گزارش نشست «نارگیل» در خانه اجرایی جشنواره

داود اطیابی: این فیلم درباره گنجی است که باید آن را حفظ کنیم

سید داود اطیابی کارگردان فیلم «نارگیل» درباره این فیلم گفت: این فیلم خانواده‌محور است و بیان می‌کند که هر خانواده گنجی است که باید آن را حفظ کنیم.

 

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان، نشست معرفی فیلم سینمایی «نارگیل» با حضور سیدداود اطیابی کارگردان، ابراهیم عامریان تهیه‌کننده،  حمزه صالحی نویسنده‌فیلمنامه، امیر توسلی آهنگساز،  بیژن بنفشه‌خواه، غلامحسین لطفی، مانیا علیخانی، آرین اسماعیلی بازیگران فیلم با اجرای «محمدرضا مقدسیان» در خانه اجرایی جشنواره سی و سوم برگزار شد.

در این نشست، سید داود اطیابی کارگردان فیلم «نارگیل» درباره این فیلم گفت: این فیلم خانواده‌محور است و بیان می‌کند که هر خانواده گنجی است که باید آن را حفظ کنیم. قطعا همه ما در کارمان ایراداتی داریم اما این فیلم به دلیل همین رویکرد قابل دفاع است.

او ادامه داد: فیلمسازی یک صنعت است و اگر دید صنعتی نداشته باشیم، کارمان درست نیست. پول سینماگر باید بازگردد و به همین علت، باید تلاش کنیم تا فیلمی که می‌سازیم مخاطب داشته باشد.

اطیابی با اشاره به فعالیت در عرصه سینمای کودک، گفت: گاهی سینماگران فکر می‌کنند فیلم کودک مخاطب ندارد، درصورتی که ما ۱۳ میلیون مخاطب دانش‌آموز داریم.

سید ابراهیم عامریان، تهیه کننده این فیلم گفت: رکورد فیلم‌های کودک بسیار ضعیف است و در چند سال اخیر فروش فیلم‌های کودک چشم‌گیر نبوده است.شاید این تفکر وجود داشته‌باشد که سینماگران مقصرند، درصورتی که فیلمسازان مقصر اصلی این موضوع هستند، زیرا به دنبال کم هزینه‌ترین کارها می‌روند.

او ادامه داد: سعی می کنم برای کارهایم هزینه کنم و فیلم خوبی که مخصوص کودکان باشد را بسازم. می‌خواهم این موضوع را ثابت کنم که فیلم کودک هم می‌تواند گیشه را فتح کند.

عامریان افزود: کودکان زیرک شده‌اند و می‌تواند به راحتی تشخیص بدهند که چه فیلمی برای آنها مناسب است.

متاسفانه اهمیتی به ساخت فیلم‌های کودک داده نمی‌شود؛ در واقع به کودکانمان خیانت می‌کنیم. اگر نتوانیم فیلم خوب بسازیم سینمای کودک در آینده متضرر خواهدشد، زیرا اگر امروز فیلم خوب نبینند ترجیح می‌دهند در سینما حضور نداشته‌باشند، اما اگر فیلم‌های مناسبی ساخته‌شود کودکان در آینده از سینما استقبال خواهند‌ کرد.

بیژن بنفشه خواه بازیگر فیلم «نارگیل» درخصوص فیلم‌های کودک در سینمای کشور گفت: کارگردانان فکر می‌کنند اگر کسی در فیلم کودک بازی فعالیت می‌کند، در کاراکترهای جدی یا ژانرهای دیگر نمی‌تواند بازیگر خوبی باشد و ارزش کارشان کمتر است؛ درصورتی که بازیگری در فیلم‌های کمدی از همه ژانرها سخت‌تر است.

او ادامه داد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم کودکانمان را به سینما ببریم، چرا که تعطیلی سینماها به نفع هنرمندان و مردم نیست.

مانیا علیخانی بازیگر فیلم نارگیل عنوان کرد: از ابراهیم عامریان که فیلم کودک می‌سازد و به کودکان ایران اهمیت می‌دهد، تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانم باز هم با ایشان همکاری داشته‌باشم.

او ادامه داد: بازی با عروسک برای من تجربه جالب و شادی بود. از بقیه عوامل نیز تشکر می‌کنم، چراکه توانستیم با همدلی فیلم را تولید کنیم.

مانیا علیخانی افزود: پیش از این تجربه در تئاتر کودک را داشتم اما تا به حال در فیلم کودک فعالیت نداشته‌ام.

آرین اسماعیلی بازیگر خردسال فیلم «نارگیل» گفت: از تمام عوامل تشکر می‌کنم. فیلم «نارگیل» اولین تجربه من در بازیگری بود.

او ادامه داد: هم‌بازی شدن با عروسک برایم بسیار جالب بود.

حمزه صالحی نویسنده فیلم«نارگیل» گفت: از تلویزیون به وارد عرصه سینما شدم و ده سال برای کودکان فیلم نوشتم. مهمترین چیزی که در سینمای کودک وجود‌ دارد سرگرمی است. امروز چنین فیلمی ساخته نمی‌شود تا جایی که حتی با چسب هم نمی‌شود کودکان را در سالن‌های سینما نگه‌داشت که فیلم‌ها را تماشا کنند.

او ادامه داد: «اگر داور بودم فیلم «نارگیل» را انتخاب می‌کردم، زیرا تمام مولفه‌های فیلم کودک در آن رعایت شده‌است.

گاهی به رساندن پیام در فیلم توجه نمی‌کردیم، زیرا اگر روایتی مطرح شود پیام باید در دل آن وجود داشته‌باشد. فیلم ما ارزشمند است و اگر شرایط سینما به حالت عادی برگردد اتفاقات مثبتی برای آن خواهد افتاد.

او با اشاره به شخصیت های عروسکی فیلم نارگیل گفت: در دانشگاه تهران رشته نمایش عروسکی خوانده‌ام و برنامه‌ای برای شبکه پویا درخصوص عروسک‌ها ساخته‌ام.

امیر توسلی آهنگساز فیلم «نارگیل» درباره ژانر کودک در سینما عنوان کرد: سینمای کودک مهم‌ترین ژانر در سینما است، در تمام دنیا بزرگترین عوامل فیلمسازی در سینمای هالیوود در سینمای کودک فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: کسی که کار کودک می‌کند قبل از هر چیز کودک درون فعالی باید داشته باشد. به نظر من سینمای کودک بسیار جذاب است، اما فیلم کودک مناسب ساخته نمی‌شود. باید یادمان باید یادمان باشد که کودکان با کودکان دیروز فرق دارند، باید با زبان امروزی با آن‌ها صحبت کنیم و موسیقی مدرن برایشان تولید کنیم.

اطیابی در این نشست درباره قدرت تخیل کودکان تصریح‌کرد: انیمیشن‌ها برای کودکان بسیار جذاب هستند. تخیل در کودکان نقش مهمی دارد و ما به عنوان فیلمساز باید قدرت تخیل آنها را پرورش بدهیم و سعی ‌کنیم مانند ذهن آنها رفتار کنیم.