پرهیز از اقدامات هیجانی تا نیاز به مهندسی معکوس| ۱۱ محور کلیدی نشست دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست خبری صبح امروز خود بعد از اعلام تعداد آثار حاضر در بخش‌های جشنواره به ایراد نکات مهمی پرداخت و با بیان اینکه تولید محصول سینمایی نیازمند صبوری و فکر مدبرانه است،  تاکید کرد: ما از اقدام هیجانی در حمایت از تولید پرهیز داریم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مجید زین‌العابدین دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی  در نشست دیروز خود به بیان ۱۱ محور مهم پرداخت که چکیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

–  به دنبال برگزاری جشنواره‌ای متناسب با شان و منزلت سینمای کودک و نوجوان هستیم. جشنواره در بخش ملی و حوزه بین‌المللی دارای پیشینه و شأن بلندی است.

– شعار امسال جشنواره با عنوان «بچه‌ها به سمت قله» میل به پیشرفت و کمال‌طلبی و آرمانخواهی را در بچه‌های ایرانی تقویت می‌کند. شعار «بچه‌ها به سمت قله»، شعاری انگیزشی و باعث خودباوری است.

–  ۵۵۹ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور در بخش بین‌الملل و در بخش ملی ۵۱ اثر بلند داستانی، ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه را شامل می‌شود.

– هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور با آغاز جشنواره کودک کلید می‌خورد اما با اتمام آن پایان نمی‌گیرد تا بچه‌ها آموزش بیشتری ببینند و با فضای سینما بیشتر آشنا شوند. المپیاد از رویداد موسمی و فصلی خارج می‌شود.

– شورایعالی سینما با حضور معاون اول رئیس جمهور، موضوع «زنگ سینما» را مصوب کرده است و سازمان سینمایی درحال پیگیری سازوکار اجرایی «زنگ سینما» از شورایعالی آموزش و پرورش است. با سازوکار پایدار می‌توان به اکران و تولید سینمای کودک و نوجوان امیدوار بود.

–  ۳۵۹ فیلم متقاضی در بخش بلند و کوتاه از استان‌های مختلف کشور در جشنواره شرکت دارند و فیلمسازان با تنوع بومی فراوان و با فرهنگ‌ها و آداب مختلف در جشنواره فیلم‌های‌ خود را ارائه کرده‌اند.

– سال‌هاست در چرخه سینمای کودک دچار اختلال و کسری هستیم، اما سازمان سینمایی نقشه راهبردی حمایت از اکران و تولید در سینمای کودک و نوجوان را به زودی تصویب و راه‌های جدیدی در این مسیر می‌گشاید.

– تولید فیلم کودک، نیازمند رونق اکران است. به همین خاطر، باید با مهندسی معکوس، به فکر حل مشکل اکران فیلم‌ها هم باشیم.

– تولید محصول سینمایی نیازمند صبوری و فکر مدبرانه است. از اقدام هیجانی در حمایت از تولید پرهیز داریم. فیلم نباید صرفا برای جشنواره تولید شود، جشنواره محل تجلی حضور سینماگران و آثار سینمایی است و صحنه بروز استعدادها و سرمایه‌های سینمایی است. جشنواره‌ها فرصت‌ساز هستند.

– سینمای کودک و نوجوان ، سینمای مربی و آموزنده است. این سینمای پاکیزه، نیازمند تولید محققانه است. کار حرفه‌ای و ریشه‌ای در سینما به صبوری نیاز دارد.

– تعدادی کارگاه‌ آموزشی پیش‌بینی شده است که برخی از مدرسان در داخل کشور طی پنج روز، کارگاه‌های موضوعی فیلمسازی را برگزار می‌کنند. این کارگاه‌های آموزشی از روز شنبه ۱۵ تا چهارشنبه ۱۹ مهرماه با موضوعات «یافتن بهترین میزانسن برای مفهوم سکانس»، «فیزیک صدا، کار با ابزارهای صدابرداری» و «ریتم در تدوین»، «انتقال تجربه، تولید فیلم به زبان ساده» و «بازیگری به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان»، «نقش و کارکرد فیلم‌های آموزشی»، «نقد فیلم»، «تولید و عرضه فیلم‌های کودکان»،«تولیدات مشترک فیلم‌های کودکان» و «نگاه خاص به جشنواره آشوکینوی لهستان» برگزار می‌شود.

نخستین نشست سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روز گذشته، چهارم مهرماه با حضور اهالی رسانه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.