مریم بحرالعلومی: تجربه فیلم‌سازی شهری در اصفهان برای نوجوانان اتفاق مثبتی است

یکی از مربیان هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گفت: فیلمسازی در فضای شهری به‌ویژه در شهری مانند اصفهان که ظرفیت ویژه و لوکیشن‌های متنوعی دارد، اتفاق ویژه‌ای به‌شمار می‌رود و این موضوع برای فیلمسازان نوجوان که در حال آموزش و کسب تجربه هستند، اتفاق بسیار مثبتی است.

به گزارش ایسنا، مریم بحرالعلومی با بیان اینکه نسل نوجوان امروز بسیار باانگیزه و پویا است، اظهار کرد: در گروه فیلمسازی که مربیگری آن را بر عهده دارم ۵ نوجوان خارق‌العاده فعالیت می‌کنند و حتی نحوه سوال پرسیدن آنها به گونه‌ای است که از آنها انگیزه می‌گیرم. نسل گذشته تجربه این رویدادها، حمایت‌ها و فرصت‌های ویژه را نداشت و به‌عنوان یک فیلمساز جوان، از این نوجوانان پرانرژی و با انگیزه برای آینده امید می‌گیریم.

او تجربۀ کار با نوجوانانی که برای ادامه این راه پر پیچ و خم، شوقی وصف‌ناشدنی دارند را اتفاقی روشن برای خود دانست و درباره ویژگی بارز نوجوانان حاضر در گروه خود افزود: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این نوجوانان، امیدواری و تلاش آنان برای بهتر بودن است؛ این ویژگی را تحسین می‌کنم. بسیار مهم است که افراد در کار تیمی و گروهی برای بهترین بودن در تلاش باشند و در عین حال در مسیری که هدف آن مشخص است امیدوارانه حرکت کنند. نوجوانان گروه من همواره از این انگیزه برخوردارند که به‌عنوان ویژگی بارز آنان در ذهنم باقی می‌ماند.

مربی هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همچنین درباره فیلم کوتاهی که قرار است گروه‌ او در این رویداد پنج روزه تولید کند، گفت: اثر گروه ما با عنوان «درگاه»، قصه دختر نوجوانی است که اتفاقات ناگوار جنگ غزه به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان، او را آزرده کرده و تصور می‌کند تنها در مزار یوشع نبی می‌تواند این ناراحتی را بیان می‌کند، چراکه یوشع نبی بر اساس کتب تاریخی به‌عنوان یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل شناخته می‌شود.

او ادامه داد: نوجوانان عضو گروه من برای پرورش این ایده در زمان کوتاه پژوهش کافی داشتند و با همفکری یکدیگر قصه را پیش برده تا در محل تخت فولاد اصفهان کار کنیم. ایده داستان درگاه برای من بسیار دلنشین است و با همکاری بچه‌ها تلاش کردیم، اتفاقی که دوست داریم در پرداخت آن رخ دهد.

بحرالعلومی که پیش از این چند کارگاه انتقال تجربه در اصفهان برگزار کرده، با تأکید بر اینکه اصفهان و به‌ویژه محله‌ جلفا و میدان نقش‌جهان این شهر، در مقایسه با سایر شهرها معماری و فضای متفاوت‌تری دارد، بیان کرد: فیلمسازی در فضای شهری به‌ویژه در شهری مانند اصفهان که ظرفیت ویژه و لوکیشن‌های متنوعی دارد، اتفاق ویژه‌ای به‌شمار می‌رود. برای فیلمسازان نوجوان که در حال آموزش و کسب تجربه هستند، تجربه فیلمسازی شهری در اصفهان اتفاق بسیار مثبتی است.

تجربه فیلم‌سازی شهری در اصفهان برای نوجوانان اتفاق مثبتی است

مربی هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با تأکید بر جذابیت‌ لوکیشن‌های شهری اصفهان اضافه کرد: سینمای شهری اولین رسته از سینما است. از هر کس درباره سینما و اصفهان بپرسیم، شاید سینمای شهری اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن بیاید، آن هم به‌واسطه جذابیت‌ لوکیشن‌های گوناگون در سطح شهر. حتی خود نوجوانان نیز بیشتر به فیلم‌سازی در فضای شهری به‌ویژه در فضاهای شهری اصفهان علاقه دارند تا داخل خانه و لوکیشن بسته و خوشبختانه با همراهی شهرداری اصفهان، این اتفاق در این دوره به‌خوبی محقق می‌شود.

او خواستار اطلاع‌رسانی گسترده‌تر فراخوان این المپیاد در سطح کشور شد تا تمام نوجوانان علاقه‌مند و مستعد فرصت شرکت در المپیاد و ارسال آثار خود را داشته باشند و گستره انتخاب نوجوانان راه‌یافته به مرحله پایانی کمی وسیع‌تر باشد.

بحرالعلومی همچنین خواستار بیشتر شدن زمان برگزاری مرحله پایانی المپیاد شد و گفت: با افزایش زمان می‌توانیم آموزش و مراحل فیلمسازی را با مدیریت بهتری جلو ببریم، چون اختصاص یک روز به فیلمنامه‌نویسی، یک روز پیش تولید و یک روز فیلمبرداری برای اثری که تعریف دقیقی از استعداد این نوجوانان ارائه دهد، به نظر غیرمنصفانه می‌آید، هرچند شاید خروجی قابل‌قبولی هم داشته باشد و اگر زمان بیشتر و حتی کمپ‌های شبانه‌روزی ۱۰ روزه تا دو هفته‌ای در زیرمجموعه این رویداد به‌عنوان فیلمسازی نوجوانان داشته باشیم، شاهد اتفاقات بهتری نسبت به دوره‌های پیشین داشته باشیم.

این مربی هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با اشاره به اهمیت همکاری با انجمن سینمای جوان در برگزاری چنین المپیادی خاطرنشان کرد: در برگزاری این رویداد می‌توان از بازوهای اختصاصی حوزه سینما همچون انجمن سینمای جوان کمک گرفت، در این‌صورت استفاده از حضور بچه‌ها در کنار سینماگران در این رویداد شیوه تخصصی به خود گرفته و ادامه‌دار خواهد شد.

او تصریح کرد: همکاری انجمن سینمای جوان باعث می‌شود، نوجوانان به این انجمن معرفی شده و در کارگاه‌های آموزشی با رویکرد ویژه شرکت کنند، یعنی به نحوی در سینما حفظ شده و استعداد آنان پرورش می‌یابند. در این‌صورت در یک بازه ۲ تا ۵ ساله ناگهان شاهد یک‌ نسل جدید و تازه‌نفس در ورود به سینمای جوان کشور خواهیم بود.