در هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان مطرح شد؛ استعدادهای درخشان با چشمانی براق  

در ادامه برنامه‌های سومین روز هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، میزبان نشست صمیمانه «انتقال تجربه» مربیان گروه‌های المپیادی بود. در ابتدای این نشست، مربیان به بیان تجربیات خود از فیلمسازی در شهر پرداخته و از تلاش نوجوانان برای ارتقای دانش و فهم سینمایی گفتند.

به گزارش روابط عمومی المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران؛ مربیان این رویداد فرهنگی_تربیتی در نشست صمیمانه «انتقال تجربه» از رمز و رازهای موفقیت در عرصه سینما گفتند. آنان با تاکید بر داشتن نگاه شخصی و اثر انگشت متفاوت در فیلم‌سازی گفتند: بزرگ‌ترین سرمایه همه شما، خودتان هستید، از این‌رو برای رسیدن به هدف، خستگی‌ناپذیر باشید.

مریم بحرالعلومی، مربی سومین گروه نوجوانان فیلمساز این دوره از المپیاد با تاکید بر اینکه روحیه خستگی‌ناپذیری برای رسیدن به اهداف در حوزه فیلم‌سازی ضروری است، خطاب به نوجوانان فیلمساز گفت: در مسیر سینما باید برای خستگی ناپذیر بودن تلاش کنید.

او با اشاره به تجربیات گروه خود در اولین روز از نگارش طرح فیلمنامه و ساخت فیلم، اظهار کرد: بچه‌ها به نوبت در نقش‌های مختلفی مانند کارگردان، منشی صحنه، طراح صحنه و گریم و سایر نقش‌ها قرارگرفتند به شکلی که می‌توان گفت بعد از این نگاه‌شان به چنین رخدادهایی متحول خواهد شد. به عنوان مثال، من بعد از ۱۴ سال دستیاری نخستین فیلم سینمایی خود را ساختم که اتفاق جذابی بود. جایزه‌ای که به خاطر این فیلم دریافت کردم، مسیرم را هموار کرد تا در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی جایزه دریافت کنم.

این کارگردان با تاکید براین نکته که تجربه در مسیر حرف‌های ساخت فیلم، سینماگر را قدرتمند می‌کند، افزود: با تجربه بیشتر، قدرت‌‌مندتر می‌شوید و دوست دارید وزنه‌های بزرگتر بردارید، همانطور که من پس از ساخت چند اثر و دریافت جوایز گوناگون، مدام از خودم انتظار بهتر بودن داشتم و سعی کردم بهترینِ خودم را در آثارم ارائه دهم.

در انتظار تولد «ستاره هالی»

در ادامه لیلی عاج، مربی اولین گروه از فیلمسازان نوجوان با اشاره به اینکه نام گروه خود را «ستاره هالی» انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد:  ستاره هالی هر ۷۵ سال یک‌بار ظهور می‌کند و همه بچه‌های من ستارگان و استعدادهای درخشانی هستند که ۷۵ سال باید بگذرد تا چنین استعدادهای درخشان با چشمانی براق متولد شوند.

او در ارتباط با تجربه اولین روز فیلم‌سازی در شهر ادامه داد: زمانی که همه‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، تصمیم‌گیری سخت است اما تصمیم‌گیری بهتر از مستاصل شدن خواهد بود، بنابراین در تصمیم‌گیری شک نکنید. امروز در لحظاتی که فکر می‌کردیم هیچ چیز درست نیست و طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود، بچه‌های من این استعداد را داشتند که در نهایت تصمیمی بگیرند تا بتوانند به روند کار ادامه دهند.

مربی گروه «ستاره هالی» با تاکید بر لزوم شکست ناامیدی در مسیر رسیدن به اهداف، تصریح کرد: رسیدن به این مهارت که در لحظات سخت، فکر خلاقانه داشته باشید، تجربه زیستی و روحیه جنگنده و خستگی‌ناپذیر می‌خواهد. غول ناامیدی شکست ناپذیرترین غولی است که باید آن را شکست داد. به این نکته توجه داشته باشید که بزرگ‌ترین سرمایه همه شما، خودتان هستید.

  یافتن دوستان جدید، از مهمترین رخدادهای المپیاد

عاج با اشاره به شعار گروه خود و ایجاد امیدواری در نوجوانان المپیادی، ادامه داد: ما در گروه‌مان شعاری جذاب ساخته بودیم مبنی بر اینکه اگر استعداد ندارم، پشتکار دارم. اینجا اضافه می‌کنم که شما قطعا استعداد هم دارید اما قرار نیست در همه چیز استعداد داشت؛ مهم این است که پشتکار وجود داشته باشد. بنابراین، ما اعضای گروه «ستاره هالی» تصمیم داریم تا ارتباط‌مان را ادامه داده و تجربیات مفید خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. به گمان من، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این رویداد، یافتن دوستان درجه یک بود.

او در پایان با تاکید بر داشتن نگاه متفاوت برای ایجاد تمایز در میان هنرمندان سینماگر، خطاب به استعدادهای المپیادی ایران، گفت: همه مباحث فنی و حتی مناسبات سینما را می‌توان در مدت زمان کم یاد گرفت اما مهمترین مورد، داشتن نگاه شخصی و نوع نگاه به جهان و هستی است، اینکه یک اثر انگشت و نگاهی متفاوت داشته باشید.

آینده‌ای درخشان در انتظار نخبگان فیلم‌سازی

مهدی خرمیان مربی گروه انیمیشن این دوره از المپیاد در ارتباط با اثر این گروه و تلاش نوجوانان برای ساخت آن اظهار کرد: مرسوم است که انیمیشن در استودیو تولید شود اما با توجه به ایده بچه‌ها و محدودیت زمان، به این نتیجه رسیدیم که امکان آماده‌سازی پس‌زمینه وجود ندارد و به همین دلیل، تصمیم به ساخت انیمیشن در فضای باز شهر اصفهان و میدان نقش‌جهان گرفته شد.

او ادامه داد: امروز کار را آغاز کردیم و بچه‌ها با وجود شرایط سخت و سرمای هوا کار کردند، از نظر من نتیجه کار خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود. معمولا در کار با هنرآموزان و دانشجویان بیشتر از بچه‌ها هیجان‌‌زده شده و دچار شور و شعف می‌شوم و باتوجه به انگیزه بچه‌ها، فکر می‌کنم اثری عالی خواهیم دید..

مربی گروه انیمیشن خاطرنشان کرد: شما از بین هزار و چند نفر انتخاب شده‌اید و نخبگان فیلم‌سازی هستید، اگر روی خود سرمایه‌گذاری کرده، ادامه بدهید و در این مسیر خسته نشوید، مطمئنا آینده درخشانی در زمینه فیلم‌سازی در انتظار شما خواهد بود.

دوست دارم شکوفا شدن نوجوانان نخبه سینما را ببینم

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، مربی پنجمین گروه از فیلمسازان نوجوان این دوره از المپیاد، حضور درمیان کسانی که با انتخاب او برگزیده شده‌اند را هیجان‌انگیز دانست و اظهار کرد: همیشه وقتی در موقعیت انتخاب هستم، شرایطی فراهم می‌کنم تا آدم‌هایی که انتخاب کرده و هیچ تصویری از آن‌ها ندارم را از نزدیک ببینم. اسامی و فیلم‌های شما هیچ‌وقت از ذهنم پاک نمی‌شود و تک‌تک شما را عاشقانه دوست دارم.

او ادامه داد: به‌طور کلی آدم امیدواری هستم و همیشه دیدن شکوفا شدن آدم‌هایی که انتخاب‌شان کردم را دوست داشته‌ام. تاکنون دو بار این اتفاق رخ‌داده و با خود گفته‌ام که درست انتخاب کردم.

مربی پنجمین گروه از نوجوانان فیلمساز المپیاد با تاکید بر انگیزه نوجوانان تصریح کرد: هر روز صبح با دیدن شما حال خوبی دارم چراکه شور و انگیزه را در شما می‌بینم. فکر می‌کنم که شما از همه مربیان نهایت استفاده را برده‌‌اید تا بعد از خروج از این موقعیت، با کوله‌باری از تجربه فیلم خود را بسازید و از بودن درکنار یکدیگر لذت ببرید. اطمینان دارم که مربیان نیز عاشقانه شما را هدایت می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر تماشای آثار شما هستند.