با فیلمسازان جشنواره 35

«حسین ریگی» کارگردان فیلم «هوک»: راه رسیدن به «قله» از آموزش، تولید و جشنواره‌ می‌گذرد

کارگردان فیلم سینمایی «هوک» تأکید کرد: این فیلم نمایانگر بخشی از وجود من و دیگر جوانان سرزمینم است که برای رسیدن به آرزوهای‌مان باید بجنگیم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «حسین ریگی» کارگردان فیلم «هوک» که در بخش مسابقه بلند داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور دارد، درباره داستان این فیلم گفت: «هوک» درباره جنگندگی است یعنی باید برای چیزهایی که می‌خواهیم بجنگیم؛ «هوک» نمایانگر بخشی از وجود من و دیگر جوانان سرزمینم به‌خصوص سیستانی‌ها و بلوچستانی‌هاست که برای رسیدن به آرزوهای‌مان باید بجنگیم.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه فیلمبرداری اکثر فیلم‌های کودک و نوجوان برخلاف فیلم‌های بزرگسال خارج از تهران انجام می‌شود و ایران را به نمایش می‌گذارد، تأکید کرد: نباید تنها فیلم‌های کودک و نوجوان اینگونه عمل کند بلکه باید تمام فیلم‌های‌مان، رنگی از تمام ایران را به نمایش بگذارد اما به دلیل هزینه‌هایی که وجود دارد این اتفاق نمی‌افتد. برخی فیلمسازانی که از با سینمای مستند و کوتاه کارشان را آغاز کرده‌اند و وارد سینمای بلند شده‌اند، از اهالی شهرستان هستند که دغدغه‌ دارند و حس می‌کنند حرف‌شان در سینمایی به وسعت ایران گفته نشده است، پس این فیلمساز وقتی می‌خواهد وارد عرصه تولید فیلم بلند شود، می‌گوید من نسبت به منطقه‌‌ای که در آن رشد کرده‌ام، وظیفه‌ای دارم. مثلاً من در سیستان و بلوچستان رشد کرده‌ام و نمی‌توانم آن را فراموش کنم. احساس می‌کنم اکثر فیلمسازانی که از شهرستان می‌آیند این دغدغه را با خود دارند. اما اینکه چرا کاراکترهای کودک و نوجوان را انتخاب می‌کنیم، به این دلیل است که ما فیلمسازان شهرستان برای رسیدن به آرزوهای‌مان خیلی جنگیده‌ایم چراکه از مرکز سینما یعنی تهران دور بوده‌ایم و انتخاب شهرستان‌ برای ساخت فیلم می‌تواند فلاش بکی به گذشته و دوران نوجوانی‌مان باشد تا آن را به تصویر بکشیم.
این فیلمساز که با فیلم «لیپار» در سی ‌و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت و کودکان سیستان و بلوچستان را به این جشنواره آورد، درباره حضور کودکان و شور و حالی که می‌توانند در جشنواره ایجاد کنند، بیان کرد: وقتی با فیلم «لیپار» در جشنواره حضور داشتم از مسئولان خواهش کردم که بتوانم بچه‌ها را به جشنواره بیاورم که این اتفاق افتاد؛ آن بچه‌ها، رنگین کمانی از سیستان و بلوچستان بودند. این اتفاق هم برای لنز عکاسان و فیلمبرداران خوب بود و هم فضایی را در سیستان و بلوچستان ایجاد کرد تا بچه‌ها با خود بگویند ما هم می‌توانیم وارد عرصه هنر شویم. بعد از آن موج بزرگی از بچه‌ها در سیستان و بلوچستان که دوست داشتند بازیگر شوند به من پیام می‌دادند و این اتفاق بار دیگر در فیلم «هوک» رقم خورد. من هرچه جلوتر می‌روم از تهیه‌کنندگانی که با من همراه می‌شوند، خواهش می‌کنم که بیشتر به کودکان و بازیگران منطقه اعتماد کنیم و درصد بیشتری از بازیگران فیلم‌ها را بازیگران بومی تشکیل دهند.
ریگی در پایان درباره شعار جشنواره سی و پنجم یعنی «بچه‌ها به سمت قله» تصریح کرد: رسیدن به قله بخشی از کار است که خیلی هم سخت به دست می‌آید مخصوصاً برای بچه‌های شهرستان. این شعار می‌تواند موجب انگیزه شود و مدیریت نیز باید فضایی را برای رسیدن فراهم کند که درحال شکل‌گیری‌ست؛ دوربین‌ها به واسطه حمایت‌های دولتی و شخصی ایجاد شده، رفته رفته، به سمت مرز‌ها می‌روند تا بتوانیم رنگ‌های بیشتری را به سینمای ایران اضافه کنیم. رسیدن به قله شرایط خاص خود را دارد که قطعاً از آموزش، تولید و جشنواره‌ای که در آن حضور داریم، شکل می‌گیرد.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به‌دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.