فرزاد اژدری: سینما از مدارس شروع می‌شود / المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان رویدادی ترغیب‌کننده است

فرزاد اژدری با بیان اینکه المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان، رویدادی ترغیب‌کننده است، گفت: برگزیدگان این رویداد باید مورد راهنمایی و حمایت قراربگیرند، آنچنان که در کشورهای دیگر برای نوجوانانی که دارای استعداد در شاخه‌ای مثل فیلم‌سازی هستند، امکاناتی درنظر گرفته می‌شود.

فرزاد اژدری نویسنده و کارگردان سینمای کودک در گفت‌وگو با پانا با اشاره به استقبال نوجوانان از المپیاد فیلمسازی گفت:باتوجه به تجربه حضورم در دوره اول این المپیاد در همدان و حضورم درسال گذشته، شاهد درخشش نوجوانان دراین رویداد بودم. ضمن این‌که تعداد نوجوانان شرکت‌کننده و فیلم‌های ارائه شده هم زیاد بود. ازاین رو، این المپیاد را اتفاق خوشایندی می‌‌دانم و امیدوارم این المپیاد ادامه‌دار باشد.

کارگردان فیلم سینمایی عملیات مهد کودک با بیان اینکه در چنین رویدادی دانش‌آموزان طعم فیلم‌سازی را می‌چشند و تشویق می‌شوند تا در سال‌های آتی هم دراین مسیر به فعالیت‌های خود ادامه دهند، افزود: گرچه شاید همه نوجوانان نتوانند از امکانات فیلم‌سازی مانند دوربین و سایر تجهیزات بهره‌مند شوند، اما همان تعداد از آنان که با گوشی‌های همراه خود فیلم ساخته‌اند هم جای تحسین و تقدیر دارند.

وی در این‌باره ادامه داد: تجربه برگزاری چندین دوره از این المپیاد نشان داده است که استعدادهای بالقوه‌ای دربین نوجوانان وجود دارد. از آنجایی که خودم هم یک پسر و یک دختر نوجوان دارم با فضای ذهنی این نسل تاحدود زیادی آشنا هستم و می‌دانم که نوجوانان بیشتر دل‌شان می‌خواهد دغدغه‌های محیط پیرامون خود را در قالب فیلم ارائه دهند.

این کارگردان اضافه کرد:نکته‌ای که درباره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان مهم به‌شمار می‌رود این است که باید نسبت به استعدادهای موجود در شهرستان‌ها که از امکانات پایتخت به دور هستند توجه و حمایت بیشتری صورت بگیرد. درواقع شناسایی این استعدادها و گشودن مسیر برای راه‌یابی آنان به انجمن سینمای جوان یکی از کارهایی است که ضرورت دارد در المپیاد نسبت به آن به شکل جدی‌تر نگاه شود.

این فیلمساز درباره خروجی‌هایی که این رویدد می‌تواند در پی داشته باشد نیز گفت: فرض کنیم نوجوانی از بندرعباس در المپیاد برگزیده می‌شود، مسلما اهدای جایزه نقدی و لوح تقدیر به‌تنهایی کارساز نیست، بلکه لازم است تا این استعدادها در قدم‌های بعدی مورد راهنمایی و حمایت قراربگیرند یا حتی بتوانند وارد دانشکده سینما وتئاتر شوند. همان‌طور که در کشورهای دیگر برای نوجوانانی که دارای استعداد در شاخه‌ای مثل فیلم‌سازی هستند چنین امکاناتی درنظر گرفته می‌شود. در یکی از سفرها با نماینده مدرسه فیلم‌سازی ژاپن آشنا شدم که اشاره می‌کرد کودکان ونوجوانان در مدرسه فیلم می‌سازند و بعد اشکالات فنی آنان گوشزد می‌شود.

وی در این‌باره افزود: همچنین، مدارسی در اوکراین و سن‌پترزبورگ یا در سدن آلمان به آموزش انیمیشن می‌پردازند و با این آثار در جشنواره‌های متعدد می‌درخشند یا در بعضی از دوره‌های جشنواره کودک، وقتی با سینماگران اهل گرجستان ملاقات داشتم به این مسئله اشاره می‌کردند که مدرسه‌ای ساخته‌اند که ۳۳ سال قدمت دارد و دراین مدرسه به نوجوانان آموزش فیلم‌سازی داده می‌شود. نمونه دیگرش دیدار با نماینده روسیه در جشنواره کودک بود؛ او به این مسئله اشاره داشت که درحال‌حاضر، درمدارس زنگی برای فیلم‌سازی هست و اگر دانش‌آموزان نسبت به این واحد درسی توجه نکنند توبیخ می‌شوند. به همین خاطر است که براین باورم اگر می‌خواهیم این المپیاد تاثیر درازمدت داشته باشد ما هم باید به چنین سمت‌وسویی برویم.

کارگردان فیلم سینمایی وروجک‌ها با تاکید بر اینکه دراین مسیر همیاری ارگان‌هایی مثل وزارت آموزش‌وپرورش تاثیرگذار خواهد بود، گفت:مسلما سینما باید از مدارس شروع شود همان‌طور که کشورهای دیگر چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، امروز پاکستان انیمیشن‌هایی می‌سازد که هوش از سر مخاطب می‌برد، اما متاسفانه در ایران اغلب خانواده‌ها تمرکز خود را بر درس‌خواندن نوجوانان گذاشته‌اند و علاقه‌ای برای این که آنان به سمت هنر بروند، ندارند؛ درحالی‌که نوجوان برای این که بتواند دراین مسیر موفق شود نیاز دارد تا مورد تشویق و حمایت معنوی خانواده قراربگیرد.

این فیلمساز درپایان خاطرنشان کرد: وقتی دردوره گذشته در هیات انتخاب المپیاد بودم به بعضی از سوژه‌هایی که نوجوانان برای ساخت فیلم‌های خود انتخاب کرده بودند غبطه می‌خوردم. خاطرم هست دریکی از دوره‌های المپیاد، نوجوانی از مادربزرگ خود یک مستند زیبایی درست کرده بود. نوجوانان امروز خوش‌فکر هستند و ایده‌های زیادی دارند. نوجوانان فیلم‌هایی می‌سازند که اگرچه ظاهرا ساده به‌نظر می‌آید، اما چون برگرفته از محیط اطراف‌شان است از جذابیت زیادی برخوردار می‌شود.