یک روانپزشک کودک و نوجوان تأکید کرد: تقویت مشارکت نسل جدید در برنامه‌های جمعی با برپایی آنلاین جشنواره کودک / باید جلوی بحران «کاهش تاب‌آوری» ایستاد

یک روانپزشک کودک و نوجوان با اشاره به ضرورت تقابل با بحران کاهش تاب‌آوری اجتماعی، گفت: با شرکت کودکان و نوجوانان در برنامه‌های جمعی آنلاین روحیه جمعی در این بخش جامعه رشد پیدا می‌کند.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از تابناک، چند ماه اخیر در تمام جهان، ویروس کرونا سایه‌ خود را بر تمام تحولات و روزمره‌ انسان‌ها به‌طور وسیعی گسترش داد و درنتیجه‌ آن روحیات هر فرد در جامعه نیز با وجود شرایط جدید به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت؛ شهر‌ها با وجود الزام پروتکل‌های بهداشتی، از برگزاری مراسم‌های جمعی محروم شدند، همانطور که سالن‌های سینما هم در این مدت، در شرایط نیمه‌تعطیل به سر برد و با وجود اعلام باز بودن سالن‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عملا در دوران کرونایی استقبالی از فیلم‌ها در سراسر کشور صورت نگرفت.
به گفته روانشناسان زمان طولانی قرنطینه و بر هم خوردن نظم برنامه‌های جمعی مردم، باعث بروز رفتار‌های پرخاش‌گرایانه و کاهش تاب‌آوری شده است. از آن سو حتی پیش‌بینی می‌شود حل مشکل کرونا نیز مشخصاً به‌سرعت مشکلات روانی ایجاد شده در جامعه تحت‌تأثیر این ماجرا را از بین نبرد و زمان قابل‌توجهی تا بازگشت به شرایط روحی عادی به طول انجامد.
در این اوضاع و احوال، رجوع حرکت‌های جمعی به فضای مجازی، به یک نسخه‌ پیشنهادی برای روزمره‌ مردم بدل شده است. نسخه‌ای که می‌تواند خلاء‌های موجود در جامعه را پوشش دهد. در همین شرایط، برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی مهم از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یکی از امکانات لازم برای روحیه پذیری بیشتر جامعه است.
دکتر علی کریم‌زاده فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره تأثیر روانی برگزاری جشنواره در شرایط کرونا گفت: چنین جشنواره‌هایی طبیعتاً تأثیر مثبتی بر ارتقای روحی جامعه دارد. این‌گونه برنامه‌ها بهتر است از نظر محتوای برگزاری هم بتواند حس مسئولیت جمعی را و این که مردم در قبال یکدیگر مسئول هستند، به جامعه منتقل کند. حسی که برای تقابل با بیماری کووید-۱۹ اهمیت دارد و به‌خصوص در این شرایط، جایش در جامعه خالی است.
او اظهار داشت: تاب‌آوری جمعی، یک بحث روانشناسی است. وقتی چشم‌انداز کلی رویارویی با بیماری کووید-۱۹ روشن نیست و مشکلات اجتماعی و اقتصادی وجود دارد، نتیجه عکس بر روی تاب‌آوری دارد و اگر تغییر و تحولی در این مسائل رخ دهد، تأثیر بیشتری بر روی روحیه مردم می‌گذارد.
این متخصص روانپزشکی تأکید کرد: حداقل تأثیر برپایی جشنواره در این وضعیت، تزریق انرژی مثبت روانی است.
طبق گفته‌ دکتر کریم‌زاده، نسل جدید از قربانیان اصلی بحران‌های اجتماعی هستند و باید با ایجاد بستری برابر برای تمامی کودکان و نوجوانان، آن‌ها را از چنین برنامه‌هایی بهره‌مند کرد.
او ادامه داد: بسیاری از کودکان تا حدودی از آنچه اتفاق افتاده است، باخبر هستند. حتی یک کودک نوپا می‌تواند به مضطرب بودن والدین خود یا تغییر کردن برنامه‌های خانواده پی ببرد. بزرگ‌سالان می‌توانند از کودکانی که برای صحبت دراین‌باره به‌اندازه کافی بزرگ هستند، بخواهند درباره چیزی که از شرایط درک کرده‌اند توضیح دهند و سپس از نگرانی‌هایی‌هایی که دارند، بپرسند. تا زمانی که ندانیم کودکان از چه چیزی نگران هستند، نمی‌توانیم به آن‌ها قوت قلب بدهیم. وقتی کودکان با شرایط بحرانی مواجه می‌شوند، اغلب ابتدا به خودشان فکر می‌کنند و ممکن است خودمحور شوند. این موضوع قابل‌انتظار است. وقتی کودک درباره چیزی که از دست خواهد داد و دل‌تنگش خواهد شد،‌ پریشان می‌شود، مثل جشن تولد یا بازی فوتبالی که برگزار نمی‌شود، بزرگ‌سالان نباید فرض را بر این بگذارند که نگرانی‌های کودکان مشابه نگرانی‌هایی است که خود آن‌ها دارند و طبیعتاً باید کودکان خود را با چنین جشنواره‌هایی که مختص آنان است، بیشتر سرگرم کنند.
این روان‌پزشک ادامه داد: این دوران زمان خوبی برای انجام پروژه‌های خلاقانه یا تماشای جمعی تلویزیون است. برپایی آنلاین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم فرصتی خوب برای بهره‌مندی باکیفیت از فیلم‌های مناسب برای نسل جدید است تا آنها بتوانند از جدیدترین برنامه‌های گروه سنی خودشان استفاده کنند.
او در پایان اظهار داشت: در دوران کنونی با وجود وسایلی همچون تلفن همراه و تبلت، بسیاری از کودکان با این وسایل سرگرم می‌شوند. این رفتار درصورتی‌که موجب فاصله گرفتن آنها از خانواده شود، می‌تواند منجر به گوشه‌گیری و انزوا شود اما با شرکت در برنامه‌های جمعی آنلاین و یا با رعایت مسائل بهداشتی و حضور در سینماها روحیه جمعی نیز در این بخش جامعه رشد پیدا می‌کند.