پانا گزارش می دهد؛ «یدو» و «پسران دریا» پرافتخاران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان/«پدربزرگ من یک فضایی است» فیلم متفاوت جشنواره کودک۳۴

بین‌المللی بودن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اعتبار جایگاه آن را دو چندان کرده است و هر ساله در بخش بین‌المللی فیلم‌های خارجی جوایز مهم جشنواره کودک و نوجوان را کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری پانا، در ختتامیه جشنواره سی‌و چهارم که چهارشنبه ۲۱ مهرماه در سالن زنده یاد عباس کیاستمی، بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، در بخش بین‌المللی تعداد ۱۳ فیلم توانستند جوایز این دوره را کسب کنند. امسال در این بخش، فیلمسازانی از ۱۷ کشور حضور داشتند که تعداد ۱۰ فیلم بلند سینمایی و تعداد ۱۰ اثر کوتاه داستانی پذیرفته شدند و از میان این فیلم‌های پذیرفته شده، تعداد ۱۳ فیلم توانستند جوایز ویژه هیئت داوران را دریافت کنند.

در ابتدا جایزه سیفژ، دیپلم افتخار و پروانه زرین به مهدی جعفری برای فیلم «یدو» رسید. در ادامه و به ترتیب در بخش پویانمایی کوتاه، دیپلم افتخار به فیلم «مادربزرگ من ماتیلده» ساخته میگوئل آنایا بوریا از کشور مکزیک، دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش فیلم کوتاه داستانی به فیلم «سکوت رودخانه» ساخته فرانچسکا کانه‌پا از کشور پرو، دیپلم افتخار دستاورد هنری برای موسیقی متن به برای فیلم «سوومی» (روهن رومن) ساخته امول وسانت‌گل از کشور هندوستان، دیپلم افتخار دستاورد هنری برای فیلمبرداری فیلم «یدو» مرتضی نجفی را به دست آوردند.

همچنین دیپلم افتخار و پروانه زرین دستاورد هنری کارگردانی را فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» به کارگردانی دراژن ژارکوویچ و مارینا آندره‌ اسکوپ، دیپلم افتخار بازیگر کودک و نوجوان را فرید کراهان برای فیلم «محافظ برادر» از کشور ترکیه، دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان، یاسین حبیب‌پور برای فیلم «پسران دریا»، دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلمنامه را فیلم «پسران دریا» به نویسندگی و کارگردانی مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی از ایران، دیپلم افتخار و پروانه زرین کارگردانی به فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری از ایران، دیپلم افتخار و پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران فیلم «لوسیا» به کارگردانی خوان پاتو از اسپانیا، دیپلم افتخار و پروانه زرین جایزه داوران کودک و نوجوان را فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» ساخته دراژن ژارکوویچ و مارینا آندره‌ی اسکوپ از کشور بوسنی، دیپلم افتخار و پروانه زرین بهترین فیلم را «یدو» به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح کسب کردند.

«پدربزرگ من یک فضایی است» با کسب دو جایزه داوران و دستاورد کارگردانی در بخش بین‌الملل یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های بخش بین‌الملل این دوره جشنواره بود که ماجرایی فانتزی و تخیلی را روایت می‌کرد و به شعار این دوره جشنواره نزدیک بود. فیلمی درباره ماجراهای شگفت‌انگیز یک دختر و ربات فضایی‌اش در مأموریتی برای نجات یک خانواده نیمه‌فضایی!

یکی از ویژگی‌های این دوره جشنواره در بخش بین‌الملل تنوع موجود در طیف کشورهای شرکت‌کننده بود و شاید اگر جشنواره به سیاق گذشته، به شکل فیزیکی برگزار می‌شد، این مشارکت با حضور فیلمسازان اروپایی و آسیایی بیشتر به چشم می‌آمد.