سینماگر عمانی: سینمای ما به اکران فیلم‌های کودک نیاز دارد

ختام سید عبدالقادر جاد سینماگر عمانی معتقد است سینمای عمان نیاز به اکران فیلم‌های کودک دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، ختام سید عبدالقادر جاد، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در سال ۱۹۷۲ در عمان متولد شد. او لیسانس روانشناسی و دیپلم کارگردانی سینما از آکادمی هنر در قاهره مصر دارد. او فعالیت فرهنگی خود را از مطبوعات آغاز کرد، مدتی بازیگر بود و بعد در رادیو و تلویزیون مشغول به کار شد. او چند نمایشنامه نوشته و تعداد زیادی فیلم مستند تهیه و کارگردانی کرده است.

جاد در کشور عمان، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه زنان و کودکان و رئیس جشنواره فیلم مستقل شبابیک است. او در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از داوران بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه است.

 

عمان به اکران فیلم‌های کودک نیاز دارد

او می‌گوید عمان در حوزه کودک و نوجوان فرصت‌های خوبی را در اختیار او و علاقه‌مندان به هنر سینما گذاشته تا توانایی خود را نشان دهند.

ختام وضعیت تولید و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در عمان را توضیح داد و گفت: عمان اهمیت بسیاری به فیلم‌های کودکانه می‌دهد و مسئولان سینمایی این کشور به لزوم ارائه آثاری که برای کودکان عمانی و عرب مناسب باشد، معتقد هستند.

وی افزود: سینماها در همه مراکز استان‌ها و شهرها وجود دارند و چیزی که آن‌ها را متمایز می‌کند، حضورشان در مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری است که تماشای آن‌ها را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

این سینماگر با اشاره به وضعیت سینمای کودک ایران بیان کرد: فیلم‌های کودکانه ایرانی از بسیاری از کشورهای همسایه پیشی گرفته‌اند و از نظر ارائه محتوا، پیشرفته و بسیار متنوع هستند.

این کارگردان در رابطه با سفرش به ایران گفت: این اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم. ایران کشوری مهمان‌نواز، منظم و بسیار سازمان‌یافته است و حضور در این کشور تجربه‌ای بسیار زیباست که خوشحال می‌شوم آن را تکرار کنم.

ختام در پاسخ به سؤال جشنواره فیلم عمان چه زمانی برگزار می‌شود؟ پاسخ داد: جشنواره فیلم مسقط بزرگترین و مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم محسوب می‌شود که هر دو سال یک بار در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود این جشنواره به یکی از مهم‌ترین جشنواره در نقشه خلیج فارس و کشورهای عربی بین‌المللی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تأکید بر این نکته ضروری است که جشنواره مسقط از همان ابتدا به دنبال ترسیم تصویری واقعی از کشور سلطان نشین بود تا به مقصدی مطلوب برای فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و علاقه‌مندان به سینما تبدیل شود و باعث رشد گردشگری از راه رشد و پیشرفت اقتصاد گردشگری و فرهنگی شود. برای این کشور سلطان‌نشین که مملو از طبیعتی متنوع بین کوه‌ها، دشت‌ها، دریاها و بیابان‌هاست، این قضیه اهمیت دارد.