«قاب خاطره» با «خانه دوست کجاست؟»

مرور آثار پرخاطره سینما و جشنواره فیلم کودک در «قاب خاطره» امروز به فیلم «خانه دوست کجاست؟» اختصاص دارد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، زنده‌یاد عباس کیارستمی در فیلم «خانه دوست کجاست؟» سراغ قصه‌ای در دل روستا رفته است. ماجرای فیلم درباره پسربچه‌ای است که یک شب متوجه می‌شود دفتر همکلاسی خود را به‌ اشتباه برداشته و به خانه آورده است، در حالی که معلم تأکید کرده که دانش‌آموزان باید تکالیف‌شان را در همان دفتر مخصوص بنویسند.
اینجاست که قصه شروع می‌شود و پسرک تصمیم می‌گیرد که هر طور شده تا شب، دفتر را به همکلاسی‌اش برساند، این در حالی است که خانه او در روستای مجاور قرار دارد و او ساعت‌ها در این مسیر با سختی‌های راه دست‌وپنجه نرم می‌کند. دشواری‌هایی که پسرک در طول رسیدن به خانه همکلاسی‌اش پشت سر می‌گذارد، دلهره و خستگی و تمام احساساتی که او در هر قدم با آن همراه می‌شود، از مواردی هستند که نقاط درخشان روایت عباس کیارستمی در «خانه دوست کجاست؟» را شکل می‌دهند.
انتقال ساده داستان و احساسات با قاب‌های طلایی و دیالوگ‌های محدود از دیگر ویژگی‌هایی است که در این اثر به چشم می‌خورد و آن را به یکی از آثار ماندگار سینمای ایران بدل کرد که درچهار دهه اخیر در سطح بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفته است.