دبیر سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: دریچهای که امسال در این جشنواره گشوده شده، به راحتی بسته نمیشود و ما آغازگر مسیری جدید در رویدادهای سینمایی هستیم.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان ونوجوانان، «علیرضا تابش» دبیر جشنواره سی و سوم در برنامه تلویزیونی زنده «شبهای هنر» شبکه چهار سیما گفت: در دوران کرونا مانند دوران جنگ بحث سرگرمی خانوادهها و یا اساسا تولید برنامههای فرهنگی،هنری نمیتواند تعطیل شود؛عرصههای فرهنگی و زیست فرهنگی جامعه ما زنجیرههای به هم پیوستهای هستند که باید کار خودشان را انجام دهند.
او اظهار داشت: مرگ و میر ناشی از کرونا در هر خانهای میتواند حداقل بر چهار کودک اثر منفی بگذارد اما باید دید تأثیر برپایی جشنواره چقدر میتواند شرایط روحی نسل تازه را تغییر دهد. یک عده با بررسیها، کارشناسیها، مشورت و جمعبندی به این نتیجه رسیدهاند که کرونا نمیتواند فعالیت جشنواره را متوقف کند و به شیوهای دیگر این رویداد فرهنگی و هنری را راه اندازی میکنند.
تابش در این برنامه، با تاکید براینکه بچهها در سراسر کشور مشغول تماشای آثار جشنواره و داوری هستند، توضیح داد: جشنواره طی شش روز غیر از معرفی آثار جدید سینمای مهم کودک و نوجوان، بخش عمدهای از خانوادهها را سرگرم کرده است، به خصوص این دریچه جدیدی که امسال گشوده شده، به راحتی بسته نمیشود. ما آغازگر یک مسیر جدیدی در رویدادهای سینمایی هستیم.
دبیر جشنواره فیلم کودک ونوجوان با اشاره براینکه ما متعلق به عصر آنالوگی هستیم، ادامه داد: بچههایی که در عصر دیجیتال و پسا دیجیتال به دنیا آمدهاند اساسا رژیم مصرف متفاوتی دارند و مصرف فرهنگی آنها بسیار متفاوت است، باید سیاستگذار فرهنگی و تولیدکننده فرهنگی این ذائقه را درست بشناسد و بتواند برای این نیاز درست برنامه ریزی کند. این مسیر، مسیری نیست که تعطیلیبردار باشد بلکه آرام آرام نقصهایش برطرف میشود و به یک مسیر و جهت ایده آلتری خواهد رسید.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: تولیدات فیلمها در بهار و تابستان گذشته کاهش فاحشی نداشته است، اساسا سینمای ایران تولید آثارش را از پاییز شروع میکند وتا نزدیکیهای دهه فجر شاهد اوجگیری تولید فیلمها خواهیم بود و نمیتوانیم بگوییم کرونا، تولیداتمان را کمتر کرده است زیرا شیوه تولید کشور ما در این زمینه به نیمه دوم سال بستگی دارد، فیلمسازان درشهرهای مختلف کشور با رعایت پروتکلهای بهداشتی مشغول تولید فیلمهایشان هستند.البته باید بگویم که ما برای خسارتدیدگان این اپیدمی به وجود آمده فکر کردهایم و سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی بخشی از بودجه امسال این سازمان و بنیاد، به وامها و تسهیلاتی که به سالندارها و تولید کنندگان آثار سینمایی که رغبت کردند کارهای خود را اکران آنلاین کنند، اختصاص یافته است.
او گفت: من معتقدم امسال بهخاطر شیوع کرونا دو تصمیم راهبردی گرفته شد؛ اول متوقف نشدن اکران و شروع اکران آنلاین و بعد آغاربرگزاری آنلاین جشنوارهها از جشنواره کودک که مسیری جدیدی در جشنوارههای سینمایی گشود. وضعیت کرونایی در جامعه پیشبینیپذیر نیست. ما در وضعیت ناآرامی هستیم و نمی توان گفت کرونا تا چه زمانی با ما هست. پس باید این عرضه فرهنگی با شرایط جدید ادامه پیدا کند . من این منطق را میپذیرم که بسیاری از مشاغل دچار خسارت شدهاند اما مخاطب را نیز نمیتوان رها کرد.ما به مخاطب هم باید این پیام را منتقل کنیم که فرهنگ و هنر زنده است و به حیات خود ادامه میدهد.
جابر قاسمعلی در این برنامه درباره کاهش تولید در سینمای کودک صحبت کرد که دبیر جشنواره گفت: تولید سینمای کودک فراز و فرود داشته است. من سالی که وارد بنیاد سینمایی فارابی شدم، با تعداد زیادی فیلم مواجه بودم که مدیران فارابی هرسال قبل از جشنواره سفارش میدادند، فیلمها را ویژه جشنواره میساختند و آن فیلمها اکران هم نمیشدند! نه در تلویزیون و نه در شبکه نمایش خانگی! ما این روند را متوقف کردیم. در واقع آسیبشناسی کردیم و تلاش کردیم گروههای جوان فیلمساز در کنار پیشکسوتان قرار بگیرند و مسیر تازهای را جستجو کنند.
او تأکید کرد: امسال در همین دوره جشنواره، فیلمسازان اول و دوم را داریم که در کنار مجید مجیدی، ابوالفضل جلیلی و یا حسین قناعت که سالها در این حوزه هستند، فیلم دارند. به هر حال بنیاد سینمایی فارابی در دوره ما از سفارشیسازی فاصله گرفت و رفتار دوره قبلی را تصحیح کرد و تسهیلگری کرد؛ یعنی به نوعی گروههای خلاق تشکیل داد، با نویسندهها وارد گفتگو شد و اگر ایده خوبی وجود داشت، این ایده خوب پرورش داده شد و تبدیل به ایدهای شد که بتواند به یک فیلمنامه جذاب بدل شود و مخاطب امروزی را جذب کند.
او در بخشی دیگر از صحبتهایش در این برنامه زنده گفت: سال گذشته ۹ فیلم در حوزه کودک و نوجوان اکران شد و بخشی از سهم بازار در اکران را به خود اختصاص داد. بعضی از فیلمهای کودک و نوجوان فروش خیلی خوبی داشتند و برخی، به فروش مدنظر تهیه کننده یا کارگردان نرسیدند.
تابش گفت: امسال به رغم وجود و شیوع کرونا، ما شاهد یک رشد بیست درصدی در جشنواره بودیم و همچنین در المپیاد فیلمسازی که چهار دوره است که در این جشنواره برگزار میشود، با استقبال بیشتری روبهرو شده است. این نوید بخش است و نشان میدهد ما در این دوره جشنواره هم رشد اثر داریم و هم مشارکت بیشتری داشتهایم.
تابش در این گفتوگوی زنده در پاسخ به پرسش قاسمعلی درباره به حدنصاب رسیدن تولیدات سینمای کودک و نوجوان و برپایی جشنواره، گفت: تصویر من از جشنواره، تصویر یک آینه بزرگ است که مقابل سینما قرار میگیرد و مخاطب نظر خود را به ما اعلام میکند، داوران هم نظرشان را اعلام میکنند. گاهی این دو نظر نزدیک به هم است و گاهی فاصله دارد. بنابراین جشنواره یک ارزیابی سالانه از مجموعه تولیدات کودک و نوجوان شامل وب سری، فیلم کوتاه، تولیدات کانون برای خردسالان و… به ما میدهد. این محصولات در طول سال در رسانههای مختلف مصرف میشوند و جشنواره کودک و نوجوان به عنوان تنها جشنواره تخصصی کشور یک آینه مقابل چهره سینمای کودک میگشاید که به ما کژیها، راستیها و ابعاد مختلف تولید سالانه را نشان میدهد. امسال هم نسبت به سال قبل ما بیست درصد رشد تولید داشتهایم که این موضوع نشان میدهد مجموعه سیاستگذاری و فعالیتها به گونهای شکل گرفته که بخش خصوصی در کنار نهادهای حمایتی آثار را تولید کردهاند. در واقع در این سالها، ما مداخله خودمان را کنار گذاشتیم و تلاشمان بر این بوده که با شتابدهی برخی از آثار جذاب برای کودکان و نوجوانان، حضور در عرصه تولید را کمرنگ کنیم تا بخش خصوصی نسبت به سرمایهگذاری در این بخش ترغیب شود و ما شاهد محصولات متفاوتی در سینمای کودکان و نوجوانان باشیم.