زهرا مصطفوی عضو هیأت انتخاب المپیاد فیلمسازی در گفت‌وگو با صبا: کیفیت آثار نوجوانان حاضر در المپیاد شگفت انگیز بود

عضو هیئت‌انتخاب هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: کیفیت برخی آثار رسیده به‌خصوص آنهایی که با مفاهیم مربوط به تکنولوژی روز مانند هوش مصنوعی آمیخته شده بود، واقعاً شگفت‌انگیز بود.
زهرا مصطفوی عضو هیئت‌انتخاب هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در بخش ایده در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، با اشاره به استقبال خوب نوجوانان از شرکت در بخش ایده و تعداد بالای آثار ارسالی اظهار کرد: کیفیت برخی آثار به‌خصوص آنهایی که با مفاهیم مربوط به تکنولوژی روز مانند هوش مصنوعی آمیخته شده بود، واقعاً شگفت‌انگیز بود. می‌دانید که آثار بدون نام در اختیار اعضای هیئت‌انتخاب قرار می‌گیرد و به دلیل کیفیت بالای برخی از آنها، بسیار تمایل داشتم بدانم نوجوان صاحب اثر چندساله است.
وی با بیان اینکه نوجوانان نسل امروز نسبت به یک یا دو دهه گذشته بسیار پیشرو هستند، افزود: نوجوانان به دلیل عجین شدن با تکنولوژی از بهره هوشی بالاتری برخوردار شده‌اند، بنابراین این توقع را داشتم که کیفیت آثار ارسالی بالا باشد و از این بابت خرسندم. از طرف دیگر چون با فیلمنامه‌های بسیاری سروکار دارم، کم بودن غلط املایی در آثار این نوجوانان و گسترده بودن دایره لغات آنان برای من جالب و از سطح توقع‌ام بالاتر بود.
عضو هیئت‌انتخاب هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران ضمن اشاره به انعکاس بحران‌های زیست محیطی مانند کم‌آبی، خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، آلودگی هوا و فرونشست زمین در بیشتر آثاری که مشخص بود از سوی نوجوانان اصفهانی به المپیاد ارسال شده، ادامه داد: این دغدغه‌مندی در نسل نوجوان امیدوار کننده است و همچنین پرداخت به برخی لایه‌ها و مفاهیم خشونت‌آمیز در تعدادی از آثار از سوی مسئولان، روانشناسان حوزه کودک و نوجوان و دلسوزان باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
مصطفوی در پاسخ به اینکه چه دورنمایی برای نوجوانان شرکت‌کننده در این دوره از المپیاد متصور است، گفت: برای تصویر این دورنما باید به بررسی دوره‌های گذشته المپیاد و جایگاه فعلی نوجوانان شرکت‌کننده در آن دوره‌ها‌ پرداخت، چون شیوه برگزاری المپیاد در تمام این سال‌ها تقریباً یکسان بوده است. به نظر می‌رسد خود این نوجوانان پیگیر رشد و ارتقا هستند و افرادی که باید به آنها در این مسیر کمک کنند باید بیشتر پیگیر و دلسوز آنها باشند. بنابراین نهادهایی مانند انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور می‌توانند متولی حمایت از این نوجوانان و مدیریت این مسیر شوند.
مدیر بخش فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه با وجود گذشت سال‌های طولانی از ورود صنعت سینما به ایران هنوز در بخش ایده‌پردازی و فیلمنامه‌نویسی با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: وجود این استعدادها در میان نوجوانان بسیار نویدبخش است که در صورت حمایت و هدایت درست و رها نشدن، می‌توان آینده خوبی در این بخش برای سینمای ایران رقم زد.