی لب‌ها بیاید و تصویرش در ذهن‌ها نقش ببندد.