نشست پرسش و پاسخ فیلم «کاپیتان» در روز نخست جشنواره۳۵؛ موفق در پرداختن به مفهوم فداکاری

نشست رسانه‌ای فیلم «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای صبح امروز در سالن پاسارگاد پردیس سینمایی چهارباغ اصفهان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در این نشست سعید اسلام‌زاده مجری این نشست در ابتدا نظرات خبرنگاران کودک و نوجوان را در خصوص این فیلم جویا شد.
عمده مخاطبان «کاپیتان» زاویه دید متفاوت فیلمساز را در پرداخت داستان این اثر ستودند.
مجری این نشست در پرسش از مخاطبان تلاش داشت تا کنش‌های موجود در این را در ارتباط با مسئله «اخلاق» بررسی کند.
سعید اسلام‌زاده کارشناس این برنامه گفت: یک فیلم مجموعه‌ای از تصویرهاست که فیلمساز توسط نشانه‌های قراردادی، مخاطب را وارد جهان داستانی یک اثر می‌کند.
اسلام زاده افزود این فیلم دو شخصیت اصلی به نام «عیسی» و «پروانه» دارد که هر یک عضوی از خانواده خود را از دست داده‌اند و ناگفته‌هایی را با این فرد دارند و این فقدان، شرایط دشواری را برای آن‌ها به وجود آورده است. اما همین تجربه مشترک در نهایت سبب نزدیکی عیسی و پروانه به یکدیگر می‌شود.
اسلام زاده افزود: جهان روابط میان بچه‌ها با بزرگسالان بسیار متفاوت است و وجه فانتزی بیشتری در افکار و روحیات آن‌ها وجود دارد که گاهی باعث تقابل میان این دو گروه سنی می‌شود‌.
او مفهوم «فانتزی» را خلق جهانی متفاوت با جهان واقع دانست و نظر خبرنگاران کودک را در خصوص چگونگی بروز این المان در فیلم جویا شد.
اسلام زاده گفت: نکته مهم دیگر در خصوص فیلم «کاپیتان» این است که کارگردان تلاش نکرده تا به واسطه لحظات رقیق حسی، مخاطب را درگیر خود کند و هدفی بالاتر از نشان دادن درد و بیماری داشته و آن نشان دادن سویه‌های روشن و امید بخشی چون پیگیری آرزوها توسط بچه‌ها بوده است. مسئله‌ای که نمونه‌های فراوانی در سینمای جهان دارد.
در ادامه نشست کودکان و نوجوانان حاضر در سالن، نظرات خود را درباره وجوه متفاوتی از فیلم چون چگونگی به کارگیری مفاهیمی مانند فداکاری و خلق موقعیت‌های کمدی بیان کردند.
همچنین دست نکشیدند از آرزوها و تلاش برای رسیدن به موفقیت در شرایط سخت بیماری، از مواردی بود که توجه مخاطبان «کاپیتان» را به خود جلب کرده بود.
اسلام‌زاده در خصوص ایفای نقش بازیگران فیلم «کاپیتان» گفت: اگر تاکید فیلمساز در این اثر بر مسئله بیماری شخصیت‌ها بود، شاید بازیگران نمی‌توانستند چنین نقش آفرینی شایسته‌ای داشته باشند. نقطه قوت ساخته حمزه‌ای، پرداختن به مسئله امید در فضایی غیر واقعگرا است.
یکی از خبرنگاران کودک نیز گفت: هم در فیلم سانس قبل یعنی «هوک» و هم در این فیلم، مفهوم فداکاری وجود داشته است اما چگونگی به کارگیری و انتقال این مسئله است که اهمیت دارد و از این نظر حمزه‌ای موفق‌تر عمل کرده است.