مدیر بخش بینالملل سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان به ارائه توضیحاتی درباره این بخش پرداخت.
رائد فریدزاده مدیر بخش بینالملل سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این رویداد سینمایی توضیح داد: در نشست دبیر جشنواره، به وجوه زیاد بخش بینالملل اشاره شد و اگر بخواهم مختصر به آنچه امسال برای اولین بار در جشنواره محقق میشود اشاره کنم، تشکیل کتابخانه ویدیویی است که مجموعهای از فیلمهای مرتبط با کودکان و نوجوانان در سالهای اخیر و همچنین آثار شاخص در این حوزه در طی ۴۰ سال گذشته را همکاران من جمعآوری کردهاند تا برای خریداران، مدیران و برنامهریزان جشنوارهها به نمایش بگذارند تا آنها هم ضمن مشاهده، فیلمها را انتخاب کنند.
او ادامه داد: این گام در جهت توجه جشنواره به بازار سینمای کودک و نوجوان است و به همین دلیل در کنار کتابخانه ویدیویی از خریداران منطقهای که سینمای کودک و نوجوان ایران برایشان مهم بوده است با تمرکز بر کشورهای منطقه که اشتراکات فرهنگی با ایران دارند و البته تعدادی کشور اروپایی و آسیای دور دعوت شده است تا ضمن تماشای فیلمهای امسال، مذاکراتی هم با پخش کنندگان این عرصه و انتخاب آثار از کتابخانه ویدئویی داشته باشند.
پنل تولید مشترک در سینمای کودک
فریدزاده درباره بخش پنلهای تولید مشترک جشنواره نیز بیان کرد: در کنار این بخش با کمک همکارانم امسال پنل تولید مشترک را با محوریت سینمای کودک و نوجوان طراحی کردیم که از کشورهای صربستان، پاکستان، ترکیه، کره جنوبی، روسیه دعوت شده است تا نمایندگانشان در این پنلها حضور داشته باشند. همچنین از تهیهکنندگان، کارگردانان و دست اندرکاران سینمای ایران که در زمینه تولید مشترک فعالیت داشتند دعوت شده است تا گفتگوهایی در این خصوص صورت بگیرد. در روز آخر هم توانایی سینمای ایران در حوزه فنی و محتوایی قرار است عرضه شود.
مدیر بخش بینالملل جشنواره درباره برنامهریزی برای کارگاههای سی و دومین دوره اینطور گفت: این حوزهای است که امسال به بخش بین الملل اضافه شده است، ضمن اینکه ما سعی کردیم کارگاههای آموزشی را کمی هدفمندتر برگزار کنیم و به حوزههایی چون وی آر، بخش حقیقت و واقعیت مجازی در حوزه فیلمسازی بپردازیم.
وی افزود: یکی از داوران ما از کره جنوبی در این باره نشست خواهد داشت، در حوزه نقد سینمای کودک و نوجوان منتقدی که عضو انجمن فیپرشی از آلمان است جلسهای برگزار میکند، در حوزه معرفی سینمای کودک و نوجوان ایران از ۲ منظر عباس کیارستمی و مجید مجیدی، مدرسی از ارمنستان نشست خواهد داشت و با رویکرد توسعه بازار فیلم کودک و نوجوان مدیران اجرایی جشنواره کن و برلین هم حضور دارند که درباره بازارهای این جشنوارهها توضیح خواهند داد. امسال به نسبت، تنوع موضوعی خوبی هم در این حوزه داریم که مخاطبان میتوانند با توجه به اطلاعاتی که در فراخوان آمده است در کارگاه مدنظر خود ثبت نام کنند.
معیار انتخاب آثار بخش بینالملل
فریدزاده در پاسخ به این پرسش که هیات انتخاب در بخش بینالملل امسال براساس چه معیارهایی به انتخاب آثار از بین متقاضیان پرداخته است، گفت: معیارها دقیقا همان است که در فراخوان اعلام شد، موضوعاتی چون جنبههای اخلاقی و انسانی، تعلیم و تربیت کودک و نوجوان در عرصه جهانی، صلح، محیط زیست و … که هیات انتخاب هم با تمرکز بر این موارد به انتخاب آثار پرداخت.
مدیر بخش بینالملل جشنواره در پاسخ به اینکه تنوع آثار نسبت به دورههای پیشین جشنواره در این بخش را چطور ارزیابی میکند؟ هم بیان کرد: ما خواستیم تنوع فیلمها و ژانرهای مختلف را لحاظ کنیم، امسال از معدود سالهایی است که جشنواره از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و نزدیک به ۴۲ کشور به نوعی با نمایندگان خود در جشنواره حضور خواهند داشت و از این بابت ما نزدیک ۲۸ فیلم از کشورهای مختلف داریم. ما معطوف به یک منطقه خاص جغرافیایی نبودیم و از آسیا، اروپای شرقی، از ترکیه و حتی سنگاپور که شاید کمتر به سلیقه سینمادوستان ما بخورد، فیلم داریم. همچنین به نوعی کیفیت فیلمها که یک حداقلی را داشته باشند، مدنظر داشتیم که نسبت به چند وقت گذشته از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.
بسترسازی برای جهانیشدن فیلمهای کودک ایرانی
فریدزاده در پاسخ به اینکه جشنواره تا چه اندازه به حضور جهانی فیلمهای ایرانی پذیرفتهشده کمک خواهد کرد، توضیح داد: قطعا جشنواره بستر مناسبی برای دیدن و دیده شدن است و با دعوت از مهمانانی که در این حوزه فعالیت میکنند، چه در حوزه جشنوارهای و چه در زمینه حضور سینمای کودک و نوجوان ایران در بازارهای جهانی گام هایی از این جهت برداشته خواهد شد.
وی در پایان گفت: اگر تاریخچه سینمای ایران پس از انقلاب را تورقی کنیم دستاوردهای سینمای ایران در عرصه بینالمللی با سینمای کودک و نوجوان آغاز میشود و از این باب سینمای کودک و نوجوان ما در عرصه جهانی همیشه جایگاه ویژهای داشته که متاسفانه در سالهای اخیر تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است و جایگاهش در جهان تا حدودی کمرنگ شد. قطعا جشنواره میتواند به دیده شدن فیلمهای این حوزه و حضور جدیتر در رویدادهای جهانی کمک کند تا هم توفیقاتی را در جشنوارهها کسب کنند و هم بتوانند سهمی از بازار جهانی داشته باشند تا ما شاهد ساخت، تولید و پخش فیلمهای درخشانی در حوزه سینمای کودک و نوجوان باشیم که بتوانند در عرصه جهانی هم مورد توجه قرار بگیرند.