جهانبخش سلطانی: کار در حوزه کودک و نوجوان باید همراه با صداقت و صمیمیت باشد

جهانبخش سلطانی معتقد است تصمیم‌گیری و کار در حوزه کودک و نوجوان دشوار است و نگاه افراد فعال در این عرصه باید سرشار از صداقت، صمیمیت و محبت باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم توجه به شخصیت و ویژگی‌های کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های هنری اظهار کرد: اگر کسی بخواهد از زبان کودکان و نوجوانان در دنیای سینما و تصویر فعالیت کند، باید مثل کودکان سرشار از حقیقت، مهربانی، مظلومیت و صداقت باشد. کار برای کودک بسیار دشوار است، چراکه کودکان و نوجوانان سرشار از نشاط و شادی بوده و آرمان‌های بلند و بسیار زیبایی دارند.
عضو هیئت‌داوران سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره تجربه کار با نوجوانان گفت: ساخت اثر برای کودکان و نوجوانان فقط برای تماشا و تفریح نیست، کارگردانان این حوزه باید بر بنیاد هنر که بر پایه عشق، راستی و درستی است بر دنیای کودکان و نوجوانان اشراف داشته باشند. در کار با کودک باید هم‌اندازه آن‌ها شد و فکر و نگاه آن‌ها را داشت تا بتوان یک اثر مملو از صداقت و یکدستی ارائه داد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» با تاکید بر اینکه ابتدا و انتهای کار با جوان و نوجوان بر پایه اندیشه است، افزود: افراد فعال در این حوزه باید مطالعه و تفکر کافی داشته و مسلط باشند تا آنچه را که باید، انتقال دهند. نسل امروز و فردا بسیار زیرک و سرشار از صداقت است. هرکس که ساخت و انتقال مفاهیم تصویری و ماندگار را برای کودکان آغاز می‌کند باید به‌سان کودک بوده و همان صداقت، زیبایی، عشق و معنویت را دارا بوده تا در فردای روشن تاثیرگذار باشد.
وی تاکید کرد: اولین حرکت و پایه‌گذاری رویدادهایی همچون المپیاد فیلم‌سازی که برای کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، باید براساس مطالعه و دانش عمیق بوده و یک کالبدشکافی در روحیه، نگاه و تفکر این نسل و همچنین در جامعه صورت پذیرد. تصمیم‌گیری و کار در حوزه کودک و نوجوان دشوار است و باید همراه با راستی و درستی باشد. همچنین نگاه افراد باید سرشار از صداقت، صمیمیت و محبت بوده و خدشه‌دار نشود.
بازیگر فیلم سینمایی «سرعت» با اشاره به تاثیر برگزاری رویدادهایی نظیر المپیاد فیلم‌سازی در آینده حرفه‌ای نوجوانان عنوان کرد: برپایی چنین رویدادهایی برای امیدبخشی به آینده کودکان و نوجوانان است و نوجوانان شرکت‌کننده در این رویداد قطعا می‌توانند یک مسیر جدی در سینما را طی کرده و جزء فیلمسازان تاثیرگذار آینده باشند. این نوجوانان اهل ادب، فرهنگ، عشق، قلم و مطالعه هستند و بر پایه صداقت ذاتی خود در آینده جزء سینماگران تاثیرگذار و ماندگار سینما خواهند بود.
این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه نوجوانان شرکت‌کننده در المپیاد، آنچه را که باید باشد بر پایه اندیشه صادق خود برای فردا به تصویر می‌کشند، ادامه داد: آثاری که نوجوانان خلق می‌کنند قابل ستایش، تحلیل و کالبدشکافی است. این نوجوانان در طول خلق اثر و قضاوت آثار به نوعی آگاهی، دانش و اندیشه دست می‌یابند که این دانش هرسال رشد کرده و متعالی می‌شود. نوجوانان هر سال عیوب دانش و آگاهی خود را برطرف کرده و با خلاقیت و نوآوری، این دانش را بروزرسانی می‌کنند. پیشنهاد من برای نوجوانان این است که هر ساله در این رویداد شرکت کنند چراکه یک پله شروع خوب برای آن‌ها خواهد بود.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» با بیان اینکه «تا زدم لاف هنر خواجه به هیچم نخرید، بی‌هنر شو که هنرهاست در این بی‌هنری» خاطرنشان کرد: برای کار در حوزه کودک و نوجوان ابتدا باید یک ساختارشکنی در اندیشه افراد صورت گیرد، سپس اندازه کودک و نوجوان شوند و بعد فعالیت خود را در این بستر زیبا که پر از صداقت و عشق است را آغاز کنند.
وی در زمینه اهمیت کشف استعداد نوجوانان در حوزه سینما گفت: این یک واقعیت انکارناپذیر است که کشف استعداد کودکان و نوجوانان در آینده، هویتی بسیار محکم از آنان خلق می‌کند. شعر «بر این زمین عبث مرو! بیافرین، بیافرین!» می‌تواند اینجا مصداق داشته باشد. به این معنا که در حوزه کودک و نوجوان باید بسیار عمیق و با دقت برخورد کرد تا مبادا به دنیای مملو از صداقت و معصومیت کودکان اسائه ادب شود.
سلطانی در پایان با مخاطب قراردادن سینماگران حوزه کودک اظهار کرد: کارگردان‌های سینمای کودک باید در پی تصویر مظلومیت و حقیقت بچه‌ها باشند و فردای بسیار روشن، پر از نوید، امید و عشق را بر پایه دانش و صداقت برای نسل امروز و فردا به تصویر بکشند.