تحلیل فرا متن بر جشنواره کودک و نوجوان؛

نقش مشاور گرافیک در سینمای کودک

سحر علایی – دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر

 

در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان همواره در فیلم‌ها جدای از موضوع فیلم و فیلمنامه،  باید به تکنیک های گرافیکی و جلوه‌های ویژه ی آن نیز پرداخت؛ چرا در فیلم‌های سینمایی، ما چیزی تحت عنوان مشاور و ناظر بر جلوه‌های ویژه و گرافیکی نداریم. آیا بهتر نیست به حوضه‌ی هنری و بصری فیلم بیشتر از حد حاضر توجه شود؟ کودکان و نوجوانان ما، ناخودآگاه درگیر رنگ، شکل و تصویر‌های هیجانی می‌شوند؛ پس باید بیشتر به این مسائل توجه کرد. باید گرافیست یا طراح جلوه‌های بصری را آزاد گذاشت تا بتواند تخصص خود را با توجه به ژانر کودک و نوجوان بیرون بریزد یا به زبان دیگر به تصویر بکشد یا اگر قرار است کسی به گرافیست فیلم فرمان دهد، یک مشاور امور گرافیک و جلوه‌های بصری روی آن اثر نظارت کند؛ اتفاقی که تنها در فیلم‌های داخلی ما، چه کودک و نوجوان و چه بزرگسال نمی‌افتد. حال بهتر است که در ژانر کودک و نوجوان این موضوع را جدی بگیریم؛ چون بیشتر سرگرمی کودک وتأثیر پذیری آن به رنگ و جلوه‌های بصری وابسته است. با توجه به این که کودکان امروز اکثرا دچار عدم تمرکز هستند و بیش‌‍ فعالی در آن‌ها رو به افزایش است تنها راهی که می‌توان آن‌ها را در صندلی سینما میخکوب کرد این است که فیلم مورد نظر پر از رنگ،  نور و جلوه‌ی بصری باشد و تا حدودی قصه‌ی فیلم و مفهوم آن در این جلوه‌ها خلاصه شود که بتواند همراه با سرگرم کردن کودک یا نوجوان، مخصوصا کودک، تأثیر مثبت خود را روی این رده‌ی سنی بگذارد. در واقع حدود تأثیر گذاری فیلم در قالب جلوه‌ی بصری و گرافیکی باشد.