عضو هیئتانتخاب بخش ایده هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با تاکید بر اینکه محیط زیست شاخصترین دغدغه شرکتکنندگان در المپیاد فیلمسازی است، گفت: برگزیدگان المپیاد نباید رها شوند، چون موفقیتهای بعدی این نوجوانان بستگی به رصد آثار بعدی و راهنمایی آنان دارد.
وحید نیکخواه آزاد که با ایسنا گفتوگو میکرد درباره کیفیت آثار ارسالی به این دوره از المپیاد اظهار کرد: طبیعی است کیفیت طرحهای داستانی ارسال شده، طیفی از آثار عالی، خوب، متوسط و ضعیف را دربر گیرد. از نظر من و سایر داوران بخش ایده، دو تا سه اثر با کیفیت عالی، ۱۰ تا ۱۵ اثر خوب و ۱۵ تا ۲۰ اثر متوسط در بین آثار ارسالی وجود داشت، اما کل آثار نشاندهنده استعداد وافر و سرشار نوجوانان بود.
وی با بیان اینکه انتظار کیفیت بالا از تمام آثار مانند این است که از دانشآموزی انتظار داشته باشیم از درسی که آموزش داده نشده دیکته بنویسد، افزود: ارائه آموزش مقدماتی میتواند تأثیر خوبی بر کیفیت آثار و افزایش تعداد طرحهای خوب و عالی در دورههای آتی داشته باشد. خوشبختانه المپیاد فیلمسازی نوجوانان به این سمت در حرکت است و در سالهای آینده شاهد آثار بهتری خواهیم بود، هرچند به نظر من تعداد آثار عالی و خوب، بیشتر از ظرفیت اعلام شده برای معرفی برگزیدگان است و انتخاب از میان آثار بسیار سخت است.
کارگردان و نویسنده حوزه سینمای کودک با بیان اینکه از میان این آثار میتوان استعدادهای خوبی در حوزه فیلمنامهنویسی پرورش داد، افزود: این مهم مشروط بر این است که المپیاد برای این نوجوانان مانند خط پایان نباشد و برگزاری آن به سه مقطع تقسیم شود؛ مقطع نخست، پیش از حضور برگزیدگان در کمپ حضوری فیلمسازی، مقطع دوم چند روزی که برگزیدگان قرار است در اصفهان زیر نظر مربیان به طراحی داستان و فیلمسازی بپردازند و مقطع سوم و مهمتر، پس از پایان کمپ است که برگزیدگان نباید رها شوند، چون موفقیتهای بعدی این نوجوانان بستگی به رصد آثار بعدی و راهنمایی آنان دارد؛ اقدامی که برخی داوران در دورههای گذشته المپیاد انجام دادهاند و باعث پیشرفت نوجوانان برگزیده شد.
کارگردان فیلم سینمایی «نصف مال من نصف مال تو» درباره مهمترین ویژگیهای آثار ارسالی در این دوره از المپیاد گفت: از نظر موضوعی، محیط زیست و بلایی که بشر بر سر زمین آورده دغدغه اصلی نوجوانان شرکتکننده بود و برای مثال، اصفهانیها بیشتر به خشکی زایندهرود و مسائل مرتبط با آن پرداخته بودند. تعداد دیگری از آثار به خانواده مطلوب و خانواده ناهنجار میپرداخت و پرداخت به موضوعات علمی تخیلی نیز کم نبود. البته تعدادی از شرکتکنندگان هم تنها به مطرح کردن ایده خود اکتفا کرده بودند، درحالیکه باید مشخص میکردند قصد دارند این ایده را در چه قالبی و با چه شیوهای بازگو کنند که باز هم لزوم آموزش در مرحله مقدماتی را نشان میدهد. همچنین دریافت نوجوانان از یک موضوع خاص و نگاه آنان در تعدادی از آثار بسیار مشابه یکدیگر بود که شاید باید دایره موضوعات را کمی وسیعتر کرد.
کارگردان و تهیهکننده فیلم «گنجشکک اشیمشی» درباره اینکه دنیای نوجوانان نسل امروز را چطور دیده است، گفت: به نظر می رسد نوجوانان امروز از بهره هوشی بالاتری برخوردارند و کمی بروزتر از نسلهای گذشته بوده و نسبت به مسائل محیط زیستی و آسیبهای خانواده آگاه، حساس و حتی نگران هستند که شاید این موارد در نسلهای گذشته کمرنگتر بود و البته این نیازمند پژوهش دقیق است. نسل امروز شایستگیهای بالقوه و درخور توجهی دارد که امیدوارم ما بزرگترها بتوانیم به آنان کمک کنیم تا این شایستگیها را بالفعل کنند.
عضو هیات انتخاب المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران که از ۲۸ دی تا ۲ بهمن ماه در اصفهان برگزار میشود با بیان اینکه مسیر برگزاری المپیاد و اتفاقات بعدی آن را مشتاقانه دنبال میکنم، اضافه کرد: جا دارد از وحید ملتجی مدیر هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران و تیم ایشان که بسیار دقیق و منظم عمل کردند، تشکر کنم. از طرف دیگر بسیار خرسندم که برگزاری المپیاد فیلمسازی از جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان تفکیک شد، چون در دورههای گذشته همواره در مصاحبههای خود بر این نکته تأکید داشتم که برگزاری المپیاد فیلمسازی همزمان با جشنواره، آن را تحتالشعاع قرار میدهد، درحالیکه المپیاد رویدادی مهم و مستقل از جشنواره است. همچنین باید دورنمای بلندتری برای المپیاد تعریف کرده و تا پنج سال آینده آن را به صورت بینالمللی برگزار کرد. البته شواهد امر نوید بهار سبز و خرمی برای این المپیاد را میدهد که امیدوارم در عمل نیز به همین شکل باشد.