وحید ملتجی در گفت‌وگو با آنا: المپیاد فیلم‌سازی باید هم‌سطح المپیاد‌های علمی برگزار شود

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به مشارکت بالای نوجوانان ایران در این دوره گفت: امیدوارم المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کم‌کم جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و هم‌سطح با المپیاد‌هایی مانند فیزیک، شیمی، نجوم و … برگزار شود.

وحید ملتجی مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به برگزاری مرحله پایانی این المپیاد که از بیست‌وهشتم دی تا دوم بهمن‌ماه سال جاری در شهر اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: رویداد پیش رو با مشارکت شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی و با هدف بروز و ظهور استعداد‌های نوجوانان ایرانی در عرصه فیلم‌سازی، ارتقای این حوزه و تربیت سینماگران آینده ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در فراخوان اولیه این دوره از المپیاد نوجوانان سراسر کشور فرصت دو ماهه‌ای برای ارسال اثر در دو بخش ایده و فیلم کوتاه داشتند، افزود: در مجموع هزار و ۲۶۴ اثر از ۷۵ شهر ایران به دبیرخانه المپیاد ارسال شد که نسبت به دوره‌های گذشته رشد بیش از دو برابری داشت و شاید دلیل این مشارکت بالا، مجزا شدن برگزاری المپیاد فیلم‌سازی از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران ادامه داد: پس از داوری آثار در دو بخش ایده و فیلم توسط هیئت‌های انتخاب، ۳۱ نوجوان برگزیده به رویداد پایانی و پنج روزه المپیاد راه پیدا کردند. در طول این رویداد آموزش‌هایی به نوجوانان برگزیده ارائه شده و این نوجوانان ایده‌های خود را با کمک مربیان و به‌صورت گروهی پرورش می‌دهند و به ساخت فیلم کوتاه در شهر اصفهان می‌پردازند. داوری آثار نهایی نیز بر عهده سه تن از برجسته‌ترین سینماگران ایران است و در نهایت به گروه‌های اول تا سوم نشان‌های طلا، نقره و برنز اهدا می‌شود.

 

المپیاد فیلم‌سازی در مسیر برقراری عدالت آموزشی

ملتجی برقراری عدالت آموزشی در عرصه تولید فیلم را از دیگر اهداف برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان دانست و گفت: این موضوع هم در دوره‌های گذشته و هم در هفتمین دوره المپیاد اتفاق افتاده است. همچنین قرار است نوجوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی با گذشته و هویت خود آشنا شده و این گذشته و هویت را در آثار خود به منصه‌ظهور برسانند.

وی اضافه کرد: سینمای ایران در دنیا شناخته‌شده است، اما درصورتی‌که بخواهیم آینده بیش از آنچه امروز هست، از آنِ فرهنگ و هویت ایرانی باشد، لازم است زمینه فعالیت نوجوانان فیلم‌ساز در این عرصه، آشنایی آنان با صنعت سینما و مهارت‌آموزی آنان را فراهم کنیم تا نوجوانان نگاهی متعالی و برگرفته از هویت خود پیدا کنند که المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان تحقق این اهداف را دنبال می‌کند.

 

تاکید بر استقلال المپیاد از جشنواره کودک

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان با بیان اینکه این المپیاد همواره به عنوان بخش جنبی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد، گفت: از آنجا که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رویدادی بزرگ و بین‌المللی است، شاید کمتر به المپیاد توجه می‌شد؛ بنابراین امسال تصمیم گرفتیم این دو رویداد به‌طور جداگانه برگزار شود و المپیاد فیلم‌سازی به فاصله چند ماه از سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان کار خود را آغاز کند.

ملتجی فعالیت نوجوانان برگزیده دوره‌های پیشین المپیاد در عرصه فیلم‌سازی را از جمله ثمرات این رویداد دانست و تصریح کرد: امیدوارم المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کم‌کم جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و هم‌سطح با المپیاد‌هایی مانند المپیاد فیزیک، شیمی، نجوم و … برگزار شود که این امر، یکی از سیاست‌هایی است که در درازمدت پیگیری می‌شود.