پروانه‌ها به شورای شهر اصفهان رسیدند| شکست ایران‌هراسی با حضور ۳۹ کشور در جشنواره فیلم کودک

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گزارشی از برگزاری این جشنواره در اصفهان را در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه کرد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌الملی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در یکصد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان که صبح روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار شد سید امیر سامع نایب رئیس شورا در نطق پیش از دستور با گرامیداشت روز جهانی کودک بیان کرد: سربلندی و توفیق کودکان آرزوی ماست. این روز فرصتی است که به موضوع کودکان، نیازها و خواسته‌های این نسل توجه کنیم و زمینه‌ای برای همگرایی فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودکان و ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه کودک است.
سامع خاطرنشان کرد: این روزها شاهد برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هستیم که پس از چهار سال در شهر اصفهان برگزار می‌شود. بیش از ۴۰ کشور در این جشنواره آثار خود را ارائه کرده‌اند و اتفاق خوب این دوره حضور پررنگ کودکان و نوجوانان به عنوان داور و خبرنگار است.
وی بیان کرد: رویدادهای شهری در نقاط مختلف شهر و محلات در جریان این جشنواره در حال برگزاری است، جشن‌هایی برپاست و دانش آموزان نیز در برنامه‌ها حضور دارند که قابل تجلیل است.

٭٭٭٭ قدردانی از ایثار و رشادت شهدا در جشنواره کودکان و نوجوانان
در ادامه کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار اصفهان به مناسبت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: با مدیریت مشترک مسئولان شهری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی در زمانی کوتاه هماهنگی برگزاری این جشنواره صورت گرفت، اما با صداقت در انجام کار و پشتکار صورت گرفته، امروز شاهد برگزاری این جشنواره در اصفهان هستیم.
وی افزود: آرامش امروز ما به برکت خون شهیدان است و سعی کردیم در این جشنواره قدردان این ایثار و رشادت‌ها باشیم.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان طبق برنامه زمان بندی شده و شرکت در آزمون، وارد این رویداد شدند، گفت: حدود ۴۵ خبرنگار و بیش از ۸۰۰ داور کودک و نوجوان در این جشنواره حضور دارند.
وی افزود: هدف ما ایجاد نشاط و سرور در شهر است و همه بخش‌های مدیریت شهری فضای شهر را برای تحقق این هدف آماده کردند. در این راستا ۲۸۰ برنامه در محلات مختلف شهر برگزار می‌شود و این رویدادها در قالب جشن، کارناوال‌های شادی و برنامه‌های تفریحی است تا نشاط و شور جشنواره هرچه بیشتر به شهر تزریق شود.

٭٭٭٭حضور ۳۹ کشور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و شکست ایران‌هراسی
مجید زین العابدین دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در این جلسه اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی است و در رده A قرار دارد و در ۳۵ دوره برگزاری آن، ۲۳ دوره در اصفهان برگزار شده است.
وی افزود: از سال گذشته با تدبیر شهردار و حمایت شورای اسلامی شهر و پیگیری‌های استاندار اصفهان، مقرر شد که سی و پنجمین دوره مجددا در اصفهان برگزار شود.
دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: با فراخوان انجام شده ۵۵۹ اثر شامل فیلم‌های کوتاه و بلند و پویانمایی به دبیرخانه جشنواره رسید. از این بین ۲۰۰ فیلم از ایران و ۳۹ کشور دیگر حضور پیدا کردند که این آمار با وجود همه ایران‌هراسی‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: برخی فیلم‌سازان را در داخل کشور خودشان تهدید می‌کردند که اگر به ایران بروید امنیت جانی شما را تضمین نمی‌کنیم. آن‌ها به دنبال قطع دیپلماسی عمومی ایران با دنیا بودند اما فیلم‌سازان به این ایران‌هراسی‌ها توجه نکردند و ما هیچ فیلم انصرافی در این جشنواره نداشتیم.
زین‌العابدین با اشاره به ثمره‌های تربیتی محصولات سینمایی کودک و نوجوان گفت: سینمای کودک و نوجوان، مربی و آموزگار است و فیلمسازان این عرصه نیز با همین نگرش فیلم‌های خود را تولید می‌کنند.

٭٭٭٭جشنواره، رفتار گفتمان‌ساز برای تربیت نسل جدید دارد
وی با اشاره به برگزاری المپیاد فیلم‌سازی در جریان این جشنواره بیان کرد: همزمان با جشنواره از نوجوانان ایرانی دعوت می‌کنیم که با موضوعات شهری از جمله «من شهر خود را دوست دارم» و «من خانواده خود را دوست دارم» شروع به قصه‌پردازی، نوشتن فیلمنامه و فیلم‌سازی کنند. هدف این است که این المپیاد را با محصولات زیرساختی آن به جشنواره سال آینده پیوند بزنیم.

٭٭٭٭ حضور حدود ۱۰۰۰ نفر داور و خبرنگار کودک و نوجوان
میثم بکتاشیان دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این جلسه اظهار کرد: نکات مختلفی این دوره از جشنواره را نسبت به دیگر جشنواره‌ها متفاوت کرده است از جمله حضور حدود ۱۰۰۰ نفر داور و خبرنگار کودک و نوجوان که این آمار در دوره‌های گذشته بی سابقه بوده است.
وی افزود: تهیه سرود تخصصی و براساس شعار اصلی جشنواره «بچه‌ها، به سمت قله» از دیگر نکاتی است که جشنواره امسال را نسبت به دوره‌های قبل متمایز می‌کند.
مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان گفت: در این دوره از جشنواره، صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها با وجود رعایت شیوه‌نامه‌های بین‌المللی و رعایت کیفیت، صورت گرفته است.
وی گفت: جشنواره یک ویترین بین‌المللی است که می‌تواند آثار هنرمندان ما را به جهان ارائه کند، بنابراین برگزاری المپیاد فیلم‌سازی به تولیدات سینمایی این حوزه توسط استعدادهای عرصه فیلمسازی کمک می‌کند.
بکتاشیان گفت: ۲ خودروی بزرگ نمایش فیلم به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تهران در اصفهان حضور پیدا کردند تا در تعدادی از محلات، موفق به نمایش فیلم‌ها شویم.
وی بیان کرد: برای نخستین بار سعی شده است از حضور کنشگران، موسسات، خیریه‌ها و نهادهای حوزه کودک و نوجوان استفاده شود. بر این اساس ۸۰ غرفه تخصصی در سالن اجلاس طراحی شده است و پیش بینی می‌شود که هر شب پنج هزار مخاطب در این برنامه داشته باشیم.