در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛ مسیر فیلمسازی برای نوجوانان امروز ساده‌تر شده است

کارگردان سینما و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران بیان کرد حضور نوجوانانی با فرهنگ‌ها و جهان‌بینی‌های مختلف از سراسر کشور در المپیاد فیلمسازی، ایده‌های جذابی را معرفی می‌کند.

مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران درباره اهمیت برگزاری این رویداد به پانا گفت: نکته جالب توجه در این رویداد این است که نوجوانان فیلمساز و صاحب ایده با ایده‌های مختلفی از مناطق مختلف کشور گردهم آمده‌اند و هرکدام از فرهنگ و قومیت با جهان‌بینی‌های مختلفی در المپیاد حضور دارند و به تبع آن ایده‌های متنوعی نیز به دستمان می‌رسد.

وی افزود: گروه «پویا فریم» در المپیاد ششم به بسط و گسترش دادن ایده یک فیلم انیمیشن اختصاص دارد. در اتفاقاتی نظیر المپیاد فیلمسازی، ایده‌ها در عین جذابیت قابل اجراست و جوری پیش برده می‌شود که برای تولید هزینه بر نباشد یا به شرایط تولیدی سنگینی نیاز نداشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه نوجوانی خود و اولین بارقه‌های علاقه‌مندی‌اش به سینما و دنیای انیمیشن چطور شکل گرفت، عنوان کرد: نوجوانی من را در شهر یزد گذشت. من در هنرستان و رشته هنرهای تجسمی و گرافیک درس می‌خواندم. در سال سوم هنرستان دروس مبحثی بود و یک مبحث به انیمیشن اختصاص داشت. این رشته از آنجا برایم بسیار جذاب شد. با این که آن زمان استادمان آشنایی عملی با انیمیشن نداشت و در حد تئوریک آموزه‌هایی وجود داشت، دسترسی به اینترنت و منابع خاصی وجود نداشت و همین‌ها کار را برای دنبال کردن انیمیشن سخت می‌کرد، من این رشته را ادامه دادم و به قدری به انیمیشن علاقه‌مند شدم که تصمیم گرفتم این شاخه را دنبال کنم. همچنین ما سال‌ها فیلمسازی را به طور نگاتیو پیش می‌بردیم و فرآیند فیلمسازی هم بسیار سخت بود.

این هنرمند با بیان اینکه نوجوانان امروز دسترسی گسترده‌ای به امکانات و شرایط فیلمسازی دارند، عنوان کرد: امروز برای بچه ها و نوجوانان فیلمسازی کار ساده‌تری است به شرط آنکه سطحی‌نگری صورت نگیرد و همین سادگی و سهولت به یک آفت تبدیل نشود. همچنین المپیاد فیلمسازی می‌تواند با نگاه به آینده‌سازی برای سینمای ایران استعدادهای نوجوان را به هنر معرفی کند.

خرمیان در پایان توضیح داد: در کارگاه‌های سه روزه المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران قرار است ایده‌هایی در گروه‌ها توسط بچه‌ها منتخب شده و در طی برگزاری المپیاد بر آن‌ها کار شود تا پخته تر شده و برای پیچینگ و ارائه به سرمایه‌گذار یا تهیه کننده آماده شوند.

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی تا ۳ بهمن در تهران در حال برگزاری است. این رویداد میزبان ۳۵ نوجوان با ۳۵ اثر در دو بخش اصلی «ایده» و «فیلم» از مناطق مختلف کشور است.