علیرضا تابش در گفت‌وگو با تسنیم: جای فیلم‌های کودک و نوجوان در اکران‌آنلاین، خالی است

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کودکان در برابر انتقادات به انتقال خانه جشنواره از اصفهان به تهران گفت: همه ما باید مطابق قوانین رفتار کنیم و با توجه به شرایطی‌که امروز با آن مواجه هستیم منع رفت‌ و‌ آمد مهمترین اصل پاره کردن زنجیرکروناست.

علیرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: برگزاری مجازی سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان مسیر جدیدی است که صنعت سینمای ایران به آن وارد شد و تقریبا کل جشنواره  از طریق رسانه‌های مجازی پوشش می‌یابد. خوشبختانه تاکنون نیز گزارش نگران‌کننده‌ای دریافت نکردیم و برنامه‌ها طبق روال در حال پیشروی است.

وی افزود: همکاران ما در ستاد جشنواره تا پاسی از شب به کار مشغول و پاسخگوی نیاز و مشکلات مردم در سراسر کشور هستند. کارگاه‌های مجازی جشنواره و نشست‌های مشترک بدون بروز مشکلی در حال برگزاری است و همچنین پخش فیلم‌ها مطابق روز اول از طریق سامانه‌های پخش مجازی در حال اکران است.

دبیر سی و سومین دوره  جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه افتتاحیه امسال تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش بود گفت: همکارانمان در ستاد اصفهان زحمات بسیاری را متحمل شدند و نتیجه کار و تلاش شبانه روزی این افراد را می‌توان در برگزاری منظم آیین افتتاحیه مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: تعداد فیلم‌های امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی همراه بود، برای مثال در جشنواره پارسال تعداد فیلم‌های پذیرفته شده در بخش سینمای ایران ۷ مورد بود که امسال این تعداد به ۱۱ مورد افزایش یافته است البته فیلم‌های دیگری هم بودند که به دلیل شرایط فنی نتوانستد به جشنواره امسال راه یابند.

تابش با بیان اینکه اجباری در اکران مجازی فیلم‌ها وجود نداشت گفت: اکران مجازی فیلم‌های امسال منوط به میل و نظر سازندگان آثار بود و اگر کسی مشکلی در پخش برخط فیلم‌ها می‌دید می‌توانست از نمایش فیلم خود به صورت مجازی خودداری کند. البته ما امیدواریم پس از پایان جشنواره دیگر فیلم‌های سینمایی نیز مجوز اکران آنلاین را دریافت کنند و در فیلم‌ها شاهد تنوع ژانرها نیز باشیم. شیوع ویروس کرونا سبب شد تجارب خوبی را در زمینه پخش مجازی فیلم‌ها کسب کنیم و با بررسی مشکلات آن، دیگر سازندگان نیز به اکران مجازی سازه‌های خود تشویق شوند.

وی ادامه داد: جای ژانر کودک و نوجوان در اکران آنلاین فیلم‌ها خالی است و امیدواریم با صحبت‌هایی که با سامانه‌های نمایش فیلم کردیم، شاهد اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی و پویانمایی‌ها باشیم. البته تصمیم‌گیرنده‌های نهایی در این زمینه خود تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم‌ها هستند. برخی از فیلم‌ها و پویانمایی‌های این دوره از جشنواره در حال بازاریابی برای حضور در جشنواره‌های خارجی هستند و هنوز تصمیمی بر نمایش مجازی فیلم‌های خود ندارند.

دبیر سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک و نوجوان در برابر انتقادات به انتقال خانه جشنواره از اصفهان به تهران واکنش نشان داد و گفت: همه ما باید مطابق قوانین رفتار کنیم و با توجه به شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، منع رفت و آمد مهمترین اصل برای پاره کردن زنجیره انتقال بیماری کرونا است؛ بنابراین نیاز داریم رفت و آمدها و تجمعات را تا حد امکان کاهش دهیم. مهمانان خارجی جشنواره امسال از کشورها و شهرهای خود به صورت مجازی با ما ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین کارگاه‌های بین‌المللی نیز بدون حضور فیزیکی علاقه‌مندان و از طریق سامانه‌های نمایش مجازی برگزار می‌شوند.

وی افزود: داوری‌ بخش بین‌الملل امسال نیز بدون حضور فیزیکی داوران انجام می‌شود و لینک فیلم‌های جشنواره برای داوران ارسال می‌شود تا نظرات و کارشناسی‌های خود را به صورت مجازی بیان کنند. البته ما امیدوار به بهبود اوضاع هستیم و آرزو می‌کنیم سال آینده جشنواره مطابق با دوره‌های قبلی برگزار شود.

تابش خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تنها در حد نمایش چند فیلم و برگزاری تعدادی کنفرانس مطبوعاتی نیست؛ بلکه در طول برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، هنرمندان و سازندگان آثار باید امکان اقامت در شهر میزبان را داشته باشند که قبول این مهم توسط شهر اصفهان ریسک بالایی را به همراه دارد و طبیعی است که مسئولان ستاد مبارزه با کرونا در استان اصفهان حاضر به انجام این ریسک نخواهند شد.

وی با بیان اینکه جشنواره علاوه بر مسئولیت در برابر حفظ آثار سازندگان و هنرمندان، مسئولیت سلامت آنها را نیز عهده‌دار است گفت: از اصلی‌ترین دلایلی که شورای برنامه ریزی جشنواره رای به برگزاری مجازی جشنواره سی و سوم داد، لزوم رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی بود. همچنین مسئولان جشنواره نمی‌توانستند پاکیزگی و بهداشتی بودن محیط وسائل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و هواپیماها را تضمین کنند.

دبیر سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اضافه کرد: برگزاری مجازی جشنواره، آزمون خوبی برای بررسی وضعیت زیرساخت‌های اینترنتی و ارتباطی کشور بود و دستاوردهایی نیز به همراه داشت. همچنین بسیاری از مشاغلی که در طول دوره برگزاری جشنواره به صورت مرتب نیازمند رفت و آمد بودند نیز به صورت دورکاری انجام می‌شود و دیگر نگرانی‌هایی از این دست نخواهیم داشت. کودکان و خانواده‌ها نیز فیلم‌ها را در خانه‌های خود تماشا می‌کنند و نقد و نظر خود را به سمع و نظر ما و سازندگان آثار می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه شعار جشنواره امسال ارتباط مستقیمی با حال و هوای این روزهای کرونایی کشور دارد، گفت: هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور، شعاری است که در جشنواره امسال باید عملی شود. مخاطبین ما در خانه‌های خود در حال تماشای فیلم‌ها هستند و اگر اکران فیلمی را ازدست دادند می‌توانند در یک روز دیگر و در سامانه‌ نمایش مجازی دیگری به تماشای فیلم مورد نظر خود بنشینند.

تابش ادامه داد: کودکان و نوجوانان علاقه مند به داوری در جشنواره امسال نیز تا ۲۵ مهرماه فرصت ثبت نام داشتند و این عزیزان با دریافت کدهای تخفیف رایگان می‌توانند فیلم‌های این دوره از جشنواره را تماشا کنند و نظرات خود را برای ما ارسال کنند.