مختار عبداللهی نویسنده و کارگردان سینمای کودک: المپیاد فیلم‌سازی ما را با درونیات نوجوانان بیشتر آشنا می‌کند

مختار عبداللهی با بیان اینکه المپیاد فیلم‌سازی ما را با درونیات نوجوانان بیشتر آشنا می‌کند، گفت: جهان‌شمول بودن و توجه به نیازها و دغدغه‌های کودکان‌ونوجوانان از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند در رونق سینمای کودک تاثیرگذار باشد.
به گزارش صبا، مختار عبداللهی نویسنده و کارگردان سینمای کودک‌ونوجوان با تاکید براین‌که نفس برگزاری رویدادی نظیر المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان می‌تواند دربین نوجوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی شور وشوقی ایجاد کند، اظهار کرد: مسلما خروجی این المپیاد و فیلم‌هایی که به‌وسیله فیلمسازان نوپا دراین رویداد ساخته می‌شود می‌تواند به من‌ و‌ امثال من کمک کند تا بیشتر با درونیات این نسل آشنا شویم و دغدغه‌های آنان را بشناسیم.
این فیلمساز اضافه کرد: برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، صرف‌نظر ازاین‌که موجب استعدادیابی در بین این گروه سنی می‌شود، بارقه امیدی را هم برای نسل جوان فیلمساز به همراه دارد. ضمن این‌که برپایی چنین جشنواره‌هایی طبعا در تشویق و حمایت از نوجوانان موثر خواهد بود.
کارگردان فیلم «میان صخره‌ها» درباره روش تشویق و ترغیب نوجوانان علاقه‌مند گفت: یکی از راه‌کارهایی که می‌تواند به تشویق فیلمسازان نوجوان دراین المپیاد کمک کند این است که فیلم‌های برگزیده ازطریق رسانه‌ای چون تلویزیون نمایش داده شود. از آنجا که اکران یک فیلم در سینما شاخصه‌های خود را طلب می‌کند و این گروه از نوجوانان هنوز تجربه کافی درعرصه فیلمسازی را ندارند، شاید با نمایش فیلم‌های‌شان در سینما نتوانند آن‌طور که باید موردتوجه واقع شوند و این امر به آزردگی خاطر آنان منجر می‌شود؛ درحالی‌که تلویزیون با حمایت ازاین آثار، هم به تشویق این استعدادها کمک می‌کند و هم می‌تواند در نمایش و اکران این آثار قدمی بردارد.
این کارگردان سینمای کودک‌ونوجوان با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر سینمای کودک با فراز و نشیب‌های زیادی توام بوده است، افزود: درحال ‌حاضر همان تعداد معدود از فیلمسازانی که دراین عرصه باقی مانده‌اند به‌رغم عشق‌ و‌ علاقه‌ای که به این حیطه دارند برای تولید یک فیلم با دشواری‌های زیادی مواجه هستند. هرچند همان تعداد فیلم‌هایی هم که امروز دراین حیطه ساخته و اکران می‌شود به دلایل مختلف نمی‌تواند از گردش مالی خوبی برخوردار شود. به‌ویژه این‌که درسال‌های اخیر با پدیده اکران همزمان چند فیلم کودک درسینماها نیز مواجه هستیم که این مسئله یکی از معضلات اصلی سینمای کودک درشرایط فعلی به شمارمی‌رود.
عبداللهی در پاسخ به این سوال که رویدادهایی چون المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان چقدر می‌تواند در برطرف کردن خلاءهای موجود در عرصه سینمای کودک‌و‌نوجوان نقش داشته باشد گفت: مسلما برپایی جشنواره‌هایی با محور سینمای کودک‌ونوجوان به خودی خود می‌تواند اتفاق خوشایندی باشد اما مسئله اصلی این است که نیاز داریم تا ریشه‌ای‌تر به معضلات این حیطه نگاه شود. جهان‌شمول بودن و توجه به نیازها و دغدغه‌های کودکان‌ونوجوانان از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند در رونق سینمای کودک تاثیرگذار باشد، درحالی‌که گاه با فیلم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که از این ویژگی‌ها به‌دور هستند.
او اضافه کرد: نکته حائز اهمیت درباره سینمای کودک‌ونوجوان این است که باید دراین زمینه به سمت ذائقه‌سازی برویم. من سال‌هاست به‌واسطه حرفه فیلمسازی؛ سینمای کودک را دنبال می‌کنم، باوجود اینکه یک‌سال برگزاری این جشنواره به تعویق افتاده بود، اما جشنواره این دوره آنچنان که باید و شاید خروجی مطلوبی نداشت.
عبداللهی درباره فضای کنونی سینما نیز گفت: درسال‌های اخیر با دو نوع فیلم مواجه بوده‌ایم، یکی فیلم‌هایی که با حال و هوای نوستالژیک ساخته می‌شوند و دیگری فیلم‌های کمدی که متاسفانه گاه به سمت شوخی‌های سخیف و لودگی می‌روند. هرچند به شخصه براین باورم که بالاخره زمان فیلم‌های کمدی و بی‌کیفیت هم به اتمام می‌رسد و سینما به دوره اصالت خود بازمی‌گردد.
این فیلمساز در پایان تصریح کرد: درسال‌های اخیر به آن شکلی که باید نسبت به سینمای کودک‌ونوجوان و اساسا تولیداتی که دراین زمینه صورت می‌گیرد حمایت چندانی صورت نگرفته است، درحالی‌که بذرافشانی و تدبیراندیشی دراین زمینه با نگاه به نیازهای نوجوانان می‌تواند در ارتقاء آثار این حوزه نقش داشته باشد.