نشست پرسش و پاسخ فیلم «یک تکه ابر» در روز نخست جشنواره۳۵؛ «یک تکه ابر» حاصل تجربه چهل‌ساله من در سینماست

نشست رسانه‌ای فیلم «یک تکه ابر» به کارگردانی علی قوی‌تن ظهر امروز در سالن پاسارگاد پردیس سینمایی ساحل اصفهان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، نشست فیلم «یک تکه ابر» با حضور عوامل اثر علی قوی‌تن، هدا‌ مقدم‌منش، امیر مهدی حسن‌پور با اجرای سحر قناعتی در سالن حافظ سینما ساحل اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، قناعتی مجری جلسه از علی قوی‌تن خواست تا به مسیر ساخت فیلم «یک تکه ابر» بپردازد. او گفت: در ابتدای جلسه می‌خواهم بگویم که دوره و زمانه تغییر کرده است. این فیلم و شخصیت کودک‌ حاضر در آن از همین قشر امروزی است. ما تلاش زیادی کردیم تا کاراکتر روستایی، سوخته یا به‌اصطلاح خاک خورده را پیدا کنیم. از این موضوع که بگذریم باید به ماهیت فیلم «یک تکه ابر» اشاره کنم. این فیلم ماحصل تجربه چهل ساله من از سینما است. من فیلم‌های هنری ساخته‌ام. فیلم‌های تجاری با ستاره‌های سینما از جمله شهاب حسینی ساخته‌ام. حال تمام این تجربه‌ها در این اثر جمع شده‌اند و من در آستانه شصت سالگی‌ام.
هدا مقدم‌منش درباره شخصیت و نقش مهری در فیلم «یک تکه ابر» گفت: خانواده تمام آن چیزی است که شخصیت مهری به آن اهمیت می‌دهد. یکی دیگر از اهمیت‌هایی که شخصیت مهری در این فیلم داشت، نقطه اتصال او با نوعی از مادرانگی بود. تمام زن‌ها حتی اگر مادر هم نباشند، این حس مادرنگی را با خود حمل می‌کنند.
امیر مهدی حسن‌پور نیز در این نشست به نقش خود اشاره کرد و گفت: از راهنمایی‌های آقای قوی‌تن کمک گرفتم و البته دوست دارم باز هم به گرفتن نقش و بازی کردن در فیلم‌ها ادامه دهم.‌
قوی‌تن پیرامون ریتم فیلم گفت: قصد داشتیم در مسیر آزمون و خطا باشیم. ریتم فیلم در این اثر می‌تواند به مخاطب فرصت تجربه کردن را نیز برای مخاطب فراهم کند. موقعیت‌های آرام و آهسته در این فیلم از تجربه‌های کودکی من و تماشای آثار کیارستمی نیز می‌آید‌. اساسا کودکی من در شکل‌گیری این فیلم تاثیر زیادی داشته است.
وی پیرامون مخاطب فیلم‌هایش ادامه داد: خیلی ساده بخواهم بگویم، مخاطب فیلم «یک تکه ابر» خانواده‌ها هستند. البته این فیلم شاید برای همه نباشد. شبیه به یک فیلم سرگرم‌کننده نیست. «یک تکه ابر» فیلم آرامی است که به مخاطبانش آرامش می‌دهد. این فیلم یک اثر هنری است و در بخش هنر و تجربه قرار می‌گیرد.
کارگردان فیلم «یک تکه ابر» به انتخاب موسیقی در فیلم خود اشاره و عنوان کرد: موسیقی این اثر به جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان نرسید‌. ما برای «یک تکه ابر» یک موسیقی فولکلور برآمده از منطقه جغرافیایی فیلم در نظر گرفته بودیم. این موسیقی قرار بود تا با واریاسیون‌های موسیقایی دیگر اثر ترکیب شده و یکی پس از دیگری با دیزالو به هم متصل شوند.
قوی‌تن از دیگر ماجراهای قابل توجه در پشت صحنه فیلم «یک تکه ابر» گفت: زحماتی که خانم مقدم‌منش برای این اثر کشیده‌اند، ستودنی است.‌ ایشان مدت‌ زیادی در میان زنبورها آمد و شد داشتند تا بتوانند از پس این نقش بر بیایند. اتفاقی که امروزه در سینمای ایران نادر است. همه چیز بر پایه قراردادها تعریف می‌شود نه عشق به سینما.
علی قوی‌تن در پایان تصریح کرد: فیلم‌های من مثل کلاس آموزش نیست. ماجراهایی را در دل زندگی دیگران پیدا می‌کنم و در مرحله بعدی از بطن آن ماجراها ظرافت‌هایی تعلیمی و تربیتی استخراج می‌کنم‌.