در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

هرمز شجاعی‌مهر: سینمای کودک از نان شب واجب‌تر است

هرمز شجاعی‌مهر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به دلیل فضای رقابتی میان فیلمسازان که باعث بالارفتن کیفیت آثار می‌شود، با‌اهمیت قلمداد کرد و گفت پرداختن به سینمای کودک از نان شب واجب‌تر است.
هرمز شجاعی‌مهر، مجری و گوینده رادیو تلویزیون و صاحب امتیاز مجله «خانواده سبز» در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیرگذاری فیلم‌های کودک و نوجوان بر روند رشد و تربیت کودکان و نونهالان جامعه گفت: بهترین شیوه برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان،آموزش از طریق قصه و بازی است و از آن‌جایی که همه فیلم‌ها روایتگر قصه‌ای هستند، می‌توانند تاثیر بسیاری بر ذهن و فکر کودکان بگذارند و از این جهت تماشای آثار سینمایی برای کودکان مفید خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم مخاطب‌شناسی در حوزه کودکان، خصوصا تولید آثار سینمایی، اظهار کرد: نه تنها در کار کودک، بلکه لزوم مخاطب‌شناسی در همه‌ حوزه‌های فرهنگی احساس می‌شود. برای مخاطب‌شناسی در کار کودک نیز باید به این نکته توجه کنیم که اصلی ترین نیاز بچه‌ها داشتن انگیزه، امید و عشق به آینده است.
این مجری ادامه داد: باید به متولیان فرهنگی اجازه تفکر داد تا کسانی که مولف و متفکرند، ایده‌های خود را عملی کنند و آثار به مراتب زیباتری را ارائه دهند. در واقع برای کار در حوزه‌ کودکان، باید عاشق بود و با عشق کار کرد.
شجاعی‌مهر درباره لزوم توجه به فرهنگ‌بومی، در آثار کودک بیان کرد: فرهنگ ما متنوع، جذاب، شیرین و دوست‌داشتنی است و من این تجربه‌ عینی را دارم که فرهنگ ما برای مردم دیگر کشورها نیز جذاب است. برای کودکان خود ایران نیز، آشنایی با فرهنگ‌ فولکلور کشور، خیلی مفید است و باعث می‌شود که بچه‌ها با هویت خود، آشنا شوند.
وی همچنین در اهمیت برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره خیلی مهم است، چراکه انگیزه‌ای ایجاد می‌کند تا آثار خوبی در این حوزه تولید شوند. رقابتی که این جشنواره ایجاد می‌کند نیز باعث کیفیت آثار تولیدی می‌شود، پس وجود جشنواره‌ای سالم و درست، مفید است.
وی با اشاره به اهمیت بخش «بین‌الملل» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: به اعتقاد من پرداختن به سینمای کودک به دلیل تاثیرگذاری تربیتی مهمش از نان شب واجب‌تر است و تعاملی که در بخش «بین‌الملل» صورت می‌گیرد برای بچه‌ها بسیار مفید است، چراکه از طریق این تعامل پیشرفت حاصل می‌شود.
هرمز شجاعی‌مهر ضمن تحسین از رویکرد جدید جشنواره، مبنی بر کمک به اکران آثاری که در رویداد حضور دارند، گفت: اکران به موقع فیلم‌های کودک خیلی مهم است، چون فیلم‌ها در زمان اکران مناسب، بیننده بیشتری دارند و این‌گونه می‌توانند دایره تاثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشند.
این مجری در پایان صحبت‌هایش نیز گفت: من اعتقاد دارم، متولیان کار کودک، باید کودکانه فکر کنند و بدون شک مسئولانی که سالخورده هستند و با بچه‌ها ارتباط ندارند، نمی‌توانند تصمیمات درستی برای کودکان بگیرند، چون دنیای آن‌ها از بچه‌ها دور است. برای کار در این حوزه لازم است اول دنیای بچه‌ها را شناخت و بعد بر مبنای آن، فیلم ساخت.