در افتتاحیه هفتمین المپیاد فیلم‌سازی مطرح شد؛ چراغ آرزوها روشن بماند، بچه ها فیلم می سازند

هفتمین المپیاد فیلم‌سازی در حالی شامگاه گذشته آغاز به کار کرد که مربیان نوجوانان با بیان اینکه موفقیت در عرصه سینما در گرو فتح قله‌های صبر و علوم نوین است، تاکید کردند: با روشن ماندن چراغ آرزوها، بچه ها فیلم می سازند.

به گزارش روابط عمومی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، افتتاحیه هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، شامگاه پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه سال جاری در سالن شماره ۲ شهرداری اصفهان برگزار شد. در ابتدای این مراسم، مدیر هفتمین ‌المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با تبریک ‌آیین گشایش این رویداد ملی همزمان با «شب آرزوها» خطاب به گروه‌های المپیادی گفت: المپیاد یک فرصت است و شما عزیزان باسخت‌گیری انتخاب شدید. این بهانه‌ای مناسب برای شروع کار بزرگی است که امیدواریم سالیان بسیار ادامه داشته باشد. بنابراین باید به این ‌نکته توجه داشته باشید که به دست آوردن مقام اول یا آخر اهمیت زیادی ندارد، آنچه مهم ‌است گردهمایی و تلاش مستمر شما برای به منصه ظهور درآوردن استعدادهای نهفته در وجودتان است.

رشد جوانه نوجوانان با استقلال المپیاد

وحید ملتجی با اشاره به برگزاری این رویداد سینمایی در شهر اصفهان، افزود:  نکته حائز اهمیت دیگر، رخ دادن این اتفاق در شهر اصفهان، مهد فرهنگ و هنر ایران اسلامی است. این مسئله موجب آن می شود که فعالیت دوستان نوجوان ما با توجه به عمق تاریخی که باآن و در آن زندگی می کنند، گره بخورد.

او در ادامه با تشکر از همکاری بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برای برگزاری مستقل المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در اصفهان، گفت:  مایه مباهات است که این رویداد در سال جاری به صورت مستقل از جشنواره کودک برگزار می شود. این مژده را به شما می دهیم که در سال آینده، برگزاری جشنواره کودک و المپیاد با تغییراتی قابل توجه همراه خواهد بود و از همین تریبون اعلام می­کنیم دوستان هرگونه پیشنهادی در این رباطه دارند، با ما در میان بگذارند.

ارتقای کیفی المپیاد فیلم‌سازی، از هنر به علم

در ادامه این رویداد سینمایی، یگانه جوانمرد نقال خردسال بر صحنه حاضر شد و با اجرای شورانگیز داستان زادن زال از شاهنامه فردوسی بزرگ، نگاه همگان را به صحنه خیره کرد. این اجرا که باتوانمندی خاص روایی این دختر خردسال همراه بود، مورد توجه حضار قرار گرفت و با تشویق یک پارچه حاضران همراه شد.

سپس، کلیپی مروروار از فعالیت جشنواره و المپیادی‌های جوان در بافت تاریخی نقش جهان پخش شد و مدیر اجرایی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، سخنان خود را با اشاره به تصمیم استقلال یابی المپیاد از جشنواره آغاز کرد و گفت: با توجه به استقبال و اهمیت المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، تصمیم بر آن شده است تا این رویداد در حد و اندازه المپیادهای علمی برگزار شود.

میثم بکتاشیان، با اشاره به روند سخت‌گیرانه برگزیده شدن نوجوانان حاضر در این المپیاد، افزود: شما بزرگواران از میان بیش از هزار نفر شرکت کننده برگزیده شده‌اید تا فیلم بسازید. شما نقش بسزایی در آینده سینمای ایران دارید، بنابراین تا می‌توانید از چنین فرصت مهمی بهره بگیرد.

هنر امری ذاتی است، صبور و دغدغه مند باشید

پس از سخنرانی مدیر اجرایی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، نوجوانان برگزیده المپیادی با تشویق یک دست حاضران از جای برخواستند و با معرفی خود و شهری که از آنجا به میهمانی نقش جهان آمده‌اند، موجی از شادی را در میان حاضران ایجاد کردند. در ادامه، محمد علی باشه‌آهنگر، کارگردان و یکی از مربیان گروه‌های حاضر در المپیاد، خطاب به نوجوانان المپیادی گفت: راهی که شما انتخاب کرده اید، راهی سخت و طاقت فرسا است، اما خسته نشوید و ادامه دهید. شما باید همانند بسیاری از کارگردانان بزرگ سینمای ایران صبوری پیشه کنید و از هم‌اکنون تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در رسته کارگردان‌های دغدغه‌مند کشور باشید یا اینکه مایل هستید تا در سینمای بدنه فعالیت کنید.

این کارگردان مطرح سینمای ایران، افزود: هنر امری ذاتی و طاقت فرساست. نیاز به اطلاعات به‌روز، تجربه زیسته و به کارگیری علم و اطلاعات نوین در غالب سینما دارد. به همین خاطر، تلاش کنید تا همواره بر دانش خود بیافزایید.

دست سینمای ایران را از نوجوانان خلاقه پر کنیم

سپس، نادره ترکمانی، کارگردان محبوب بچه‌ها در میان تشویف حضار از عشق و علاقه ویژه خود به اصفهان و نوجوانان فیلمساز گفت: من تمام تلاشم را برای به بیدار کردن وجوه خلاقه نوجوانان به کار خواهم برد تا آنان بتوانند با دست پر به استقبال آینده سینمای ایران بروند.

لیلی عاج، کارگردان فیلم سینماییِ سرهنگ ثریا و از دیگر مربیان حاضر در المپیاد نیز با گوشزد این نکته که نباید اجازه دهیم چراغی که اکنون در دل بچه‌ها روشن شده خاموش شود، از مسئولان ذیربط درخواست کرد تا با توجه ویژه به ادامه‌دار بودن این رویداد، مسیر فعالیت نوجوانان را هموار کنند.

مراسم افتتاحیه هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران باحضور دکتر علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، دکتر کمال حیدری رئیس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، خانواده‌های المپیادی‌های نوجوان، جمعی از هنرمندان سینمای اصفهان و اجرای نقالی مرشد بهزاد رحمانی به پایان رسید تا آغازی باشد بر رویدادی شگفتانه که از ۲۸ دی‌ تا دوم بهمن‌ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.