علی شاهمحمدی تاکید کرد انتخاب مستند «در جست و جوی فریده» برای آکادمی اسکار نشان میدهد با مستند هم میتوان در جشنوارههای بینالمللی مطرح حضور پیدا کرد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان ونوجوانان، علی شاهمحمدی، مستندساز، در کارگاه «برآورد هزینههای تولید فیلم»، درباره ویژگیهای سینمای مستند اظهار کرد: سینمای مستند، گونهای دیگر از سینماست که در آن میتوان پروژهها را قسمت قسمت پیش برد و به نتیجه رساند. به عنوان مثال انتخاب مستند «در جست و جوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار نشان میدهد با مستند هم میتوان در جشنوارههای بینالمللی مطرح حضور پیدا کرد.
وی با بیان اینکه فرآیند فیلمسازی دارای سه مرحله پیش تولید، تولید و پس تولید است، تصریح کرد: فیلمنامهنویسهای حرفهای موضوعی را در ذهن خود پرورش داده و برای برآورد هزینه، فیلمنامه را به تهیهکننده ارائه میکنند.
این مستندساز سینما با اشاره به هزینههای مورد نیاز برای ساخت یک فیلم، افزود: در نگارش بسیاری از فیلمنامهها نیاز است برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر به منطقه مورد نظر سفر کنیم. هنگامی که مقصد مشخص شد تهیهکننده وظیفه دارد هزینهای را برای ایاب و ذهاب و اقامت در نظر بگیرد.
شاهمحمدی افزود: در ساخت فیلم به غیر از دستمزد عوامل و هزینههای جانبی، حق کپی رایت نیز باید رعایت شود.
وی در ارتباط با حق کپی رایت گفت: اگر نویسنده در نگارش فیلم از اثر هنرمندی ایده بگیرد باید حقوق آن اثر را به خالق آن پرداخت کند، در غیر این صورت فیلم نمیتواند در جشنوارهها شرکت داده شود.
این مستندسازعوامل فیلمسازی را به دو بخش تقسیم و تصریح کرد: عوامل فیلم به دو دسته عوامل جلوی دوربین و پشت دوربین تقسیم میشوند. یکی از عوامل پشت دوربین که وظیفه مهمی بر عهده دارد دستیار کارگردان است که متاسفانه در سینمای ایران خیلی به این افراد و مسئولیتهایشان اهمیت داده نمیشود. همچنین سمت مدیرفیلمبرداری در بیشتر کشورهای دنیا شناخته شده است، اما به تازگی در سینمای ایران به عوامل افزوده شده است.
شاه محمدی در ارتباط با نقش کارگردان افزود: دیگر کشورها در دو مرحله با کارگردان قرارداد میبندند که قرارداد اول در مرحله پیش تولید و قرار داد دوم در مرحله ساخت فیلم است. در این مرحله کارگردان وظیفه نظارت بر فعالیتهای عوامل را برعهده میگیرد.
وی فیلمسازی را کار جمعی دانست و گفت: عباس کیارستمی کارگردان مطرحی بود که با کمترین تعداد نیرو فیلم میساخت. به خاطر دارم صداگذاری بر روی فیلم را خودش به تنهایی و با کمترین امکانات انجام میداد.
این فیلمنامه نویس همچنین اظهار کرد: مرحوم کیارستمی اگرچه جهانی شد، اما مسیر طولانی را طی کرد، یا اینکه اصغر فرهادی با رعایت اصول فیلمسازی توانست به سرعت چهرهای جهانی پیدا کند.
شاه محمدی با بیان اینکه برای مستندسازی باید فیلمنامه دقیق طراحی کرد، تصریح کرد: خیلی از مستندسازان مسیر اشتباهی را برای ساخت مستند پیش میگیرند. در مستندسازی نیاز است زمانی که موضوع مستند انتخاب شد؛ برای تحقیقات و گفتوگو با افراد مربوط به موضوع، فیلم و اطلاعات جمع آوری شده و به صورت تصویری فیلمنامه طراحی و اجرا شود.
وی در پایان نیز یادآور شد: فیلمنامهنویس برای جذب سرمایهگذار باید در تک برگی خلاصه فیلمنامه، عکس، معرفی عوامل، اطلاعات شخصیتها، ماجرا و سیر دراماتیک داستان را در غالب مشخص به سرمایه گذار ارائه دهد. مطرح کرد:
مستند هم میتواند در جشنوارههای مطرح حضور داشته باشد
علی شاهمحمدی تاکید کرد انتخاب مستند «در جست و جوی فریده» برای آکادمی اسکار نشان میدهد با مستند هم میتوان در جشنوارههای بینالمللی مطرح حضور پیدا کرد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان ونوجوانان، علی شاهمحمدی، مستندساز، در کارگاه «برآورد هزینههای تولید فیلم»، درباره ویژگیهای سینمای مستند اظهار کرد: سینمای مستند، گونهای دیگر از سینماست که در آن میتوان پروژهها را قسمت قسمت پیش برد و به نتیجه رساند. به عنوان مثال انتخاب مستند «در جست و جوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار نشان میدهد با مستند هم میتوان در جشنوارههای بینالمللی مطرح حضور پیدا کرد.
وی با بیان اینکه فرآیند فیلمسازی دارای سه مرحله پیش تولید، تولید و پس تولید است، تصریح کرد: فیلمنامهنویسهای حرفهای موضوعی را در ذهن خود پرورش داده و برای برآورد هزینه، فیلمنامه را به تهیهکننده ارائه میکنند.
این مستندساز سینما با اشاره به هزینههای مورد نیاز برای ساخت یک فیلم، افزود: در نگارش بسیاری از فیلمنامهها نیاز است برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر به منطقه مورد نظر سفر کنیم. هنگامی که مقصد مشخص شد تهیهکننده وظیفه دارد هزینهای را برای ایاب و ذهاب و اقامت در نظر بگیرد.
شاهمحمدی افزود: در ساخت فیلم به غیر از دستمزد عوامل و هزینههای جانبی، حق کپی رایت نیز باید رعایت شود.
وی در ارتباط با حق کپی رایت گفت: اگر نویسنده در نگارش فیلم از اثر هنرمندی ایده بگیرد باید حقوق آن اثر را به خالق آن پرداخت کند، در غیر این صورت فیلم نمیتواند در جشنوارهها شرکت داده شود.
این مستندسازعوامل فیلمسازی را به دو بخش تقسیم و تصریح کرد: عوامل فیلم به دو دسته عوامل جلوی دوربین و پشت دوربین تقسیم میشوند. یکی از عوامل پشت دوربین که وظیفه مهمی بر عهده دارد دستیار کارگردان است که متاسفانه در سینمای ایران خیلی به این افراد و مسئولیتهایشان اهمیت داده نمیشود. همچنین سمت مدیرفیلمبرداری در بیشتر کشورهای دنیا شناخته شده است، اما به تازگی در سینمای ایران به عوامل افزوده شده است.
شاه محمدی در ارتباط با نقش کارگردان افزود: دیگر کشورها در دو مرحله با کارگردان قرارداد میبندند که قرارداد اول در مرحله پیش تولید و قرار داد دوم در مرحله ساخت فیلم است. در این مرحله کارگردان وظیفه نظارت بر فعالیتهای عوامل را برعهده میگیرد.
وی فیلمسازی را کار جمعی دانست و گفت: عباس کیارستمی کارگردان مطرحی بود که با کمترین تعداد نیرو فیلم میساخت. به خاطر دارم صداگذاری بر روی فیلم را خودش به تنهایی و با کمترین امکانات انجام میداد.
این فیلمنامه نویس همچنین اظهار کرد: مرحوم کیارستمی اگرچه جهانی شد، اما مسیر طولانی را طی کرد، یا اینکه اصغر فرهادی با رعایت اصول فیلمسازی توانست به سرعت چهرهای جهانی پیدا کند.
شاه محمدی با بیان اینکه برای مستندسازی باید فیلمنامه دقیق طراحی کرد، تصریح کرد: خیلی از مستندسازان مسیر اشتباهی را برای ساخت مستند پیش میگیرند. در مستندسازی نیاز است زمانی که موضوع مستند انتخاب شد؛ برای تحقیقات و گفتوگو با افراد مربوط به موضوع، فیلم و اطلاعات جمع آوری شده و به صورت تصویری فیلمنامه طراحی و اجرا شود.
وی در پایان نیز یادآور شد: فیلمنامهنویس برای جذب سرمایهگذار باید در تک برگی خلاصه فیلمنامه، عکس، معرفی عوامل، اطلاعات شخصیتها، ماجرا و سیر دراماتیک داستان را در غالب مشخص به سرمایه گذار ارائه دهد.