سحر عصر‌آزاد: برپایی آنلاین، جشنواره کودک را فراگیرتر می‌کند

سحر عصرآزاد درباره برپایی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان به صورت آنلاین می‌گوید: با انعطاف‌پذیری در مقابل شرایط بحرانی که حاکم شده، می‌توانیم سویه‌های متفاوتی از فرهنگ‌ و هنر را مورد توجه قرار دهیم تا این تاثیرگذاری به شکلی جدید در فضای جامعه حس شود

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری ایلنا، «سحر عصر‌آزاد» منتقد سینما که سال‌های گذشته داوری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را نیز برعهده داشته، در خصوص آنلاین برگزار شدن این دوره جشنواره گفت: به دلیل شرایط بحرانی که کرونا؛ نه فقط در کشور ما بلکه در کل جهان ایجاد کرده، تغییر شیوه‌ برگزاری و در واقع تغییر رویکرد به شکل برگزاری رویدادهای فرهنگی-هنری را برای تداوم حیات فرهنگ و هنر بسیار تعیین کننده می‌دانم.
او ادامه داد: به نظرم با انعطاف‌پذیری در مقابل شرایط بحرانی که حاکم شده، می‌توانیم سویه‌های متفاوتی از فرهنگ‌ و هنر را مورد توجه قرار دهیم تا این تاثیرگذاری به شکلی جدید در فضای جامعه حس شود. همانطورکه جشنواره‌های مختلف جهانی نیز سعی می‌کنند از شرایط موجود به نحوی استفاده کنند و آن را به مثابه فرصتی جدید برای ورود به عرصه های جدید و دستاوردهای نو ببینند. چه بسا شیوه‌های مرسوم برگزاری رویدادهای فرهنگی-هنری نیاز به بازنگری و به روز شدن داشته باشد تا از شکل کلاسیک و قدیمی خود فاصله گرفته و فرصت جدیدی را برای بهره برداری ایجاد کند. تغییر شیوه برگزاری جشنواره کودک و نوجوان را در همین راستا مثبت ارزیابی می‌کنم.
عصرآزاد تصریح کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مجموعه رویدادهایی که فقط به کرونا برنمی‌گردد، این تغییر شیوه می‌تواند به فراگیری و گستردگی رویدادهای فرهنگی-هنری از جمله جشنواره‌ها کمک کند. شخصا این انتخاب را هوشمندانه‌تر از این می‌دانم که مثلا تصمیم بگیریم امسال جشنواره را برگزار نکنیم و سال بعد مطابق با الگوهای قدیمی به راه خود ادامه بدهیم. چراکه برگزاری و تداوم چنین جشنواره‌هایی در تغییر اتمسفر و روح حاکم بر جامعه؛ بخصوص برای جامعه، مخاطبان و البته قشر کودک و نوجوان کمک‌کننده است.
او ادامه داد: این تغییر، در برگزاری کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های تخصصی نیز آورده‌های مثبتی به همراه خواهد داشت؛ نه فقط در روزگار کرونا، چراکه ممکن است در مواقعی امکان حضور اساتید و هنرجویانی از سراسر جهان در کنار هم پیش نیاید. به این ترتیب هنرجویان یا دانشجویانی که می‌خواهند از محضر یک استاد استفاده کنند ولی جبر جغرافیایی این امکان را به آنها نمی‌دهد، فرصتی طلایی پیدا می‌کنند. همانطورکه چند ماه قبل؛ در روزگار کرونا، آقای اصغر فرهادی چنین ورک‌شاپی در جشنواره‌ای خارجی برگزار کردند و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت.
این نویسنده و منتقد درباره‌ ارزیابی اکران‌های وی‌او دی نیز اشاره کرد: ورود بخش وی‌او‌دی‌ها به پلتفرم‌های جدید، اتفاق خوبی‌ است چراکه رقابت و مسابقه هیجان‌ و جذابیت اصلی و مهم جشنواره‌ها است و به همین واسطه بازخوردهای گسترده‌ای نیز پیدا می‌کند. اما یک نگرانی و خطر بزرگ هم در این حیطه وجود دارد. قطعا باید راهکار اصولی برای صیانت از آثار سنجیده شود بخصوص که در کشور ما این روند آسیب‌پذیر است و در اکران آنلاین مشکلات این چنینی فراوانی برای فیلم‌ها به وجود می‌آید. ضمن اینکه در جشنواره‌ها اولین نمایش آثار رقم‌ می‌خورد که طبعا بیرون آمدن نسخه غیرقانونی فیلم‌ها می‌تواند سرنوشت اثر و سازندگانش را تغییر داده و خدشه‌دار کند. در واقع حتی بازار آینده‌ یک فیلم را نمایش آن در جشنواره ها مشخص می کند و چه حیف است که این اتفاق مهم مثلا با انتشار نسخه غیر قانونی آثار خدشه‌دار شود.اگر برای این بخش مصونیت و ایمنی محکم و نفوذناپذیری تعبیه شود، قطعا استقبال صاحبان آثار هم برای حضور در رقابت و نمایش آنلاین بیشتر خواهد شد و شاهد رونق خوبی در همین سال اول برگزاری آنلاین خواهیم بود.
عصرآزاد در پاسخ به این سوال که با توجه به رده سنی مخاطبان جشنواره که عمدتا با گوشی، تبلت و اینترنت سر و کار دارند؛ آیا می‌توان با این شکل برگزاری مخاطب بیشتری جذب کرد و رونق بیشتری به جشنواره بخشید، گفت: طبعا جشنواره رونق بیشتری خواهد داشت چراکه در سال‌های قبل هم‌ مخاطبان و داوران کودک و نوجوان نقشی تعیین کننده در جشنواره داشتند و این گروه ارتباط قوی با فضای مجازی و اینترنت دارند. به همین دلیل معتقدم این تغییر به فراگیری بیشتر جشنواره بین مخاطبان این گروه سنی کمک می‌کند و به‌خصوص دیگر محدود به کودکان و نوجوانان شهر اصفهان که محل اصلی برگزاری است، نمی‌ماند بلکه در شهرهای دیگر هم حضور فعال این گروه را شاهد خواهیم بود.