المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان از نگاه محمدعلی باشه‌آهنگر: با نسل پیش‌رویی مواجه هستیم

کارگردان سینمای ایران که این روزها به عنوان مربی در هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران حضور دارد، با بیان اینکه نسل نوجوان امروز بسیار باهوش است، تاکید کرد: ما با نسل پیش‌رویی روبه‌رو هستیم که نبوغ‌شان قابل ستایش است و باید جریان پیدا کند.

محمدعلی باشه‌آهنگر با تاکید بر اینکه نسل نوجوان امروز باید راهبری شود تا در مسیر درست قرار بگیرد، به خبرنگار سینما اعتماد گفت: البته از این نکته هم نباید غافل شد که این نسل با وجود اینکه مسائل و جزئیات را خیلی خوب می‌شناسند، آنچنان که باید و شاید درگیر محتوا نیست.

او درباره اثری که بچه‌‌های گروهش مشغول ساخت آن هستند، گفت: فیلمنامه این اثر برگرفته از ایده کوچک‌ترین عضو گروه ماست که در نهایت با پایه قرار دادن آن طرح، به یک فیلمنامه تقریبا ۱۲ دقیقه‌ای رسیدیم، اما متاسفانه به علت در دسترس نبودن امکانات مورد نیاز، ساخت این اثر میسر نشد.

مربی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، ادامه داد: بنابراین بچه‌ها را به دل شهر فرستادیم تا آدم‌هایی را نقطه‌گذاری کرده و با رجوع به آن‌ها، قصه‌های‌شان را که قصه‌های ساده و زیبای زندگی است رصد کنند و به دنیای تصویر بیاورند. سکانس پایانی فیلم‌مان هم در میدان نقش‌جهان می‌گذرد.

باشه‌آهنگربا تاکید بر اینکه هنرمندان سنسور جامعه هستند، تصریح کرد: مجتبی راعی‌های سینمای ایران نباید یک لحظه بیکار بمانند چراکه در این‌صورت چیزی از تاریخ، گذشته و حال اصفهان ساخته نمی‌شود. علاوه بر اینکه بهترین راه برای حل مشکلات کشاورزی، خشکسالی و آلودگی هوای اصفهان همین بیان غیرمستقیم یعنی بیان هنری و سینمایی است.

او با بیان اینکه نسل نوجوانان امروز بسیار باهوش است، تاکید کرد: ما با نسل پیش‌رویی روبه‌رو هستیم. شاید باورتان نشود در گروه‌مان یک فیلسوف ۱۸ ساله داریم. همچنین فیلمبردار، مونتور و ایده‌پرداز نوجوان هم داریم. نبوغ این بچه‌ها قابل ستایش است و باید جریان پیدا کند و راهبری شود تا در مسیر درست قرار بگیرد. البته از این نکته هم نباید غافل شد که این نسل با وجود اینکه مسائل و جزئیات را خیلی خوب می‌شناسند اما آنچنان که باید درگیر محتوا نیست.

باشه‌آهنگر در ادامه گفت: اگر این واقعیت را بپذیریم که فیلم‌سازی یکی از سخت‌ترین پیشه‌های دنیاست، می‌دانیم همین که ظرف پنج سال آینده از ۵۰ تا ۱۰۰ نوجوان شرکت‌کننده در المپیاد فیلم‌سازی، سه فیلمساز خوب داشته باشیم، برد کرده‌ایم.

این کارگردان برنده سیمرغ بلورین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پایان پیشنهاد کرد برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در بازه زمانی بیشتری برگزار شود، چراکه یک ایده خوب باید دم بکشد تا مزه خوبی پیدا کند، بنابراین به مدت‌زمان معینی برای ته‌نشین شدن در هزارتوی ذهن فیلم‌ساز نیاز دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «ملکه» با تاکید بر اینکه هیچ‌وقت از یک ایده خلق‌الساعه نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود، افزود: بنابراین مهم‌ترین پیشنهادی که من به برگزارکنندگان این المپیاد دارم، این است که سه ماه قبل از شروع رویداد و پس از انتخاب مربیان، بچه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی با همدیگر و با مربی در ارتباط باشند تا در مرحله پایانی ما یک فیلمنامه کامل داشته باشیم و زمانی‌که بچه‌ها به اصفهان می‌آیند، طی هفت تا ۱۰ روز روند ساخت و تدوین فیلم را طی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» با تاکید بر حضور فیلمسازان صاحب سبک و فراهم کردن شرایط ساخت اثر برای آنها در شهر اصفهان عنوان کرد: پس از انقلاب، آثار هنری زیادی در اصفهان تولید می‌شد و فیلمسازان صاحب‌نام از جمله مرحوم کیومرث پوراحمد، مرحوم رحیم‌پور و مجتبی راعی در این شهر آثار قابل تاملی ساختند زیرا اصفهان این پتانسیل را دارد که قصه‌های متفاوتی برای سینما شکل دهد. در دل پستوهای شهر اصفهان، تاریخی نهفته است که بسیاری از مردم آن را نمی ‌شناسند و اگر سینما از آن بهره ببرد، هم این شهر بی‌نظیر بیشتر در معرض شناخت قرار می‌گیرد، هم سینما غنی می‌شود.

باشه‌آهنگر با اشاره به اینکه هنر اصفهان جریان‌ساز است، اظهار کرد: در شهر اصفهان، علاوه‌بر وجود رودخانه زاینده‌رود، بافت تاریخی فوق‌العاده‌ای وجود دارد که خاستگاهش دوران صفویه و قاجاریه است، بنابراین با کنارهم گذاشتن ویژگی‌های این شهر زیبا، می‌توان قصه‌های عجیب و غریبی در دل آن پیدا کرد.