مانی نوری بازیگر سینمای کودک و نوجوان تاکید کرد وقتی کودکان و نوجوانان به سالنهای سینما میروندو فیلمی را تماشا میکنند که شبیه به خودشان و دنیای خودشان نیست دیگر تمایلی به دیدن آن ندارند.
به گزارش خبرگزاری پانا، یکی از سریالهای نوستالژیک در حوزه کودک و نوجوان سریال قصههای تابهتا بود که همچنان در ذهن بسیاری از مخاطبان تلویزیون مانده است. مانی نوروزی در این سریال نقش امیرآقا جمالی را بازی کرد این مجموعه تلویزیونی در آن سالها مخاطبان زیادی داشت و همین باعث شد بازی مانی نوری بیشتر دیده شود و ازآنجا بود که شناخته شد. وی پسازآن در چند سریال دیگر نیز بازی کرد ازجمله در سریال خانه ما بود.
وی علاوه بر بازیگری کارگردان و نویسنده نیز است تاکنون چند مستند و فیلم کوتاه ساخته است.
مانی نوری بازیگر، نویسنده و کارگردان در گفتوگو با پانا درباره جایگاه جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان و اهمیت برگزاری آن گفت: «داشتن یک جشنواره برای کودک و نوجوان، با قدمت چندین ساله برای ژانر کودک و نوجوان کمککننده است، اما به این شرط که اتفاق موردنظر در آن رخ دهد. فیلمهای کودک و نوجوان باید توسط کسانی که کودکان و نوجوانان امروزی را میشناسند، ساخته شوند. بدیهی است که باید اجازه داده شود تا کودکان و نوجوانان امروزی، بهصورت امروزی و با توجه به زمانه خود شناخته شوند.»
وی تأکید کرد: «عدهای فیلم کودک و نوجوان را از روی تفریح میسازند و به اینکه فیلم خوبی در این ژانر ساخته شود، اهمیتی نمیدهند و تنها به دلیل بودجه دریافتی به ساخت آن میپردازند. کودک و نوجوان امروزی که از طریق اینترنت به فیلمهای روز دنیا که با معیارهای موردنظر آنها ساختهشدهاند و مسائل واقعی آنها را بیان میکند، دسترسی دارند، آثار داخلی باکیفیت پایین را نمیبیند.»
کارگردان «زنونه» ادامه داد: «اینکه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزار شود، برای من بهطور شخصی حائز اهمیت نیست چراکه سالها پیش در آن شرکت کردهام و در حال حاضر از آن شناختی ندارم، اما اگر این جشنواره واقعاً به کودک و نوجوان کشور ما کمک کند، فیلم خوب تولید کند، حرف دلشان را بزند و مجبور نباشد تصویر غلطی از آنها را به نمایش بگذارد، پس برگزاری آن بسیار خوب است اما اگر بنا باشد که این جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان تصویر کودک و نوجوان امروزی را نمایش ندهد، پس برگزاری آن چندان حائز اهمیت نیست.»
نوری در پاسخ به این پرسش که چرا در کشور ما فیلم کودک و نوجوان مخاطب ندارد و تعداد آثار این حوزه کاهشیافته است، خاطرنشان کرد: «لازمه ساخت فیلم کودک و نوجوان تحقیق است، بدیهی است که ما باید کودکان و نوجوانان را بشناسیم و بدانیم چه قصهای برای آنها جذاب است یا چه روایت مستندی از چه مشکلی برای آنها اهمیت دارد، اگر تنها بخواهیم فیلم کودک و نوجوان را برای بالا بردن تعداد فیلم در این ژانر بسازیم، پس بدیهی است که مخاطب نخواهد داشت و سرمایهگذاری در آن نیز کاهش مییابد. وقتی کشورهای پیشرو درزمینهٔ کودک و نوجوان فیلم و سریالی میسازند، مخاطب در انتظار قسمت بعد یا فصل بعد آن خواهد بود، چراکه آنها بچهها و روحیاتشان را میشناسند و تصویر درستی از خواستههای این قشر دارند، پس میتوانند فیلمها را نزدیک به واقعیت بسازند و مخاطب را به سینماها بکشانند.»
این فیلمساز تصریح کرد: «در ایران وقتی کودکان و نوجوانان به سالنهای سینما میروند و فیلمی را تماشا میکنند که شبیه به خودشان و دنیای خودشان نیست، پس دیگر تمایلی به دیدن آن ندارند، درنتیجه پدر و مادر نیز در این شرایط اقتصادی تصمیم میگیرند بهجای خرید بلیت سینما و دیدن فیلمی باکیفیت پایین در آن، یک فیلم خارجی خوب را از اینترنت دانلود کنند و در خانه به تماشا بنشینند.»
بازیگر «مربای شیرین» در پایان و در بخش دیگری از صحبتهایش درباره برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان عنوان کرد: «من به برگزاری همزمان این رویداد در شهرهای مختلف ایران بسیار علاقهمندم؛ مثلاً اگر با یک برنامهریزی قوی در اصفهان، همدان، ایلام، سنندج و دیگر شهرهای کشور شاهد اکران آثار این رویداد میبودیم، این مسئله باعث میشد که تمام کودکان و نوجوانان کشور از برگزاری این رویداد ذوقزده شوند و جشنواره فوقالعادهای را شاهد باشیم، همچنین این امکان وجود داشت که افتتاحیه در یک شهر و اختتامیه در شهری دیگر برگزار شود. البته زیرساختهای موجود در شهرها باعث میشد که جشنواره کودکان و نوجوانان در برخی شهرها بهتر و در برخی شهرها ضعیفتر برگزار شود و شاید افراد را به این فکر میانداخت که زیرساختهای شهرهای ضعیف را قویتر کنیم.»