مرور خاطرات مربیان ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از یکم بهمن با میزبانی از ۳۵ نوجوان صاحب ایده و فیلمساز آغاز شد که در جریان این المپیاد برخی از مربیان خاطرات نوجوانی خود را مرور کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از خبرگزاری ایرنا، ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با میزبانی از ۳۵ نوجوان صاحب ایده و فیلمساز که همانا استعدادهای درخشان آینده سینمای ایران هستند کار خود را از امروز شنبه (یکم بهمن) آغاز کرده است تا بتواند بار دیگر مشعل پرافتخار و همیشه روشن سینمای ایران را به دست گروهی بسپارد که ادامه‌دهنده استوار مسیر پر پیچ و خم سینما هستند و پنجره را به سوی چشم‌انداز و افق دید وسیعی مقابل جامعه مخاطبان گسترده این هنر خواهند گشود.

این نوجوانان که در گروه‌های چند نفره به همراه یک مربی در هر گروه و سه منتور سینما را در گام‌های اولیه علاقه‌مندی‌شان مشق خواهند کرد، همان تیم ملی نوجوانان سینما را تشکیل می‌دهند که آینده‌ای موفق را نوید خواهند داد.

نوجوانان المپیاد ششم از سراسر ایران گردهم آمده‌اند. اتفاقی که شاید در هیچ رویداد دیگری برای این گروه سنی رخ ندهد؛ از شمال و جنوب و شرق و غرب این سرزمین، از لاهیجان تا قم و میبد یزد و آباده و خمینی شهر و فین بندرعباس تا سراوان، زاهدان، اصفهان، جغتای و حتی نقاط محروم کشور که با این حضورشان سینما را به مثابه انگیزه‌ای برای کنار هم بودن و ساختن معنا کرده‌اند.

در این مسیر که توسعه عدالت فرهنگی و مرکززدایی با نگاه جدی به آینده‌سازی سینمای ایران به دنبال پرورش نیروهای متخصص از اهداف اصلی و خروجی‌اش تعامل پیوسته و حمایت مستمر از نوجوانان فیلمساز برای به ثمر نشستن فکر و ایده‌های خلاقانه‌شان است، فیلمسازانی مجرب و همدل به عنوان مربی، راه‌یافتگان به این رویداد را همراهی می‌کنند. آنان به بهانه برگزاری المپیاد فیلمسازی ششم نقبی به دوران نوجوانی خود و خاطرات‌شان از سینما در این دوره زده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

 

سینما را باید هر روز آموخت

مریم اسمی خانی فیلمساز و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در یادداشتی کوتاه برای این رویداد نوشته است: «وقتی اسم المپیاد فیلمسازی نوجوانان را شنیدم، به سال‌هایی دور رفتم؛ نوجوانی دختری دبیرستانی که در سالنی تاریک که با نور تصاویر متحرکی بر پرده‌ای عریض روشن شده، نشسته و پلک نمی‌زند مبادا لحظه‌ای از این جادو باز بماند.

فکر می‌کنم اگر آن سال‌ها هم مثل الان یک المپیاد فیلمسازی برای نوجوانان و دانش‌آموزان برگزار می‌شد، من با چه عشق و اشتیاقی به سمتش می‌رفتم! فرصت المپیاد مغتنم‌تر از آن است که به سادگی از کنارش عبور کنیم. حتی امروز!

فرقی نمی‌کند مربی باشی یا دانش‌آموز و نوجوان، سینما را باید هر روز آموخت…وقتی یاد می‌دهی دوباره داری یاد می‌گیری… این‌هم بخشی از جادوی سینماست.»

 

فرصتی که در نوجوانی‌ام فراهم نشد

نواب محمودی فیلمساز و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در یادداشتی کوتاه به بهانه برگزاری این رویداد نوشت: «برای من المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، همان فرصتی است که در نوجوانی‌ام به آن نیاز داشتم و هیچ‌وقت نیز برایم مهیا نشد. به همین دلیل از همان دوره اول شکل‌گیری‌اش مشتاقانه همراه این جریان بودم تا شاهد ذوق‌ورزی نوجوانان باشم و بتوانم به آنها در این مسیر کمک کنم.»

 

ابتدای راه هیجان‌انگیز سینما

مهدیه غلامحسینی سینماگر و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نیز در یادداشت خود برای این رویداد نوشته است: «بخشی از زندگی امروزم را مرهون جشنواره‌های شعر و داستانی هستم که در دوران نوجوانی شرکت کردم؛ فضایی که مهیا می‌شد تا بچه‌هایی از سراسر کشور توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان را در مسیری درست و هدفمند زیر نظر استادان و بزرگان این حیطه رشد و پرورش دهند. خوشحالم که حالا المپیاد فیلمسازی هم، چنین فرصتی برای نوجوانان علاقه‌مند و مستعد فراهم می‌کند تا جادوی سینما را در فرایندی جذاب با جسارت و خلاقیت نوجوانی درهم آمیزند. به نوجوانان منتخب این دوره تبریک و می‌گویم: شما در ابتدای راهی هیجان‌انگیز هستید.»

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی به دبیری مسعود احمدیان تا سوم بهمن در تهران در حال برگزاری است.